SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Fundersam efter Dumpjustering från verkstad

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Kronen
    Deltagare

Lämnade in GTn på 10.000milar service, Samtidigt bad jag dom kolla upp vad som gjorde att bilen vid frikoppling från högt varv gick ner på 0 i varv men återhämtade sig snabbt upp igen på Tomgångs varv, ibland dog den helt….

Jag själv hade kollat efter ev läckage men fann aldrig något. Öppna dumpen var ett alternativ men vågade aldrig pilla riktigt på den, så jag lät som sagt verstan kolla det ist.

Mekanikern sa att Dumpen var kass och läckte men han hade spänt den så gott det gick… Fadern min hämtade kärran och när jag sedan själv körde den var det helt plöstsligt något som fattades. Den öppna dumpen Pös inte längre. Men själva felet var borta.

Det är just detta som gör mig lite fundersam.
      Har mekanikern ”stängt” dumpen helt?

Sternborn
      Deltagare

Var samma sak på min förra gt och även min nuvarande tills jag böt till en originaldump..
        Detta är ett vanligt problem du får leva med om du kör med öppen dumpventil då luften den dumpar redan är uppmätt av LMM

edit: men om du ska fortsätta köra med öppen dump så är det bäst att dumpen skruvas tillbaka till rätt läge för det är inge vidare att köra helt utan dump.. tror inte turbon överlever det så jättelänge, då ända vägen för övertrycket att ta vägen då är ut samma väg som det kom in dvs via turbon 🙁
        rätta mig om jag har fel.

Desen
        Deltagare

Klart att det finns öppna dumpventiler som fungerar. Jag kör med en HKS och den har aldrig krånglat med att läcka. Men HKS dumpen är ju uppbyg på ett lite annorlunda sätt mot de flesta andra.
          Det som kan hända om du inte dumpar luften är att det trycket slår tillbaka mot turbon och man hör ett typ kvittrande ljud. Kanske inte helt ofarligt men ingen katastof.

Det som händer med öppen dump och lmm är att den luft som du släpper ut har redan lmm räknat in och ecu skickar bränsle efter det och gör att motorn får ewn aning fet blandning just i dumpögonblicket. Inget som borde ge sådana efekter att din motor dör.

Den dumpen du har verkar inget bra, kör med original tills du skaffat en som funkar.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.