› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Fyfaan va gott…
- Detta ämne har 15 svar, 1,592 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av
syke.
-
FörfattareInlägg
-
10 mars, 2007 kl. 18:36 #10110
syke
Blockerad.. jag och tjejen har en förmåga att roa oss med att laga recept ur bibeln* på helgerna. Och tamejfan om det inte blir sjukt gott varje gång!
På kvällens meny stod helstekt oxfilé med örtagårdssås och balsamvinägerpotatis samt färsk, kokt sparris på sidan om.
Det blir en smärre explosion av smaker i munnen. Smaken av den lena, smakrika örtagårdssåsen blandas med den något sura smaken av balsampotatis (som i sig kräver ett omnämnande. Den är så perfekt sur, den kliver aldrig över smaktröskeln som skulle kategorisera den som surt godis) och lite tjong i käken kommer från den möra, helstekta oxfilén. Allt toppas av av lite krunchig färsk sparris, som smakar så milt och olikt sån där äcklig konserverad skit.
Ett glas rödvin och lite vatten på sidan gör denna rätt till den optimala musöppnaren/WAF-höjaren/svärmorsinsäljaren. Heja Åke Larsson!
Ehm .. Någon annan SSIare som roar sig som hobbykock på helgerna? :+
* bibeln i det här fallet är Åke Larssons Vin & Mat:
http://www.alltommat.se/butiken/index.xml?page=view&view-product=gen_id_360&session-id=9839680d04954e1b1b6f49ebba00b54210 mars, 2007 kl. 19:10 #112026MrFister
Deltagarede där lät ju inte helt fel..vilken tid ska jag komma nästa helg?:+ :9
10 mars, 2007 kl. 19:22 #112024Desen
DeltagareLåter riktigt gott de där.
Är själv i grunden kock och servitör, jobbar numera mest med att bygga specialkarosser, elsystem och hydraulsystem. 😀När jag väl själv lagar mat ( Vilket numera inte är så ofta) så blir det gärna viltkött. Har nämligen som hobby att döda bambisa ibland.
rådjurssadel späckad med vitlök, bacon och riktigt smör kryddad med salt vitpeppar och grovmalen svartpeppar. Detta får stekas i ugnen på en bädd av rotsaker och lök.
På skyn som blir görs en sås med mycket grädde och monterar ner så mycket smör man vågar innan den ska skära sig. gärna även en klick gele i såsen för att neutralisera beskheten från viltsmaken.Serveras med det klassiska tillbehöret, en inlagd päronhalva med en klick gele på, kokt potatis och säsongens grönsaker.
Viktväktarna får krupp av detta recept, men de e ju SÅÅÅ gott.
Ett glas Cabaret Sauvignon eller en fin Rioja till detta och man mår som en prins.
Vi kockar älskar vilt 😉
/Andreas, Skåne, Kristianstad
http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
300 st posters av Block 1250kr
1st porrfilm 199kr
2st öl 28kr
Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!10 mars, 2007 kl. 20:41 #112028Niklas
DeltagareÄsch, laga mat…jag har en fru för fan. }(
:+ :* :9
10 mars, 2007 kl. 20:52 #112025Desen
DeltagareÄsch, laga mat…jag har en fru för fan. }(:+ :* :9
Som vi säger i skåne : Du pradar som du haur förstånd te pöjk
/Andreas, Skåne, Kristianstad
http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
300 st posters av Block 1250kr
1st porrfilm 199kr
2st öl 28kr
Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!10 mars, 2007 kl. 20:59 #112014syke
BlockeradNär jag väl själv lagar mat ( Vilket numera inte är så ofta) så blir det gärna viltkött. Har nämligen som hobby att döda bambisa ibland.rådjurssadel späckad med vitlök, bacon och riktigt smör kryddad med salt vitpeppar och grovmalen svartpeppar. Detta får stekas i ugnen på en bädd av rotsaker och lök.På skyn som blir görs en sås med mycket grädde och monterar ner så mycket smör man vågar innan den ska skära sig. gärna även en klick gele i såsen för att neutralisera beskheten från viltsmaken.Serveras med det klassiska tillbehöret, en inlagd päronhalva med en klick gele på, kokt potatis och säsongens grönsaker.
Det där lät inte heller helt tokigt!
Du får gärna maila / pm:a ett fullständigt recept. Eller så är det dags att starta en recept-tråd här 🙂
För ett tag sedan gjorde vi första ”vilträtten”. Någon historia med Hjortfilé, rödvinssås med chilidroppar och rotfrukter (svartrot, sötpotatis och salladslök). Det blev något helt annat, olikt det mesta jag ätit, men ruskigt gott. Inget man ersätter falukorv med dock, filén kostade 500:- / kilot. Huga!
MrFister: Jag skickar en matlåda 🙂
10 mars, 2007 kl. 20:59 #112015syke
BlockeradÄsch, laga mat…jag har en fru för fan. }(:+ :* :9
Jag tror det är tur för dig att hon inte läser det här forumet. 😉
11 mars, 2007 kl. 18:57 #112019Manor
DeltagareÄsch, laga mat…jag har en fru för fan. }(:+ :* :9
Jag tror det är tur för dig att hon inte läser det här forumet. 😉
Äsch, det stämmer säkert då Äljen gör allt annat i hemmet ;).
