› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Funderingar kring Imprezan
- Detta ämne har 14 svar, 1,447 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 1 månad sedan av
daimboy.
-
FörfattareInlägg
-
29 oktober, 2005 kl. 17:51 #9053
daimboy
DeltagareHej!
Sitter o drömmer om en impreza gt, kör för närvarande en Saab 9-3 aero. Undrar lite om imprezan, hur den är att äga osv. Men vi tar det viktigaste först 🙂
218hk orginal som jag har förstått det, känns kanske inte så mycket uppe i fart pga awd? Vad kostar det att få upp den i typ 260-280hk? Och vad är det som behövs bytas?
Hur är det med bensinförbrukningen, pendlar en hel del långa sträckor så den får ju gärna inte vara för hög.
Vad ska man akta sig för när man kollar på en impreza, finns det några svaga punkter såsom saabs växellåda t.ex? 🙂
När man känner att man bör serva den, måste man lämna iväg det då eller är det inga problem med att byta olja o filter? Kamrem eller kamkedjan… när ska den bytas?
Sett några på blocket där AC’n inte funkar, är detta vanligt? Känns som ett måste på sommaren.
Hur tycker ni den är att äga, är ni nöjda med den eller är det något ni sitter o irriterar er på när ni kör den? Kanske en dum fråga att ställa här men man vet ju aldrig 🙂
Ska iväg till några bilfirmor i nästa vecka och provsitta osv, provköra kan man väl bara drömma om när man kommer dit utan förälder… är bara 19 :/
Vet att det är många frågor och att man säkert kan läsa sig till allt på nån sida nånstans på detta internet, men det känns bättre att ha hört från flera stycken som är insatta i bilen.
Mvh
Kenny29 oktober, 2005 kl. 18:24 #101842moken
Deltagare218hk orginal japp, och byt soppapumpen, avgasd och få en tek2mappning så bör du ha runt 260hk.
Angående bränsleförbrukning så har min dragit runt 0,96 och 1,01 per mil senaste mätningarna. Då har det varit ca 40mil mellan tankningarna och mycket landsväg.
Svaga punkten på prezan är väl som saab lådan då kanske 🙂
Byta olja/filter gör man själv utan problem, kamrem byts vid 10k mil eller 4 år och kan göras själv om man har lite svetstänger till hands.
Tar man ur kylaren också så går det nog lätt:)AC behöver man inte i en impreza, den snor ju bara effekt:)
Saker att irritera sej på i bilen är väl… Hm… Att den inte har mer effekt kankse, kan man ju aldrig få för mycket av 🙂
29 oktober, 2005 kl. 18:41 #101846daimboy
DeltagareTjena moken, kommer ihåg dig från 200sx. Hade en S13 som förstabil och saknar den som fan, kanske lite därför man vill tillbaks till japsträsket 😉 Tack för ett så snabbt svar, men hur är det nu med AC’n, ingen hit att pendla 100mil tur o retur varannan helg mitt i sommaren utan AC 🙂
Kom på en sak till, hur är den att sitta i? Ska som sagt iväg nästa vecka o prova men hur tycker du? 🙂 Jämför gärna inte med 200an då sätena i den verkligen suger 😀
kram 😉
30 oktober, 2005 kl. 08:39 #101841lunkan
DeltagareMåste säg att jag är ruskigt nöjd med Imprezan! Har inte strulat nått inget har gått sönder inte ens en lampa:-) Men visst så kan väl lådan rasa om man har för mycket effekt men det får man ta om man ökar effekten:-( Saaben har säkert mer komfort men lär inte vara hälften så rolig som subban när man pressar den på en kurvig väg/bana.
Priset är ju väldigt rätt just nu för köpare, mycket prestanda för slantarna!
30 oktober, 2005 kl. 17:46 #101843moken
Deltagarehaha, en annan har ju 200an till värdens mest onödiga sparbössa typ:)
Bygger bygger bygger bygger, men åker aldrig nåt.Imprezans stolar är helt överlägsna allt annat, så jävla sköna.
200ans orginal ramlar man ju ur bara man tänker på att svänga med bilen:)Saker som pajjat på min bil är väl tutan som inte funkar så bra just nu, annars är det nog allt?!
