SSC Allmänt snack Allmänt småprat Funderar på att köpa en Impreza.. har lite funderingar

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Painless
    Deltagare

Hej detta är min första post här och jag sitter här och har planer på att köpa mig en Subaru Impreza, en GT -00:a eller WRX -01:a(-02) det är dit pengarna räcker. :9

Är det stor skillnad mellan -00:a och en 01:a?, förutom utsendet.. jag gillar inte direkt framljusen på -01:an men det finns ju andra ljussattser att sätta dit har jag sett. 😛

Är det dyrt att äga en Impreza av dessa årsmodeller? försäkring har jag kollat och det är inte så farligt.. tänkte mer på reservdelar mm, hur står sig priserna där om man jämför med typ bmw och audi?

tacksam för svar och tips om saker att kolla mm vid eventuellt köp.

/Kenneth

Niklas
      Deltagare

Jag har nog inte varit med om någon som tyckt lika bra om både MY00 och MY01. Antingen gillar man den ena mer eller den andra mer. Nåja, det kvittar. Mitt tips är att du provar båda. Känner på dem, provsitter och går på din magkänsla. Jag tycker det är stor skillnad på de två och jag skulle inte köpa en MY01 om jag kunde gjort det när jag köpte min MY00. För de pengarna som WRXen kostar mer kan du lägga på att få din GT lite mer personlig. Om det sen är fälgar, plast, mätare, dekaler eller trim.

Tycker inte GTn är dyr att äga. Det kostar men det gör alla bilar. Om jag inte hade velat lägga pengar på bilen så hade jag inte köpt den. Om du sen har en bil som aldrig går sönder så kostar den inte mer än att byta vätskorna när de nu skall bytas. Som på alla andra bilar.

Hur Imprezan är jämfört med BMW och Audi har jag ingen aning om.

Borsta
        Deltagare

>För de
          >pengarna som WRXen kostar mer kan du lägga på att få din GT
          >lite mer personlig. Om det sen är fälgar, plast, mätare,
          >dekaler eller trim.

Å andra sidan är så är ju GT´n extremt övervärderad gentemot WRX´en, skiljer ju bara 15-25tkr på en 00-01 och då med ofta mer mil på 00:an!

Frågan är ju hur länge det håller i sig!?

OzO
          Deltagare

>Å andra sidan är så är ju GT´n extremt övervärderad gentemot
            >WRX´en, skiljer ju bara 15-25tkr på en 00-01 och då med ofta
            >mer mil på 00:an!

Eller så har GTn behållt sitt värde och WRXn tappat eftersom GTn verkar locka fler köpare?

Tycker inte Imprezan är en särskilt billig bil och det är svårt att hitta en rimlig försäkring… eller rimlig kanske den är, men den ligger rätt högt för det händer mycket ute på vägarna.

Pratar vi bensinförbrukning så skall man inte stirra sig blind på papperssiffrorna utan tänka att man kommer att gasa lite mer än med andra bilar eftersom man oftast vill åt turboknuffen. Så den drar mer än snittet.

Reservdelar hos Subaru är dyra. Bara att se på priserna på fälgar och vinge och IC, mm… men det finns alltid alternativ. Mycket på efterdelsmarknaden för Subaru, i alla fall i utlandet.

Annars är det en bra bil och jag skulle inte valt annorlunda. GT! 😀

_______________________________________________________________________________
            ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

Micke81
            Deltagare

Tror det håller sig ganska länge med tanke på att GT är den i särklass snyggaste Imprezan hittills 🙂 Efterfrågan är ganska stor och den är bättre än den nya föutom på komfort-delen vilket gör den till ett bra val av bil 😛 Skulle aldrig lägga pengarna på en WRX ist, men det är min smak.

/Micke

Niklas
              Deltagare

>Å andra sidan är så är ju GT´n extremt övervärderad gentemot
                >WRX´en, skiljer ju bara 15-25tkr på en 00-01 och då med ofta
                >mer mil på 00:an!

