SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Fuel cuts vid Dawes device inställning?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    metalman
    Deltagare

Min Gt -97 är utrustad med en dawes device. Jag köpte bilen i vintras och jag har märkt att laddtrycket är ställt för lågt. Bilen laddar max 0,9 vid full gas på fyran. Därför tänkte jag skruva upp laddtrycket nu när våren kommit och sommardäcken är på 🙂
      Till min besvikelse så blev följden att jag fick fuel-cuts när jag skruvat lite och skulle testa hur mycket laddtrycket var på. Värt att tillägga är att jag inte pressade bilen mycket. Jag kom aldrig över 1,0 i ladd och kom inte upp på några höga varv, möjligtvis 5000.
      Varför får jag såna där fuel cuts då? ;(
      Använde mig av den teknik som finns beskriven i en tråd här på forumet dvs full gas på fjärde växeln från 2000 varv och så koll på laddtrycket.
      Min dawes ser något skum ut i anslutningen från wastegateklockan till dawesen. Det är en liten plastvinkel som trycks in i ett hål i justermuttern och den är väldigt glapp. Kan det ha något med det att göra? Ska jag investera i en ny dawes?

/Magnus

metalman
      Deltagare

Nej, hur ska man kunna vara säker på det. Lutar åt att jag köper en ny laddtrycksmätare och en ny dawes så får vi se vad det blir för resultat.
        Är det ingen annan som har någon teori på vad felet kan vara? 😮

/Magnus

metalman
        Deltagare

Nej, hur ska man kunna vara säker på det. Lutar åt att jag köper en ny laddtrycksmätare och en ny dawes så får vi se vad det blir för resultat.
          Är det ingen annan som har någon teori på vad felet kan vara? 😮

/Magnus

SecretAgentMan
          Deltagare

Världsligt problem, verkar dawesen trött byts den ut, kostnaden är försumbar – men som redan påpekat så verkar din laddtrycksmätare inte visa rätt heller, byt ut. 🙂

/J

SecretAgentMan
            Deltagare

Världsligt problem, verkar dawesen trött byts den ut, kostnaden är försumbar – men som redan påpekat så verkar din laddtrycksmätare inte visa rätt heller, byt ut. 🙂

/J

specialized
              Deltagare

Slita ut en Dawe´s ? Går den inte att ställa högt nog,så skruva isär den och sträck på fjädern så blir den som ny 🙂

Skål och Glad Påsk föresten 🙂

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                ———————————-
                SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

metalman
                Deltagare

Tog bort min dawes och körde en repa för att kolla vad laddtrycket hamnade på nu. Enligt mätaren laddade turbon bara 0,45 som mest och det kan ju inte stämma. 🙁 Det kan ju vara förklaringen till fuel cutsen jag fick. Undrar vad den laddade egentligen. Säkert ohälsosamt mycket.Får köpa ny mätare snarast möjligt. Ny dawes beställd också. Får se när den dyker upp.

/magnus

specialized
                  Deltagare

Ny dawes beställd också. Får se när den dyker upp./magnus

Jo,riktigt jobbigt att skruva isär den dawesen du har och sträcka på fjädern,tar ju hela 45 sekunder samt minst 10 kalorier 🙂

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                    ———————————-
                    SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

SecretAgentMan
                    Deltagare

SOm jag tydde det så har han den nyare varianten med den blå plastanslutningen ut mot wastegaten, och det glappade lite underligt där (läcker det där är det riktigt illa). 😉

/J

metalman
                      Deltagare

SOm jag tydde det så har han den nyare varianten med den blå plastanslutningen ut mot wastegaten, och det glappade lite underligt där (läcker det där är det riktigt illa). ;)/J

Jo, precis. Det var en blå plastvinkel som inte satt bra alls. Det var säkert inget fel på själva dawesen men nu beställde jag iaf en ny och hoppas att den har en bättre anslutning 🙂
                        Nu tycker jag tyvärr att bilen är märkbart slö. Det blir inget bra tryck från turbon. Kan den ha tagit stryk när jag fick fuel cutsen?
                        Det borde väl vara motorn som möjligtvis tar skada när sånt händer?
                        Min tveksamma laddtrycksmätare som jag ska byta ut visar bara på 0,45 bar som mest 😮

/Magnus

metalman
                        Deltagare

Köpte och installerade en ny laddtrycksmätare igår. Den visar också bara 0,5 som mest. Fick tips i en annan tråd att jag skulle testa att köra med wastegateslangen urkopplad för att se om trycket drog iväg då. Mycket riktigt så fick jag rejält med ladd då 😛 Så då är det inte turbon som är paj då. Verkar ha nånting att göra med att databoxen bara tillåter 0,5 i laddtryck. Är det nån som vet hur man återställer boxen så man får lite skjuts på grejerna? 😉
                          Annars får jag väl höra med verkstan.

/magnus

Mats
                          Deltagare

http://www.saxonfields.freeserve.co.uk/Scooby%20Page/ECU%20Diag%20Page.htm

Kolla om detta funkar. Du kan ju se ifall det finns någon felkod också.

Mats GBG
                            Regionsansvarig Göteborg

metalman
                            Deltagare

Jag lokaliserade de kopplingar som man skulle ansluta och gjorde som beskrivningen visade. Så vitt jag kunde förstå så visade inte CEL att nånting var fel. Inte fick jag upp laddtrycket heller ;(
                              Den laddar bara 0,45 och det är ju på tok för lite 🙁
                              Återstår väl bara verkstadsbesök då. Bokat in på torsdag. Tycker inte det borde vara något allvarligt fel.
                              Återkommer när jag vet vad det var för fel.

/Magnus

SPiKE
                              Deltagare

Ladd på 0,5 bar..? Det låter som att du har satt dit ett skarv rör istället för Dawes´n och inte satt tillbaks t-röret som går till original laddtrycksstyrning, isf är 0,5 i ladd normalt. Wastegaten är inställd på det värdet.

//H

metalman
                                Deltagare

…..And the winner is SPIKE 😀

Jo, precis. När jag tog bort Dawesen så ersatte jag den med en ny slang som bara går mellan turbo och wastegate. Visste inte hur det ser ut original så jag utgick från att det skulle vara så.
                                  Ännu ett bevis på hur lite man vet. }(
                                  Då till nästa problem. Hur ska det kopplas då? Jag har inga skisser vad jag vet på hur slangarna går original. Tror inte det finns någon sådan skiss i handboken. Jag har visserligen en ny Dawes på ingång så då kommer det att lösa sig men det vore ju intressant att lära sig hur det ska se ut original 🙂
                                  Hur som helst. Grymt mycket tack för hjälpen :7
                                  Nu kan jag avboka verkstadsbesöket 🙂

/magnus

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.