SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Funderingar kring STI

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Red_Mike
    Deltagare

Jag skaffade mig en STI -02 i fredags som har varit inne hos JRM och fått ca 340 hk.
      Men idag så skulle jag köra ett race mot kompisens polare i en orginal GT med uppställt ladd till 1.1 – 1.2 och jag förlora rätt hårt!

Jag har papper på att bilen har varit inne hos JRM men ingen bänkning. Men ska det vara så att STI blir sämre pga den tätstegade lådan, vilket jag tycker är helt absurt!

Jag kollade lite med växlingarna gemfört med hastigheten, Och när jag ligger på 6500 rpm på 3:ans växel och ska peta i 4:an så ligger jag enbart i 130km/h. Gemfört med GT:n så har den knappt varvat ur 3:an när den är uppe i 130.

Några ideer?

Mvh Micke

Bodyshot
      Deltagare

Låter som att någon behöver lära sig växla, för en GT med uppställt ladd ska du åka ifrån som ingenting med en steg1ad sti 😉

specialized
        Deltagare

Jag skaffade mig en STI -02 i fredags som har varit inne hos JRM och fått ca 340 hk.
          Men idag så skulle jag köra ett race mot kompisens polare i en orginal GT med uppställt ladd till 1.1 – 1.2 och jag förlora rätt hårt!

Jag har papper på att bilen har varit inne hos JRM men ingen bänkning. Men ska det vara så att STI blir sämre pga den tätstegade lådan, vilket jag tycker är helt absurt!

Jag kollade lite med växlingarna gemfört med hastigheten, Och när jag ligger på 6500 rpm på 3:ans växel och ska peta i 4:an så ligger jag enbart i 130km/h. Gemfört med GT:n så har den knappt varvat ur 3:an när den är uppe i 130.

Några ideer?

Mvh Micke

Låter inte som din bil är frisk, som det redan skrivits så ska du åka ifrån en GT med uppställt ladd ganska lätt, även om din -02:a är 100-200 kg tyngre.

De 6-petade lådorna är lägre utväxlade och behöver växlas oftare än en GT.

Ju lägre utväxlad låda man har, desto mer av effekten hittar fram till hjulen.
          Detta faktum ur prestandaperspektiv, ställs ju givetvis mot tiden det tar att växla oftare, jämfört med en högre utväxlad låda..

Fricke.w
          Deltagare

Red micke, har du någon laddtrycks mätare på bilen, och i så fall vad laddar den?, skulle nästan kunna tippa på att du har ett laddtryck på låt oss säga 0.5, och så blir de om din lmm är kass, och bilen behöver inte vissa att de är nå fel för de, behövs ganska mycket knas från just lmm innan den vissar någon fel kod, du kan ju titta upp de i alla fall.
            Allterna tivt att du har någon läcka på tryck sidan men de är ju lät kollat, då du bara har 2 små slangar på tryck, på en subba 🙂

Red_Mike
            Deltagare

Några fel på växlingarna är det inte. Vi har provat köra på en högre växel rullande och GT:n drar mig fortfarande.

Fricke: Bilen laddar 1.3 bar och den ligger stadigt hela tiden. Jag har tagit kontakt med JRM om det har något med mappning att göra. Väntar på svar från dom nu.

Bilen funkar i övrigt jävligt bra. Den accelererar som fan när jag trycker på men effekten verkar inte ta sig ner till hjulen utan varvräknaren rör sig snabbare än hastighets mätaren borde göra. Kopplingen funkar med för det kommer ingen lukt eller dylikt från den.

specialized
              Deltagare

Såvida din STi-02 har kvar orginal-turbon och den verkligen bara laddar 1.3, så har den definitivt inga 340 hk.

Snarare kring 300,
                och med tanke på att din bil är 100-200 kg tyngre, så är det då inte helt konstigt att du blir frånåkt av en GT med ca 240-250 hk ..det borde dock inte röra sig om mycket du blir efter…

En stg-1 STI ska väl ladda 1.5-1.55 om jag inte är ute helt och cyklar…:)

Pasi_k
                Deltagare

Min Sti -02 Laddar 1,50-1,55 och har bromsats 305hk i maskinen.
                  257hk på hjulen.

Gilarski
                  Deltagare

Kanske lite OT 😉 men delar med mig lite kunskap. Det primärt intressanta är momentet, detta skiljer inte så vansinnigt mycket mellan en vässad 99 GT och 02 STI då det är ”samma motor” (skilllnad finnes men båda är på 2L). Nu vet jag inte exakt vad det rör sig om men säg att momentet är i snitt 10% högre på din bil jmf med polarens, därtill har du troligen en finare momentkurva på låga rpm, men, en tyngre bil. (i min värld är ~150 kg mycket mycket)

Glöm det där med hästar, utan att gå in på matematiken för mycket så är antalet hästar :

Effekt = Moment * RPM

En STI varvar ~1000 rpm högre än en GT, så bara därför får du högre effekt på STI. En gräsklippare som varvar 15000 rpm kan utveckla mycket effekt men inget moment (stannar så fort du kör på en pinne).

