› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Frågor & Svar: Dumpventiler
- Detta ämne har 3 svar, 1,461 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 1 månad sedan av
Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
20 april, 2004 kl. 06:13 #2479
Niklas
DeltagareTänkte vi skulle skapa en ny tråd angående underhåll av dumpventiler. Det finns många som nyligen skaffat en Impreza och första inköpet verkar vara en ny kraftigare dumpventil. Därför tänkte jag att det kunde vara på sin plats med lite frågeställningar.
1. Varför behöver man en kraftigare dumpventil? (bortse från ljudet)
2. När är det dax att byta från orginal dumpventilen till något kraftigare modell? Dvs, vad är det som avgör när man måste byta?
3. Måste man rengöra alla dumpar eller bara de atmosfäriska?
3a. Hur ofta måste/bör man rengöra sin dumpventil? Månadsintervall eller milsintervall?
3b. Vad händer om man inte rengör dumpventilen?
4. Är en dyr dumpventil bättre än en billig eller betalar jag bara för högre ljud, tuffare design och kändare logotyp då jag väljer den dyrare?
5. Kan en dumpventil slitas ut eller håller den lika länge som Brightknappen – dvs, för evigt?
Fyll på med svar och egna frågor…
PS: Försök hålla diskussionerna på en hög nivå och unvik chattinlägg!
20 april, 2004 kl. 14:22 #52378Dawn
Deltagare>1. Varför behöver man en kraftigare dumpventil? (bortse från ljudet)
När orginal dumpen inte klarar hålla trycket längre. Den har en tendens till att börja läcka när turbotrycket höjs.
8 juli, 2004 kl. 14:58 #52379Henrik
DeltagareSynd att inte tråden fortsatte, men jag gör ett försök att hålla liv i den med mina funderingar och frågor!
* Dumpventil/ blow off ventil etc…kärt barn har många namn eller är det skillnader?
* typ av ventil. Atmosfärisk, återcirkulerande etc. Kan någon beskriva de typer som finns och skillnader? Vilken typ (gärna fabrikat å ~pris) är ”coolast” (högt kapyschhhh och kvitter samt kvalitet)
* Vad sker när man byter (till resp sort) förutom ljudet som man vill åt? Kan man sabba nått om man inte mappar eller liknande eller är det bara att byta å tuta å köra? dvs finns det några risker? Påverkas prestanda? Förbrukning? ja ni förstår vad jag är ute efter.
* Nån som vet/har bytt på en my04 sti pse som enkelt kan beskriva hur man gör, var den sitter etc? Alla dylika inlägg har gällt GT hitills vad jag sett! Kan man byta själv utan att vara värsta mekanikern…?
* Nån som vet om det kan påverka garantin?
Mycket tacksam för svar!
mvh Henrik (lycklig pse ägare om 2 veckor)
8 juli, 2004 kl. 15:14 #52380Niklas
Deltagare>* Dumpventil/ blow off ventil etc…kärt barn har många namn
>eller är det skillnader?Blow off ventil är väl lite svengelska, ”blow off valve” är det engelska namnet, ”dumpventil” är det svenska. Ungefär lika rätt som ”dump valve”.
—
>* typ av ventil. Atmosfärisk, återcirkulerande etc. Kan någon
>beskriva de typer som finns och skillnader? Vilken typ (gärna
>fabrikat å ~pris) är ”coolast” (högt kapyschhhh och kvitter
>samt kvalitet)Som du skriver så finns det två olika varianter av dumpventiler. Den återcirkulerande (så fungerar den som sitter i din motor orginal) återanvänder den överblivna luften. En atmosfärisk skickar ut luften i motorrummet istället vilket medför ett pysande ljud som många älskar. Olika fabrikat låter olika mycket, alla utför samma jobb. Frågan är bara om man håller fast vid ett visst märke på prylarna i bilen, om man vill låta mer än en buss och om man oftare har huven öppen för att visa än stängd för att köra. Priserna varierar ganska kraftigt.
—
>* Nån som vet/har bytt på en my04 sti pse som enkelt kan
>beskriva hur man gör, var den sitter etc? Alla dylika inlägg
>har gällt GT hitills vad jag sett! Kan man byta själv utan att
>vara värsta mekanikern…?Att byta dumpventil på en GT är väldigt enkelt och tar max några minuter (så vidare du inte har en stor modell som kräver att fler delar än själva dumpen avlägsnas). Där sitter dumpen på framsidan av ICn åt vänster. Ta bort de två slangarna (en tjock ca 2-3cm diameter och en smal ca 0.5-1cm diameter) och skruva av de två bultarna sen är den loss. Än en gång, så gör man på en GT. Har tittat på en WRX och det ser så gott som samma ut. förutom var slangarnas fästen sitter på dumpen.
—
>* Nån som vet om det kan påverka garantin?
Egentligen ryker garantin så fort du skruvar på motorn själv. Frågan är hur nitisk din verkstad är om det skulle hända något. Säg att du får ett oljeläckage och motorn skär, om de vill kan de säga ”du har bytt dumpventil så du har själv orsakat problemet” fast det gör de inte…får vi hoppas.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.