SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Funderingar på Sti 2015

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    AndyBoy
    Deltagare

Tjena!

Funderar att ev gå tillbaka till Subaru efter några års frånvaro.

Kör idag en Golf Gti med DSG och lite drygt 300hk.

Det jag funderar på är hur stort problematiken runt motorerna är?
      Man läser ju om fortsatta problem med kolvar som verkar gå på löpande band..

Jag skulle inte tro att jag kommer nöja mig med de 300hk som är original, utan köper jag bilen vill jag trimma den med steg 1.
      Vågar man göra det?

När jag köpte golfen jag kör i idag så trimmades den precis på en gång. Det har inte varit några problem över huvud taget med min bil som rullat drygt 5000mil nu med HÅRD körning både till vardags och på bana.
      Det finns näst intill inga som har problem med sina golf gti eller golf r efter trimning, utan motorerna verkar hålla ihop väldigt bra.
      Dock så är det smidda kolvar och vev i dessa från början.

Vad säger ni?
      Jag skulle aldrig ha vågat att trimma golfen om man känner till att många har problem, dock så tycker jag Subaru borde ha löst problemet vid det här laget..

adrenalin
      Deltagare

Det är långt ifrån alla bilar som har rasat. Dessutom har du nybilsgaranti på en så pass ny bil. Jag skulle inte funderat så mycket mer på det.

Lundberg
        Deltagare

Det är långt ifrån alla bilar som har rasat. Dessutom har du nybilsgaranti på en så pass ny bil. Jag skulle inte funderat så mycket mer på det.

Fast nybilsgarantin lär ju inte gälla om du fixar steg 1 på den?? En kollega till mig chippade sin Golf R och efter ca 3 månader så skar en cylinder ihop pga för lite bränsle då han inte bytte soppapump. Varken garantin eller försäkringsbolaget ville ersätta så han blev tvungen att köpa en ny motor för ca 80 papp.
          Jag är också sugen på att fixa steg 1 på min STI samt installera racerom så man får Launchcontrol och flat foot shifting men tvekar pga det där med garantier osv. :confused:
          Verkstaden lär väl se att den har varit mappad även om man har återställt allting till original?

Bubu
          Deltagare

Fast nybilsgarantin lär ju inte gälla om du fixar steg 1 på den?? En kollega till mig chippade sin Golf R och efter ca 3 månader så skar en cylinder ihop pga för lite bränsle då han inte bytte soppapump. Varken garantin eller försäkringsbolaget ville ersätta så han blev tvungen att köpa en ny motor för ca 80 papp.
            Jag är också sugen på att fixa steg 1 på min STI samt installera racerom så man får Launchcontrol och flat foot shifting men tvekar pga det där med garantier osv. :confused:
            Verkstaden lär väl se att den har varit mappad även om man har återställt allting till original?

Det stämmer. Varken vagnskadegarantin eller försäkringen gäller i fall man trimmar bilen.

adrenalin
            Deltagare

Detta är rena spekulationer och kan vara fel, men så länge man inte byter något utan bara mappar den så verkar det konstigt om de skulle komma på det. De lär ju inte gå in i mappen och jämföra mot original om de inte misstänker något?

Bubu
              Deltagare

Jag har läst på ett utländskt Subaru-forum att det har varit problem med kopplingen. Nämligen att den luktar bränt när man gasar lite mer när man växlar. Jag har faktiskt också märkt det när jag provkörde bilen. Har någon upplevt detta? Är det så att kopplingen inte håller så länge kanske?

zanoii
                Deltagare

Jag har läst på ett utländskt Subaru-forum att det har varit problem med kopplingen. Nämligen att den luktar bränt när man gasar lite mer när man växlar. Jag har faktiskt också märkt det när jag provkörde bilen. Har någon upplevt detta? Är det så att kopplingen inte håller så länge kanske?

Dieselns koppling stinker ju också vid viss typ av körning men håller ändå, om jag inte har missförstått det.

Bubu
                  Deltagare

Dieselns koppling stinker ju också vid viss typ av körning men håller ändå, om jag inte har missförstått det.

Tack för informationen! Någon av herrarna/damerna som har den gamla eller den nya Sti-n? Eventuella problem med kopplingen?

AndyBoy
                    Deltagare

Så då gjorde jag slag i saken och har nu en WRX STI GT ståendes utanför.

Underbar bil, kommer nog bli kanon det här!

Mvh
                      Andreas

clasen
                      Deltagare

Härligt! Bra val d—0.o—b

Bubu
                        Deltagare

Så då gjorde jag slag i saken och har nu en WRX STI GT ståendes utanför.

Underbar bil, kommer nog bli kanon det här!

Mvh
                          Andreas

Grattis! 😀

AndyBoy
                          Deltagare

Tack! Otroligt nöjd än så länge!

Bubu
                            Deltagare

Tack! Otroligt nöjd än så länge!

Hittils har jag inte hört någon som inte skulle vara nöjd med den nya Stin. Jag ser också fram emot att få min bil, den kommer i april. 😉
                              Vilken färg har Du på bilen? Har Du beställt vinge till den? 😎

karlzzon.
                              Deltagare

Välkommen tillbaka

AndyBoy
                                Deltagare

Hittils har jag inte hört någon som inte skulle vara nöjd med den nya Stin. Jag ser också fram emot att få min bil, den kommer i april. 😉
                                  Vilken färg har Du på bilen? Har Du beställt vinge till den? 😎

Jag valde WR blå, saknat den färgen sedan jag hade den på min STi -07:a.

Det har hänt en hel del sedan dess, detta är helt klart en vassare bil!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.