Din växellåda är förvisso mer tätstegad så där borde du ha en viss fördel så på det stora hela bör du nog (förutsatt att du inte har några fel på bilen) dra åtmistone jämnt.

Enkel kontrollfråga, launchar du med 4000 rpm eller 1500 rpm, (?) är en enorm skillnad 🙂

specialized
                    Deltagare

Kanske lite OT 😉 men delar med mig lite kunskap. Det primärt intressanta är momentet, detta skiljer inte så vansinnigt mycket mellan en vässad 99 GT och 02 STI då det är ”samma motor” (skilllnad finnes men båda är på 2L). Nu vet jag inte exakt vad det rör sig om men säg att momentet är i snitt 10% högre på din bil jmf med polarens, därtill har du troligen en finare momentkurva på låga rpm, men, en tyngre bil. (i min värld är ~150 kg mycket mycket)

Glöm det där med hästar, utan att gå in på matematiken för mycket så är antalet hästar :

Effekt = Moment * RPM

En STI varvar ~1000 rpm högre än en GT, så bara därför får du högre effekt på STI. En gräsklippare som varvar 15000 rpm kan utveckla mycket effekt men inget moment (stannar så fort du kör på en pinne).

Din växellåda är förvisso mer tätstegad så där borde du ha en viss fördel så på det stora hela bör du nog (förutsatt att du inte har några fel på bilen) dra åtmistone jämnt.

Enkel kontrollfråga, launchar du med 4000 rpm eller 1500 rpm, (?) är en enorm skillnad 🙂

Jag vet inte vad du vill komma fram till, men att vridet skulle göra mer för accelrationen än Hk, är bara Robert Colin-Aftonbladet-skvaller 🙂

Så länge du ligger på RÄTT växel inom ditt effektregister så är vridet helt ointresant även om det är just vridet som skapar effekten.

Här finns en intresant diskusion för de som vill lära sig 🙂
                      http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=60830

————————————————————————-

Gilarski
                      Deltagare

Jag vet inte vad du vill komma fram till, men att vridet skulle göra mer för accelrationen än Hk, är bara Robert Colin-Aftonbladet-skvaller 🙂

Så länge du ligger på RÄTT växel inom ditt effektregister så är vridet helt ointresant även om det är just vridet som skapar effekten.

Här finns en intresant diskusion för de som vill lära sig 🙂
                        http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=60830
                        ————————————————————————-

Det primära jag ville sagt var att hans bil inte kommer kicka den vässade GT’n bara för att effekten är lite högre, även om de blev en liten memoar av budskapet 😉 Gällande Collin så får det stå för dig, han tillhör dock inte nån av mina favoriter.

Jag hålller med om att varvtalet gör att effekten blir högre -> motorn utför mer arbete helt enkelt -> bättre acceleration.

Jepp, det var en bra artikel förresten, tack 🙂

specialized
                        Deltagare

Kraftigt OT.
                          Med 320-330 hk som en stg-1 Sti bör ha om den är frisk,
                          så kommer du INTE att hänga på den med en 250 hk`GT, i varje fall inte uppe i fart…. och ja, jag har provat på den tiden jag åkte mappat med td-04 och ca 260 hk 🙂

Som vanligt så är det väldigt svårt att racéa från 0 km/h då det från stillastående är så många andra faktorer som spelar in på resultatet.. startteknik, växlingar, grepp osv.osv

Börja i 100 km/H istället, resultaret av det säger MYCKET mer om bilens prestanda, och mindre om förarens förmåga…

Red_Mike
                          Deltagare

Som sagt så var det ingen launch start då växellådsras fortfarande satt i bakhuvudet när jag körde min gamla GT. + att polaren var rädd om sin. Men det var i 100km/h vi körde först som jag upptäckte att det var något fel när han drog ifrån mig. Jag låg på 5:an och han på 4:an.

Visserligen så kan jag ha haft fel växel i det läge och att jag till och med skulle haft i 4:an, men med ca 2 billängder på några 100 meter tyckte jag verkade fel. (får prova det)
                            Men i vilket fall så verkar ju mitt laddtryck vara helt fel och att jag borde ladda 1.50 – 1.55 så det ska kollas så allt sitter som det ska. Självklart sitter ju dom där 150 kg extra i bakhuvudet så GT ska ju vara kvikare på det sättet.

Men polaren ska ner till JRM den 9 Juni så dom sa att jag med kunde ta med min bil så skulle dom test köra, evetuellt fixa om det var något problem och om det fanns tid.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.