Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #254426
    apache54
    Deltagare

      hittade dessa från collexstyling som enligt dom godkända vid kontrollbesiktning men ej vud regbesiktning

      Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

      #254435
      zanoii
      Deltagare

        hittade dessa från collexstyling som enligt dom godkända vid kontrollbesiktning men ej vud regbesiktning

        Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

        Garanterar de det? För jag tycker de ser likadana ut som de som postats tidigare i tråden och som konstaterats vara icke godkända.

        Edit: Enda skillnaden jag kan se är att de från ebay har sidoreflex/positionsljus som det är krav på i USA.

        Edit2: enligt nån på skylineforumet är SAE-märkning ok för importerade bilar (som jag tolkar det iaf). Ska kolla upp detta när jag sitter framför en dator.
        http://www.skyline.se/forum/viewtopic.php?p=68837#p68837

        #254436
        zanoii
        Deltagare

          Jahapp. Försökte kolla upp i TSFS (vilket ersätter VVFS) vad som gällde och blev smått galen. Uppdaterade föreskrifter varje år, med 5-10 ändringsdokument. Och bara “obskyra” referenser, typ såhär:

          TSFS 2010:2 – Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar och släpvagnar som dras av bilar
          Kap. 3 – Särskilda krav på personbil, buss, lastbil och släpvagn till sådana fordon.
          Bilaga 1 – Krav på personbil, buss, lastbil och släpvagn till sådana fordon

          20. Belysnings- och ljussignalanordningarnas installation på bil och släpvagn

          Bil och släpvagn (M, N, O) ska beträffande belysnings- och ljussignalanordningarnas installation uppfylla de krav som anges i rad K1 eller K2 samt i raderna K3– K7 i tabellen nedan.

          K1:Typgodkänd enligt 76/756/EEG, ändrat genom 97/28/EG, 2007/35/EG och 2008/89/EG
          K2: Uppfylla ECE-reglemente 48, ändringsserie 02, 03, 04 eller senare ändringar.

          Hittar dock inget i K1 och K2 som gäller fordon som tagits i bruk före 2010

          K3: Strålkastare, lyktor, reflexanordningar och glödlampor får inte förses med färgskikt, oavsett färg.
          K4: Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Transportstyrelsen utfärdade föreskrifter.
          K5: Strålkastare och lyktor på fordon ska vara så placerade på fordonet att fordonets förare inte störs av ljuset.
          K6: Stenskottsskydd för föreskrivna lyktor eller föreskrivna strålkastare får inte finnas på fordon om skyddet påtagligt försämrar lyktans eller strålkastarens ljus. Detta gäller även stenskottskydd av material som lätt kan skadas så att det försämrar lyktans eller strålkastarens ljus.
          K7: Fordon får inte ha anordning som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare.
          Fordon får inte heller ha anordning med vilken kan visas under färd växlingsbara eller rörliga bilder, texter eller motsvarande, synliga för trafikanter utanför fordonet. Buss i linjetrafik får dock ha destinationsskylt som visar växlingsbar trafikinformation endast i anslutning till hållplats.

          25. Huvudstrålkastare (inklusive glödlampor)

          Huvudstrålkastare på bil ska uppfylla kraven i rad K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8 eller K9 i tabellen nedan.
          Glödlampor ska uppfylla kraven i rad K10.
          Installationskraven finns under punkt 20 i denna bilaga.

          K1-K10: Typgodkänd enligt mängder av direktiv och ändringsserier. Gäller dock bara strålkastare som tas i bruk 2010-02-15 eller senare.

          Inget vettigt hittills alltså.

          Edit: och precis när jag postar hittar jag (åtminstone mig som kör import) relevant dokument:
          Transportstyrelsens författningssamling
          Transportstyrelsens föreskrifter om undantag för fordon importerade för eget bruk och fordon som utgör flyttsak eller som har förvärvats från utlandet genom arv eller testamente; TSFS 2012:106

          1 kap. Inledande bestämmelser
          1 § Dessa föreskrifter innehåller särskilda undantag från bestämmelserna avseende dels fordons beskaffenhet och utrustning i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:2) om bilar och släpvagnar som dras av bilar och Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:23) om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar, dels avgasrening i förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening.

          3 kap. Undantag för fordon importerade för eget bruk
          1 § Ett fordon är importerat för eget bruk om
          1. fordonet är serietillverkat,
          2. ägaren är en fysisk person som är bosatt i Sverige och som har förvärvat fordonet i utlandet själv eller med hjälp av ett ombud och
          3. fordonet är avsett att brukas här i landet av ägaren.
          Fordonet är dock inte importerat för eget bruk om ägaren under de senaste tolv månaderna erhållit beslut om undantag för ett annat fordon.
          2 § Om fordon importerat för eget bruk har godkänts vid första registreringsbesiktning och därefter ändrats så att skyldighet föreligger att inställa fordonet till ny registreringsbesiktning enligt 4 kap. 20 § fordons-förordningen (2009:211), gäller inte undantagen i 3, 4 och 6 §§ beträffande den del av fordonet som ändrats.

          Observera paragraf 2 ovan.

          Undantag från Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar och Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:2) om bilar och släpvagnar som dras av bilar
          3 § Bil eller släpvagn som dras av bil, och som är importerat för eget bruk, ska vid tillämpningen av Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar eller Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:2) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, anses ha tagits i bruk före den 1 januari 2005 utom i fråga om hastighetsbegränsande anordningar enligt 14 kapitlet. Trots kraven i VVFS 2003:22 får ett sådant fordon brukas i trafik även om
          1. lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas ska lyktorna, strålkastarna eller reflexanordningarna i stället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE,

          Med andra ord: Har man en bil importerad “för eget bruk” räcker det att strålkastarna är SAE-märkta. I annat fall måste de vara E-märkta. Kan det vara rätt tolkat?

        Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.