SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Frågor på motor och drivlina

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32024
    Tomharaldseger
    Deltagare

      Hejsan, jag har precis bytt motor på min impreza -00 till en av jobparts genomgångna motorer! När jag kopplat på allt med nya packningar och nya slangar så får jag förvånansvärt lite laddtryck. i normala fall brukar laddet gå upp till 1.19 bar och stå där stabilt. nu går laddet upp till ca 0.8 och så fort de nått toppen dalar trycket kraftigt! Har kollat efter eventuella läckor i intercooler, slangar, vakumslangar osv. men enligt mitt öga är inget knas där! Vad kan de vara? styrbox?

      Min andra fråga på motorn är hur stora spridare de sitter orginal på GT modellerna ? finns säkert att hitta på forumet men jag är helt ärligt för slö för att leta, och nu har jag ändå skapat en tråd, så lika bra att fråga 🙂

      Till drivlinan. Jag har lyft bilen och kollat! inre drivknutarna (2fram,1bak) glappar. upp, ner, framåt och bakåt om man känner på dom. funderade först på att byta drivknutar, men sen kom jag på att de kanske kan vara splines i växellådan som mår dåligt. är de splines i bakdiffen? kan de vara låspinnarna som har gått av? nån som haft samma problem? hur mår växellåda och bakdiff av att åka bakhjulsdrivet? 🙂 Tack för svar!

      #266192
      FiddeFuling
      Keymaster

        Hej.

        Tänkte på ditt laddtryck. Det skall sitta en restriktor i slangen som går till wastgaten.. jag bytte mina slangar o glömde flytta över denna o då laddade den bara runt 0.6bar. Skall finnas mycket bra förklara här på forumet om man söker på lågt ladd eller likanade =)

        Hoppas du får löst det

        \\ Felix

        #266194
        emilboylarsson
        Deltagare

          Hej.

          Tänkte på ditt laddtryck. Det skall sitta en restriktor i slangen som går till wastgaten.. jag bytte mina slangar o glömde flytta över denna o då laddade den bara runt 0.6bar. Skall finnas mycket bra förklara här på forumet om man söker på lågt ladd eller likanade =)

          Hoppas du får löst det

          \\ Felix

          Ska restriktorn sitta endast mellan t-kors och wg eller både mellan wg – t-kors och turbo – t-kors?
          På en av mina sitter det på bägge ställen.

          #266193
          FiddeFuling
          Keymaster

            Oh… bara ena sidan. T-kors o turbon.. så var det på min GT iaf

            Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

            #266195
            emilboylarsson
            Deltagare

              Oh… bara ena sidan. T-kors o turbon.. så var det på min GT iaf

              Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

              alltså mellan wg och t-kors? t-korset sitter mellan wg och turbo och det sitter restriktorer i bägge. Har inte tänkt på det förrän jag snubbla över den här tråden. Bilen går bra och laddar 1.4 stabilt så jag har inte haft några problem med den 🙂

              #266191
              challe
              Deltagare

                Spridarna är 440cc org på GTn

                #266196
                Tomharaldseger
                Deltagare

                  Tack för svar ! Har dock inte funnit lösningen än… men de kommer nog ! 🙂

                  Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

                  #266197
                  Tomharaldseger
                  Deltagare

                    Jaha, då har man testat lite idag då. De blir inte bättre men jag kommer närmare lösningen känner jag! Ger jag full gas med bilen så laddar jag 0.8 upp till ca 4000 rpm, sen sjunker laddtrycket. men ger jag full gas med en gnutta brom lyckas jag lura upp den till ca 1bar som håller kvar sålänge jag är under 4000 rpm. så läckage kan jag utesluta… jag har en ”Greddy profec B pro II” som jag styr laddtrycket ifrån som är kopplad Turbo-Magnetventil-WG med vakumslangar, och sen har jag en annan laddtrycksmätare som får sitt vakum från ovansidan insug.

                    Kan de va något sånt som spökar? så länge jag haft bilen har jag inte pillat alls på ”Greddyn”.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.