SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt funktion på denna anslutning som sitter på blocket?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28884
    sladden
    Deltagare

      http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=10028&image=1720690

      Vad har denna anslutningen för funktion? Går därifrån till ventilkåporna.

      #246183
      TomK
      Deltagare

        Vevhusventilation.

        #246176
        sladden
        Deltagare

          jo det har jag listat ut. men den är ju ”sluten” direkt från blocket till topparna.
          Men vad gör den funktionsmässigt?

          finns även en till utgång på blocket samt en på vaje topp, som agerar vevhus som ska återledas till turbo lr burk hur man nu vill ha det.

          #246181
          Fricke.w
          Deltagare

            Jag skulle kunna gissa mig till att de är draget som de är med vevhus venten, för att få någon sorts vacum funktion eller hur man ska säga de, alltså att luft strömarna ska dra med varandra, vid låga varv och tryck i motorn.
            Gud va till krånglat de där lätt 😀
            Hade vi inte någon som är utbildad motor ingenjör här på forumet, den personen borde vell kunna svara på exakt hur detta funkar och syftet med de.

            #246177
            sladden
            Deltagare

              Jag skulle kunna gissa mig till att de är draget som de är med vevhus venten, för att få någon sorts vacum funktion eller hur man ska säga de, alltså att luft strömarna ska dra med varandra, vid låga varv och tryck i motorn.
              Gud va till krånglat de där lätt 😀
              Hade vi inte någon som är utbildad motor ingenjör här på forumet, den personen borde vell kunna svara på exakt hur detta funkar och syftet med de.

              jo jag förstår va du menar. gissat lite åt det håller själv. men vill vara säker.

              som blocket ja köpte saknar denna utgången på blocket, frågan är ju om ja bara kan sätta en t koppling på andra utgången på blocket som jag dragit till min vevhus burk.. Hmmmmm

              Någon über kunnig, svara nu 🙂

              #246175
              Kvarnis
              Deltagare

                Den dras med stor fördel till övrig vevhusvent/catch can 🙂

                Som sedan bör åter ledas till motorn ex via sump, om det ska gå fort i kurvorna dvs.

                Annars kommer vevhus burken snabbt vara full med olja och det kommer saknas i motorn med ev lagerras som följd.

                #246178
                sladden
                Deltagare

                  Den dras med stor fördel till övrig vevhusvent/catch can 🙂

                  Som sedan bör åter ledas till motorn ex via sump, om det ska gå fort i kurvorna dvs.

                  Annars kommer vevhus burken snabbt vara full med olja och det kommer saknas i motorn med ev lagerras som följd.

                  Tack.
                  okej då kan ja alltså leda alla 4:a utgångarna på topparna till vevhus burken.
                  jo jag vet att det ska återledas till sumpen.

                  Men nu när man kör på e85, kan man bygga någon smart ”olje fälla”, för att slippa få tillbaka all skit i motorn.??

                  #246179
                  sladden
                  Deltagare

                    borde det inte räcka med den ena utgången på toppen, dvs pluggar den andra??

                    #246182
                    Fricke.w
                    Deltagare

                      Tror de är dumt att plugga, då du vill ha ut så mycket över tryck som möjligt ur motorn, för att inte riskera att du blåser ut någon stefa tätning eller liknande?
                      Men om du bara vill ha en slang upp från topparna varför inte köpa en y koppling till varje sida. http://www.do88.se/p//y-koppling-13mm.html

                      MVH

                      #246180
                      sladden
                      Deltagare

                        Tror de är dumt att plugga, då du vill ha ut så mycket över tryck som möjligt ur motorn, för att inte riskera att du blåser ut någon stefa tätning eller liknande?
                        Men om du bara vill ha en slang upp från topparna varför inte köpa en y koppling till varje sida. http://www.do88.se/p//y-koppling-13mm.html

                        MVH

                        jo det är jag helt klart me på. men orginal så går den ju tillbaka till motorn.
                        så frågan är ju om det verkligen behövs.

                        fast hellre safe än sorry…

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.