› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Funderingar kring hjul vinklar!! Sti type ra
- Detta ämne har 6 svar, 1,313 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av
Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2011 kl. 13:50 #25601
Just try
DeltagareHej hopp!
Det börjar snart bli dags för mig att se över bilens hjulvinklar.
Bilen är en Gc8 Type-RA. Med grövre krängarare, coilovers mm.
Köpte till 3D topplagringar fram denna gången. Detta innebär att jag även kommer kunna ställa castern utöver cambern ( fram ).
Hur vill man ha castern? Ska den vara så nära orginal som möjligt eller vad säger ni med lite erfarenhet? Är även nyfiken på vilka camber vinklar som andra brukar köra med. Även hur ni kör toe vinkeln.Vad säger ni om detta ämne? Kör bilen mestadels på bana och konbana så inställningarna jag är ute efter ska vara åt det hållet, dock kanske inte alltför extrema.
Min tanke är att köra med lite toe out, en hel del negativ camber, men hur mycket? Samt hur mycket toe out och hur brukar man ha castern?
Hoppas någon kan ge mig lite tips och syn punkter.
Mvh Magnus
8 april, 2011 kl. 16:50 #222342Nikke McRae
DeltagareOrginal caster på GT är 3 grader positiv. Jag har i och med bytet till newagebärarmarna ökat till 5-6 grader. Instyrningen blir grym! Den liksom biter tag och vill svänga mer. Man får på något sätt mer camber när det svänger, vilket ger grymt kurvgrepp. För mycket caster så blir det understyrt.
Toe out behövs inte mycket innan bilen blir väldigt spårkänslig, men hjälper också instyrningen.
Mycket camber ger mycket grepp. Där får man prova sig fram från bana till bana. Däcken ska vara jämnvarma över hela ytan.
Kolla lite på den setupguiden på rejsa:
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.aspNu är man allt bra sugen på att komma ut på banorna!
Måste bara hinna en hel del innan Mantorp. Nya coilisar och bromsar ska på i helgen.9 april, 2011 kl. 07:24 #222345Just try
DeltagareTackar både för länken och informationen om caster vinkeln.
Cambern är precis som du säger inte helt lätt att få helt perfekt över allt.
Fram är det enkelt att ändra men bak får jag hitta på en komprimiss. Har ju gått bra tidigare år.Just nu kommer mina vinklar se ut något i stil med detta:
Lite toe out fram, orginal bak.
Ca 5-6 graders positiv caster fram.
Ca 2,5 till 3 negativ camber bak
Ca 3 till 4 graders negativ camber fram.Vad tror ni om detta?
Nicke vad kör du med?
9 april, 2011 kl. 15:21 #222347Bumble bee
DeltagareFel nr 1 är att byta massa jox och sedan tro att man kan gissa sig till fina inställningar, sen finns det olika aspekter att ta hänsyn till:
Börja med så nära originalinställningar som möjligt, möjligtvis kan du fläska på lite med camberjusteringen då det är en snäll vinkel i sig.
Även om det känns bra betyder det inte alltid att det är bra, inte skruvat överdrivet många med permanent fyrkrafs men klantar man till det kan det möjligen slita även där och inte bara däck. Beroende vad man vill ha för minimumlivslängd på däck, här framförallt toe-inställning, så måste det vara inställt därefter. Visst är det kul med en kärra som ligger som ett frimärke på backen men till vilken kostnad?
Bakvagnen måste alltid justeras först och camber innan toe, inte alla apparater som av någon underlig anledning redovisar det särskilt bra och skojare finns i alla yrken. Om i någon annan ordning så är hela hjulinställningen bortkastad, punkt
Hurvida caster kommer in i bilden och i vilken ordning den ska justeras har jag inte haft någon anledning att lära mig men logiskt sett borde det bli caster, camber, toe, dock inte hugget i sten.
//Skruvat fyrhjulsinställningar i 5-6 år.
9 april, 2011 kl. 21:36 #222343Nikke McRae
DeltagareHelt rätt, man ska ställa cambern före toe, eftersom den påverkar toe-vinkeln.
Jag har kört med Prodrives hjulvinklar, men körde förra året med:
Fram: -2 grader camber, 0 toe.
Bak: -1,5 grader camber, 0 toe.
Prodrives vinklar rekommenderar 1mm toe in bak för att ge mer grepp i bak, men det sliter insida på bakdäck.
Brukskör min bil, men när jag kör bana så ökar jag cambern fram.9 april, 2011 kl. 21:52 #222346matte555
DeltagareSvag toe in bak är väl att föredra funkar kanske bra med 0 också.
Åker du och gör en hjulinställning inför varje bankörning, eller hur gör du med toe vinkeln fram när du ändrar cambern?
10 april, 2011 kl. 09:09 #222344Nikke McRae
DeltagareSvag toe in bak är väl att föredra funkar kanske bra med 0 också.
Åker du och gör en hjulinställning inför varje bankörning, eller hur gör du med toe vinkeln fram när du ändrar cambern?
Jag kör med coilovers med ställbara toppmonteringar och ställer noggrant tillbaka efter bankörningen. Är man riktigt petig så funkar det med ett digitalt vattenpass.
Har satt på nya sommardäck i år. Mina gamla däck höll i 4 år (och över 4500mil) och var hyffsat jämnslitna. R-däcken är också jämnslitna. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.