SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Funderingar kring 5000 milaservice

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2458
    Tengil
    Deltagare

      För det första vad kostar det?
      Har läst mellan 4-5000 ungefär.
      Är det då ink alla oljor och vätskor som de byter.

      Jag bytte nämligen diff-oljor förra våren.
      Till några otäckt dyra redline-oljor.
      Kan man köra vidare på dem, eller är det bäst att byta igen.

      De verkar ju bara behöva bytas var 5000e mil nämligen.

      #52179
      Janne248
      Deltagare

        >För det första vad kostar det?
        >Har läst mellan 4-5000 ungefär.
        >Är det då ink alla oljor och vätskor som de byter.

        Ja.

        >Jag bytte nämligen diff-oljor förra våren.
        >Till några otäckt dyra redline-oljor.
        >Kan man köra vidare på dem, eller är det bäst att byta
        >igen.

        Gissning: Why not?

        >De verkar ju bara behöva bytas var 5000e mil nämligen.

        #52175
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Det är ju bra onödigt om du bara åkt en kortare sträcka, att byta olja i diff och växellåda igen?

          Förklara det för verkstaden, och be dem göra en marking runt detta när serviceboken fylls i. 🙂

          /J

          #52176
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Kjell – även om det är bra, är det nog även en utopi att gemene man skulle byta växellåds-, och diffolja (innan någon hinner fråga – ja, det är vanlig växellådsolja i diffen) med så täta intervall. 😀

            I detta specifika fallet har det mera att göra med hur långt bilen gått sedan förra bytet om det är värt att byta eller inte.

            🙂

            /J

            #52180
            Tengil
            Deltagare

              >Kjell – även om det är bra, är det nog även en utopi att
              >gemene man skulle byta växellåds-, och diffolja (innan någon
              >hinner fråga – ja, det är vanlig växellådsolja i diffen) med
              >så täta intervall. 😀
              >
              >I detta specifika fallet har det mera att göra med hur långt
              >bilen gått sedan förra bytet om det är värt att byta eller
              >inte.
              >
              >:)
              >
              >/J
              >
              Den har inte gått så långt, max 400 mil skulle jag gissa.
              Så det känns lite oekonomiskt att byta efter ”bara” 400 mil.

              Men äventyra det maskinella på bilen, e ju inget jag direkt känner för heller. :+

              #52177
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Det är att bränna pengar att byta igen efter 400 mil på en normalt körd Impreza. 🙂

                Vet du att det bytts olja i bakaxel och växellåda för 400 mil sedan finns det ingen mening alls med att göra det igen.

                /J

                #52178
                ExOrdis
                Deltagare

                  Oljor och deras additiver (funktionshöjjande tillsatser) är
                  förbrukningvara tyvärr…
                  Dyra oljor är bara en garanti för att de klarar ordentligt
                  med tryck och höga temperaturer, mao minskar risken för transmissionshaverier.

                  2500 mil bör väl vara en lämplig gräns.

                  Gör din låda glad, byt olja idag. 😉

                  Redline, Castrol Syntrax och Omega är bra och beprövade grejjer.

                  I motorer med turbo är ”longlife-olja” lite av en utopi eftersom
                  det är så fruktansvärt varmt vid smörjningen av turbinaxeln.

                  Edit körsträcka

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.