• Detta ämne har 19 svar, 1,295 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år sedan av Niklas.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Jag skulle vilja ha bärbara datorn i bilen utan att behöva bry sig om att batteriet tar slut fortare än en fyrväxlad Peugeot WRC-växellåda.

Finns det bra och dåliga modeller, vilka bör man i så fall välja och vilka bör man undvika?

Finns det något negativt med omvandlare? Inte bra för bilbatteriet? Inte bra för prylen (datorn i detta fallet)?

Jag är inte så sugen på att köpa en DELL orginalsladd för 1000-2000kr då man kan ha en omvandlare till andra prylar också om det någongång skulle behövas.

SecretAgentMan
      Deltagare

Jag har en sådan 12 till 220 med standardkontakt som ger 150W liggandes som blivit använd EN gång faktiskt, just med en bärbar pc – köpt på classe-o för 700:-, pm:a ett (vettigt) bud.

/J

Niklas
        Deltagare

Passar den till alla bärbarisar?

DELL’s ena modell passade inte till min. Men det var ju en sladd med transformator som går direkt från 12V ciggkontakt till porten bak på datorn. Är det en sån du också har eller har du en som går från 12V till 220V som jag sedan pluggar in min 220V transformator som går till datorn?

Min lilla USB-GPS-puck suger batteri som en svamp.

/N – vill ha karthjälp på svenska rallyt och kommer eventuellt inte ha kartläsare

SecretAgentMan
          Deltagare

Det är 12v ciggkontakt på sladd…till en klump a’ 2kg med standard rund 220-kontakt (jordad sådan) – det som passar i det vanliga vägguttaget passar i denna. 🙂

/J

Niklas
            Deltagare

Det låter ju trevligt. Men jag måste först kolla med regeringen om något sådant får införskaffas. Jag har 200kr kvar på mitt konto. 🙁

Kvarnis
              Deltagare

Viisa billigare omvandlare kan skada elektronik.

Dom billga omvandlarna från 12V-230V skickar tyvär utt frykants vågor i stället för sinus och beronde på vad som ansluts så kan vissa 230v pytlar sluta fungera… men eftersom det sedans omvandlas till likspänning 14.8V lr nått sånt med trafon i datorn tror jagdet är lungt…men fundera lytre på vad du ansluter till en 12V-230’s omvandlare.. kolla gärna spec’n på omvadlaren innan nån dyr elektronik anluts 🙂

Niklas
                Deltagare

Då borde väl tranformatorn ta skada och inte datorn, eller?

Jerry: Du kränger väl inte kassa prylar? Då blir det skambud! 😉

SecretAgentMan
                  Deltagare

Den har ju funkat alldeles utmärkert till min burk…så jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. 🙂
                    Precis som Kvarngren säger så omvandlas spänningen i alla fall, så även *om* utsignalen skulle vara lite kantig så städas den till.

Som sagt, funktionen är det inga fel på.

Skambud kan man ge – svar får man sämmmer’ mä’! 😀

/J

Niklas
                    Deltagare

Hör av mig i veckan din pepparkaksgubbe.

Subbahenke
                      Deltagare

Köp den här istället

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6450.htm

Mindre, och smidigare. Hör av dig om du e sugen. Funkar bra med växelriktare också men det är mycket klumpigare…

Mvh Henke

SecretAgentMan
                        Deltagare

En växelriktare kan användas till allt möjligt som vill ha 220… 😉
                          Den där begränsar användningsområdet en smula.

/J

Subbahenke
                          Deltagare

Jovisst, men man får ju köpa kolfiberhuv för att kompensera för viktökningen med en Växelriktare 😀 😉

Mvh Henke

Niklas
                            Deltagare

Subbahenke: Tack för tipset men jag slog till med Jerrys 12V-220Vare istället, fick den till ett riktigt skambud dessutom. :7

Om jag vill kan jag ju ta med en micro i bilen och poppa popcorn på nästa banträff. 😮

Subbahenke
                              Deltagare

Hehe, de e gött. Jag får väl sälja ett sådant här till dig istället så strömmen räcker. 😀
                                http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017994.htm

Mvh Henke 😀

Kvarnis
                                Deltagare

>Hehe, de e gött. Jag får väl sälja ett sådant här till dig
                                  >istället så strömmen räcker. 😀
                                  >http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017994.htm
                                  >
                                  >Mvh Henke 😀

Jobbar du på elfa lr ;):D

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.