SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor frågor om wrx sti 2004 usa import

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Xxplode
    Deltagare

Har tänkt att trimma bilen lite under vintern. Någon som vet vad min usa importerade sti med 303hk original har för uppgraderingar mot den 265 hk versionen som man see på exempelvis blocket?

Jag ska uppgradera bränslepump. Avgassystem. Downpipe samt uppipe. Meb jag vill först veta vad det jag har nu har för spec innan jag börjar uppgradera. Jag vet att jag har 2.5 liters motorn och 265hk har 2.0 motorn. Är det nåt annat som skiljer?

Funderar även om min bil är en såkallad ”solberg edition I” då jag har laddtrycksmätare och ställbar diff. Enligt en sida jag läste på fanns bara dettapå solberg I bilarna?

Christian S
      Deltagare

Jag vet att jag har 2.5 liters motorn och 265hk har 2.0 motorn. Är det nåt annat som skiljer?

Funderar även om min bil är en såkallad ”solberg edition I” då jag har laddtrycksmätare och ställbar diff. Enligt en sida jag läste på fanns bara dettapå solberg I bilarna?

det är en helt annan motor, du har samma som den som kom 06 här i sverige.

nej det är ingen PSE I då det inte fanns i USA utan det gäller bara dom svensk sålda bilarna.

Xxplode
        Deltagare

Okej tack för svar 🙂 antar att det är andra up/downpipes till 2.5 motorn än 2.0 motorn

Christian S
          Deltagare

det ska vara samma.

Patrick P931
            Deltagare

Om du jämför din ”USDM” 2.5, 300 hk, med en ”EDM” 2.5, 280 hk, (jag jämförde snabbt en 04 US med en 07 EU) ser man att US är lite snålare inställd (knappt 11 istället för 10.5), laddtrycket är ca samma, avcs med, det kan diffa på tändningen men den kräver mer än en snabbkoll för att räkna ihop. 😉

20 hk på snålare blandning? Kanske kombinerat med snäppet tidigare tändning är iofs helt troligt.

🙂

Xxplode
              Deltagare

Vart hittade du dessa jämförelser?

Patrick P931
                Deltagare

I respektive rom. Kolla gärna open source tråden i allmäna delen för mer info. 🙂

Patrick P931
                  Deltagare

Kollade lite mer på tändningen och det diffar minst 1 grad vid last, i vissa punkter drygt 2, så enkelt var det att förklara de 20 hästarna. 🙂

Iofs har USDM rom ett flertal olika tändmappar, beroende på omständigheter, jag jämförde den som gäller då allt ser bra ut.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.