12 mars, 2007 kl. 07:21 #112022Pasi_k
DeltagareLagar alltid våran mat..
Tycker det är kul att exprimentera lite.. 😛Desen >> Iforsättningen får du väl ha med dig en pall ut i skogen? 😉
13 mars, 2007 kl. 13:34 #112023Tessan
DeltagareLagar alltid våran mat..Tycker det är kul att exprimentera lite.. :
Å gott blir det ju alltid oxå..:7
Nått som är gott på sommaren är grillat älgkött,potatis i valfri form och en slev bearnaisesås.Till det avnjuts en kall öl…:9 :914 mars, 2007 kl. 01:01 #112021tendency
DeltagareJag är ingen hobbykock. Men jag har upptäckt att jag har börjat njuta mer av mat än tidigare.
Det måste ha med ålder att göra! Tidigare brydde jag mig föga och ansåg att mat bara var för
att stilla hungern. Nu kan jag äta långsamt bara för att njuta…Jag tycker fortfarande att det är förfärligt med jobb om man ska göra något annat än pasta &
korv. Men emellanåt ansträngs det! 🙂Fläsksnitsel med salvia och spenat
Koka fettuccine-pasta, den ska vara ”al dente”. Stek lite parmaskinka, fräs sedan salviablad.
Stek snitsel (salta/peppra), låt sedan sjuda i vitt vin och råsocker. Blanda ner spenat och röd
lök i pastan (salta/peppra). Servera pastamixen med snitsel, toppad med parmaskinka och
salviablad. Skeda såsen/skyn över det hela.Lax med ris- och bönsallad och sambalkryddad fraichedressing
Skär färsk lax i kuber, pressa över citron. Finhacka röd lök (och tomat). Blanda Lök (,tomat)
och majs med kokt ris – salta, chilipeppra och pressa över citron. Sjud laxen i buljong. Servera
laxen på riset med en klick fraichedressing (creme fraiche, sambal oelek, salt).Obs! Båda rätterna har lågt Glykemiskt index, dvs ngt som Viktväktarna INTE får krupp av 😉
19 maj, 2007 kl. 19:07 #112016syke
BlockeradLyfter den här tråden. Nu gjorde vi det igen! 🙂
Feta- och Soltorkad tomatgratinerad lammytterfilé med olivpotatis och nektarinsallad.
http://www.bleh.se/gallery/373072328.jpg
:9 :9
20 maj, 2007 kl. 17:38 #112020Manor
DeltagareDå kontrar jag med en väldigt lätt rätt som är riktigt hyfsad.
*** Till 2 personer ***
– 300 gr oxfile i tunna skivor (ungefär som lövbiff)
– grovkornig senap (Slotts söt & stark)
– permesanost
– olivolja
– fjärilsmakaroner (cirka 400 gr)Bred ut senap i botten på en ugnssäkerform, eller ännu hellre en tallrik som tål att ställas i ugnen.
Lägg ut oxfileskivorna i ett lager.
Häll på lite olivolja.
Riv på permesanost med den grova sidan.Sätt ugnen på 250 grader.
Koka fjärilsmakaronerna enligt instruktionerna.
När det är 3-5 minuter kvar så sätts oxfileformen (eller tallrikarna) in i ugnen.Serveras med soltorkade tomater.
mvh Manor
20 maj, 2007 kl. 17:49 #112017syke
BlockeradDå kontrar jag med en väldigt lätt rätt som är riktigt hyfsad.*** Till 2 personer ***- 300 gr oxfile i tunna skivor (ungefär som lövbiff)- grovkornig senap (Slotts söt & stark)- permesanost- olivolja- fjärilsmakaroner (cirka 400 gr)Bred ut senap i botten på en ugnssäkerform, eller ännu hellre en tallrik som tål att ställas i ugnen.Lägg ut oxfileskivorna i ett lager.Häll på lite olivolja.Riv på permesanost med den grova sidan.Sätt ugnen på 250 grader.Koka fjärilsmakaronerna enligt instruktionerna.När det är 3-5 minuter kvar så sätts oxfileformen (eller tallrikarna) in i ugnen.Serveras med soltorkade tomater.mvh Manor
Låter inte helt fel det där. Måste provas!
21 maj, 2007 kl. 08:45 #112027Koffe
Keymaster[tips]
När du ändå snackar om Åke Larssons bok måste jag bara slå ett slag för den underbara rödvinssåsen som finns däri. (Tror den serveras till en bit kött och en potatiskaka, som inte heller den går av för hackor =)
Såsen tar en stund att göra (ska reduceras rätt hårt), men det är det värt. Jag och sambon brukar koka lite extra och frysa in i ”portionsbitar”. Perfekt att tina/värma när man har ont om tid men ändå vill ha nåt gudomligt gott till köttet![/tips]
MVH
//Koffe -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.