Nummerskyltsbelysningen brukar ju kunna lägga ner också av nån anledning… Men annnars är det en stadig bil.30 oktober, 2005 kl. 19:30 #101838Subarumicke
Deltagare…det sitter inte farthållare i Imprezorna. Jga har faktiskt inte sett någon som ens har monterat dit någon i efterskott…mvh Mats N
Jag har en enklare variant,hålla stumt 😀
31 oktober, 2005 kl. 09:09 #101844backfeed
Deltagare… men det vore trevligt att ha. Jag struntar i vad folk här anser om farthållare, det är förbaskat smidigt vid långkörningar, det är bara ren fakta. Det är det enda jag saknar från min gamla Galant.
31 oktober, 2005 kl. 09:10 #101837SecretAgentMan
DeltagareJag vet en som hade farthållare, och det lirar sådär med turboknuffen…på/av/på/av…
/J
31 oktober, 2005 kl. 14:14 #101845alrik
DeltagareFarthållare är underbart att ha. Jag kan bara inte hålla farten när jag får köra en lastbil utan farthållare. Ena stunden blir det 75km/h och sen 87km/h nästa gång man tittar ner på mätare.
I bilen kan jag inte heller hålla laglig hastighet, fast det beror ju på andra saker. T.ex att det är ”skönare” att åka runt 110km/h isf 90km/h.
/ Mikael
31 oktober, 2005 kl. 19:04 #101848daimboy
DeltagareSkumt, jag har sett flera annonser på imprezor på blocket där ägarna hävdar att det sitter farthållare i deras bilar.. hehe 🙂
Tänkte på en annan sak… sitter där någon färddator öht monterad i imprezan?Kanske dumma frågor, men jag hann inte köra inom subaruhandlaren idag.
kram;)
4 november, 2005 kl. 07:22 #101850Toxicator
DeltagareHaha! Ja just! Kan inte för min gud förstå hur jag kunde glömma bort denna ypperligt användbara och ruggigt högteknologiska finess 😀 😀
För att inte nämna vilken brudmagnet den är! UJ!!!
På med brighten och sedan är de klart! :9//Mange
ps.. kan för övrigt meddela att denna vackra ”bright” knapp/ratt även sitter i min -05. Hade ju aldrig köpt den annars 😉 ds..
19 december, 2005 kl. 06:19 #101839Manor
Deltagare…det sitter inte farthållare i Imprezorna. Jga har faktiskt inte sett någon som ens har monterat dit någon i efterskott…
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #101840Manor
DeltagareNope.. Det lull-lull du får i en bild och ljudskön Impreza är följande (oftast): AC/ACC, Hö/Vä blinkers, En knapp för spolarvätska, En spak för vindrutetorkarna, En otroligt vacker 12h klockur ovanpå instrumentpanelen, Tankmätare, Kylvattenmätare, Varv/Hastighetsmätare, Trippmätare (i nyare tom 2!!!), Sätesvärmare, Elfönster (förarens auto), Elspeglar.. Så som du ser, finns det ingen hejd på vad Subaru har att erbjuda sina kunder i denna otroligt roliga och sablans snygga maskin!Åh andra sidan är det sällan det är någe strul med den heller.. finns ju knappt någon elektronik som kan paja 😀 //Toxic
Glöm för guds skull inte bort det viktigaste…BRIGHT-knappen, som åtminstone sitter på GT-modellen. Jag fattar inte hur man kan klara sig utan.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #101847daimboy
Deltagarehehe kanon ju 🙂
ACn föresten, är det nån som vet vad det kostar att laga den, är lite spekulant på en impreza på blocket där acn är sönder. I övrigt har den rullat 10k mil och kamremsbyte är aktuellt. Priset är 105k, vet inte riktigt hur den ser ut osv, vill inte höra av mig till honom på allvar förrens jag har pengarna i handen o den nuvarande bilen är såld. Den har dock inte farthållare, vilket jag ser som ett väldigt stort minus.
Är det extrautrustning med det eller vad är det frågan om, vissa har men andra inte 🙂
kram
19 december, 2005 kl. 06:19 #101849Toxicator
DeltagareNope..
Det lull-lull du får i en bild och ljudskön Impreza är följande (oftast): AC/ACC, Hö/Vä blinkers, En knapp för spolarvätska, En spak för vindrutetorkarna, En otroligt vacker 12h klockur ovanpå instrumentpanelen, Tankmätare, Kylvattenmätare, Varv/Hastighetsmätare, Trippmätare (i nyare tom 2!!!), Sätesvärmare, Elfönster (förarens auto), Elspeglar..Så som du ser, finns det ingen hejd på vad Subaru har att erbjuda sina kunder i denna otroligt roliga och sablans snygga maskin!
Åh andra sidan är det sällan det är någe strul med den heller.. finns ju knappt någon elektronik som kan paja 😀
//Toxic
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.