› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Funderingar på Sti 2015
- Detta ämne har 17 svar, 3,237 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 6 månader sedan av
karlzzon..
-
FörfattareInlägg
-
21 oktober, 2014 kl. 06:28 #33044
AndyBoy
DeltagareTjena!
Funderar att ev gå tillbaka till Subaru efter några års frånvaro.
Kör idag en Golf Gti med DSG och lite drygt 300hk.
Det jag funderar på är hur stort problematiken runt motorerna är?
Man läser ju om fortsatta problem med kolvar som verkar gå på löpande band..Jag skulle inte tro att jag kommer nöja mig med de 300hk som är original, utan köper jag bilen vill jag trimma den med steg 1.
Vågar man göra det?När jag köpte golfen jag kör i idag så trimmades den precis på en gång. Det har inte varit några problem över huvud taget med min bil som rullat drygt 5000mil nu med HÅRD körning både till vardags och på bana.
Det finns näst intill inga som har problem med sina golf gti eller golf r efter trimning, utan motorerna verkar hålla ihop väldigt bra.
Dock så är det smidda kolvar och vev i dessa från början.Vad säger ni?
Jag skulle aldrig ha vågat att trimma golfen om man känner till att många har problem, dock så tycker jag Subaru borde ha löst problemet vid det här laget..21 oktober, 2014 kl. 09:24 #273160adrenalin
DeltagareDet är långt ifrån alla bilar som har rasat. Dessutom har du nybilsgaranti på en så pass ny bil. Jag skulle inte funderat så mycket mer på det.
21 oktober, 2014 kl. 10:15 #273169Lundberg
DeltagareDet är långt ifrån alla bilar som har rasat. Dessutom har du nybilsgaranti på en så pass ny bil. Jag skulle inte funderat så mycket mer på det.
Fast nybilsgarantin lär ju inte gälla om du fixar steg 1 på den?? En kollega till mig chippade sin Golf R och efter ca 3 månader så skar en cylinder ihop pga för lite bränsle då han inte bytte soppapump. Varken garantin eller försäkringsbolaget ville ersätta så han blev tvungen att köpa en ny motor för ca 80 papp.
Jag är också sugen på att fixa steg 1 på min STI samt installera racerom så man får Launchcontrol och flat foot shifting men tvekar pga det där med garantier osv. :confused:
Verkstaden lär väl se att den har varit mappad även om man har återställt allting till original?21 oktober, 2014 kl. 13:51 #273163Bubu
DeltagareFast nybilsgarantin lär ju inte gälla om du fixar steg 1 på den?? En kollega till mig chippade sin Golf R och efter ca 3 månader så skar en cylinder ihop pga för lite bränsle då han inte bytte soppapump. Varken garantin eller försäkringsbolaget ville ersätta så han blev tvungen att köpa en ny motor för ca 80 papp.
Jag är också sugen på att fixa steg 1 på min STI samt installera racerom så man får Launchcontrol och flat foot shifting men tvekar pga det där med garantier osv. :confused:
Verkstaden lär väl se att den har varit mappad även om man har återställt allting till original?Det stämmer. Varken vagnskadegarantin eller försäkringen gäller i fall man trimmar bilen.
21 oktober, 2014 kl. 21:26 #273161adrenalin
DeltagareDetta är rena spekulationer och kan vara fel, men så länge man inte byter något utan bara mappar den så verkar det konstigt om de skulle komma på det. De lär ju inte gå in i mappen och jämföra mot original om de inte misstänker något?
27 oktober, 2014 kl. 18:58 #273164Bubu
DeltagareJag har läst på ett utländskt Subaru-forum att det har varit problem med kopplingen. Nämligen att den luktar bränt när man gasar lite mer när man växlar. Jag har faktiskt också märkt det när jag provkörde bilen. Har någon upplevt detta? Är det så att kopplingen inte håller så länge kanske?
27 oktober, 2014 kl. 20:58 #273159zanoii
DeltagareJag har läst på ett utländskt Subaru-forum att det har varit problem med kopplingen. Nämligen att den luktar bränt när man gasar lite mer när man växlar. Jag har faktiskt också märkt det när jag provkörde bilen. Har någon upplevt detta? Är det så att kopplingen inte håller så länge kanske?
Dieselns koppling stinker ju också vid viss typ av körning men håller ändå, om jag inte har missförstått det.
28 oktober, 2014 kl. 10:52 #273165Bubu
DeltagareDieselns koppling stinker ju också vid viss typ av körning men håller ändå, om jag inte har missförstått det.
Tack för informationen! Någon av herrarna/damerna som har den gamla eller den nya Sti-n? Eventuella problem med kopplingen?
17 januari, 2015 kl. 22:43 #273155AndyBoy
DeltagareSå då gjorde jag slag i saken och har nu en WRX STI GT ståendes utanför.
Underbar bil, kommer nog bli kanon det här!
Mvh
Andreas18 januari, 2015 kl. 00:28 #273162clasen
DeltagareHärligt! Bra val d—0.o—b
18 januari, 2015 kl. 04:20 #273166Bubu
DeltagareSå då gjorde jag slag i saken och har nu en WRX STI GT ståendes utanför.
Underbar bil, kommer nog bli kanon det här!
Mvh
AndreasGrattis! 😀
19 januari, 2015 kl. 22:46 #273156AndyBoy
DeltagareTack! Otroligt nöjd än så länge!
20 januari, 2015 kl. 04:16 #273167Bubu
DeltagareTack! Otroligt nöjd än så länge!
Hittils har jag inte hört någon som inte skulle vara nöjd med den nya Stin. Jag ser också fram emot att få min bil, den kommer i april. 😉
Vilken färg har Du på bilen? Har Du beställt vinge till den? 😎20 januari, 2015 kl. 04:19 #273153karlzzon.
DeltagareVälkommen tillbaka
20 januari, 2015 kl. 05:39 #273157AndyBoy
DeltagareHittils har jag inte hört någon som inte skulle vara nöjd med den nya Stin. Jag ser också fram emot att få min bil, den kommer i april. 😉
Vilken färg har Du på bilen? Har Du beställt vinge till den? 😎Jag valde WR blå, saknat den färgen sedan jag hade den på min STi -07:a.
Det har hänt en hel del sedan dess, detta är helt klart en vassare bil!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.