Övervärderad? Det kanske finns en annan sida på myntet. Finns en anledning till att ”bugeye”-versionen bara fanns i två år och det är att köparna inte gillade den. Det innebär att andrahandsvärdet blir lågt då det är en årgång som köparna inte vill ha. Däremot GTn anses som den råare modellen utseendemässigt. Finns det intresse så sjunker inte priserna alltför mycket. Skulle vilja se det som att 01-02 är undervärderad då tex en såldes i Göteborg för 155kkr.

Painless
                Deltagare

tack för snabba svar, det lutar faktisk mer åt en GT, den är ju faktiskt lite snyggare tycker jag.
                  Det är väl nu när man är lite yngre som man ska passa på o köpa en sån här bil,när man har tid att hålla på lite med bilen och inte har så mycke andra utgifter just nu så det passar ju bra.
                  🙂

om man skulle vilja ha lite mer utöver de orginal hästarna som finns, finns det något kitt att köpa för att få lite extra?
                  lite lagom extra så att man inte ska behöva oroa sig för att drivlinan m.m. inte pallar, typ ett chiptrimm eller något.
                  Vilka priser pratar man då och hästantal? kan vara kul att veta.

/Kenneth

Jensa
                  Deltagare

ett test när den första WRXen kom, på engelska dock

http://www.users.totalise.co.uk/~scoobydoo/imprezaweb/reviews/1stroadtest/index.html

Vad jag har förståt så är det bättre chassi på WRXen än vad det är på GTn??

Tycker själv att bugeyen är den snyggaste..
                    Visade att Subaru vågade lite, men dom föll för grupptrycket och gjorde en snällare bil, utsendemäsigt dvs..

SecretAgentMan
                    Deltagare

>om man skulle vilja ha lite mer utöver de orginal hästarna som
                      >finns, finns det något kitt att köpa för att få lite extra?
                      >lite lagom extra så att man inte ska behöva oroa sig för att
                      >drivlinan m.m. inte pallar, typ ett chiptrimm eller något.
                      >Vilka priser pratar man då och hästantal? kan vara kul att
                      >veta.
                      >

Sök lite på detta forumet, det dräller av trådar med intressant info.

/J

Micke81
                      Deltagare

>ett test när den första WRXen kom, på engelska dock
                        >
                        >http://www.users.totalise.co.uk/~scoobydoo/imprezaweb/reviews/1stroadtest/index.html
                        >
                        >Vad jag har förståt så är det bättre chassi på WRXen än vad
                        >det är på GTn??
                        >
                        >Tycker själv att bugeyen är den snyggaste..
                        >Visade att Subaru vågade lite, men dom föll för grupptrycket
                        >och gjorde en snällare bil, utsendemäsigt dvs..

Ok, men den fick ändå stryk av GT’n på bana när de testades i Bilsport samt att den hade sämre acc-siffror. Enda ronden den vann var på komforten. Sen är ju GT’n lite kultbil, det var ju den modellen som bringade stora framgångar på rallybanorna och som lyfte fram subaru 🙂
                        Men som vanligt innan nån annan säger det så gör jag det 😀 Föraren brukar vara den svagaste länken i bilen och detta är inget undantag så köp den du tycker ser bäst ut och sen e d bara ge dig ut och ha roligt (med omdömme 😉 ) precis som alla andra här i klubben.

TREVLIG HELG ALLESAMMANS

/Micke

Niklas
                        Deltagare

>Tycker själv att bugeyen är den snyggaste..
                          >Visade att Subaru vågade lite, men dom föll för grupptrycket
                          >och gjorde en snällare bil, utsendemäsigt dvs..

Det är det som är det roliga tycker jag. Att varje modell har sin skara anhängare. Skall inte sticka under stolen med att det går att få en 01-02 att bli riktigt cool. Finns en del streetstylade och rallystylade som verkligen är håriga. Och JUNs gula går inte av för hackor.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.