› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Funderingar om dccd
- Detta ämne har 6 svar, 1,292 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
17 april, 2014 kl. 16:28 #32204
EmmE
DeltagareHar en sti TypeR -99 med dccd diffen, har lite funderingar på hur de funkar, försökt läst mig till men inte fått riktigt grepp om de, så nu lite frågor som jag hoppas nån kan svara på!
#1 I låst läge(rullen max frammåt), är de 50/50 med helt låst mellandiff right?
#2 I öppet läge, vad är procenten? blir den helt bakhjulsdriven?
#3 I öppet läge, lite beroende på svaret innan, går de om man vill att ställa fast bilen och svarva bakdäck? eller blir de att byta mellandiff efter ett sånt försök?
#4 Framdiffen är helt öppen har jag för mig, men bakdiffen, är de visco eller lamell?
#5 Mellandiffen som styrs elektronikst hur funkar de?
#6 I öppet läge, funkar de bra att kasta ut bilen på häng, ex i rondeller, eller på bana och köra lite drifting, utan att nått går sönder?Tacksam för svar =)
17 april, 2014 kl. 20:23 #267881Igge
DeltagareHar en sti TypeR -99 med dccd diffen, har lite funderingar på hur de funkar, försökt läst mig till men inte fått riktigt grepp om de, så nu lite frågor som jag hoppas nån kan svara på!
#3 I öppet läge, lite beroende på svaret innan, går de om man vill att ställa fast bilen och svarva bakdäck? eller blir de att byta mellandiff efter ett sånt försök?
#4 Framdiffen är helt öppen har jag för mig, men bakdiffen, är de visco eller lamell?
#6 I öppet läge, funkar de bra att kasta ut bilen på häng, ex i rondeller, eller på bana och köra lite drifting, utan att nått går sönder?Tacksam för svar =)
2: Tippar på att de tidigare har 50/50 fördelning (nyare har dock upp emot 35/65), detta gäller även om du har öppen diff. Här är något som de lärda tvistar om enligt mina efterforskningar.
Vissa säger att så som centerdiffen är uppbyggt har du alltid samma momentdelning medans vissa hävdar att när den är öppen har du grundmomentdelningen men att kraften tar den enklaste vägen om det väl börjat spinna.
Det senare innebär att alltså att du ha 50/50 tills du börjar spinna med t.ex. framhjulet då sticker all kraft dit.Efter mina erfarenheter (ytterst begränsade) är jag mer villig att tro på den senare tesen, för när jag skulle sladda runt med öppen diff började bilen enhjula fram och det kändes inte som att jag hade 65% av momentet i bakaxeln (som jag ska ha om första tesen stämmer) utan jag stog nästan still och spann på ett framhjul 😛
Däremot är alla överrens om att den inte blir bakhjulsdriven 🙂
Den myten myntades av marknadsföringsfolk/försäljare som inte riktigt förstod tekniken4: GT har visko bak, vet att vissa STi’er har lamell
Kolla din transmission type (t.ex. ty856wn4ma, står på ena plåten i motorrummet) och leta rätt på en tolk så får du svar. I tolken jag hittade (new age bara tyvärr) stod även momentfördelningen för DCCDn5: Påstås vara en planetväxel som gör att den kan diffa (med diffa menar jag skilja i varvtal, inte låsa som många felaktigt påstår 😛 ) plus ett elektroniskt styrt lamellpaket som låser i varierande grad
6: Jag tyckte det var lättare att forcera sladd med låst diff på min bil, men det var jag 😛
Mina svar är inga absoluta sanningar utan bara lite vad jag känt (inte testat så mycket) och vad jag läst på nätet (att du läser på nätet av en som läst på nätet känns väl sådär? :P)
Rätta mig gärna! 🙂17 april, 2014 kl. 21:53 #267879Christian S
#1 ja
#2 35% fram 65%bak
#3 går ja (finns ett klipp på youtube med en som gör det med en new age STI) men är inte att rekomendera då man rätt snabbt förstör mittdiffen.
#4 det är en lamell diff
#5 det är en magnet koppling
#6 ja det går utmärkt, när det väl släpper bak så blir den i princip 100% bakljusdriven då kraften tar lättaste vägen så det går att köra välldigt brätt om man vill18 april, 2014 kl. 00:02 #267880Christian S
Deltagarekolla vad du har för transmission code sen kollar du här http://spda-online.ca/content.php?45-Transmission-Chart
18 april, 2014 kl. 18:07 #267882EmmE
DeltagareKanon tack för bra och snabbt svar christian!
25 april, 2014 kl. 21:44 #267883EmmE
DeltagareNär jag ändå är igång:P
hur gillar drivlinan rallystart, dvs, varvskyddet och sen dumpa koppling, inte med värmda Rdäck då, utan med vanliga däck, håller de?
25 april, 2014 kl. 22:11 #267878Turbovin
DeltagareAndy Forrest brukar värma bakdäcken och har byggt en hydraulisk handbroms eller liknande fram för att låsa upp i det läget. Nu har inte han precis en original 6-pet utan nån sekventiell drevsats men DCCD-biten är original vad jag vet.
https://www.youtube.com/watch?v=I-X46_pomX8
Obs att lådorna från 2006 fick en grundförspänning i mellandiffen så från detta år kan inte all kraft längre gå bak utan det kommer alltid finnas lite drivning fram även i öppet läge.
Är nog inte så vanligt att man rasar ettans växel osv men givetvis sliter såna starter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.