- Detta ämne har 28 svar, 3,486 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 1 månad sedan av tendency.
-
FörfattareInlägg
-
24 september, 2015 kl. 00:08 #34084tendencyDeltagare
Min bruksbil, WRX -05 (kombi), behöver nya sommarhjul! Vad har ni på era WRX 2001-2005? (Kanske är samma mått/specifikationer på 2006-2007, vad vet jag). Lägg gärna upp bild och skriv vad du kör på för dimensioner. 🙂
Om jag ska köra 19″ – vilken maxbredd kan jag ha? ET?
Vill ha liknande stuk som på bilderna här nedan. Vill att det ska fylla ut hjulhusen rätt skapligt på både höjd och bredd och kan tänka mig att valsa skärmkanterna för den sakens skull. Lär väl sänka bilen lite också. Vill INTE köra för lågt eller ha något stancestuk dock – det ska funka att bruksa med.
Me like! Bra storlek på hjul, fyller ut bra, lagom sänkt.
Bruksvänlig!
Fälgarna kunde ha fått vara en tum större, annars så!
Det här hade ju varit det ultimata, men nu ska jag inte spåra ur… 😀 Sjukt fet WRX och fälgar! 😮
Och såhär ser min daily driver ut i dagsläget, helt original.
24 september, 2015 kl. 05:30 #278408AdelanteDeltagareDom två översta är Rota Grid ser det ut som, i 18×9,5″ +38 utförande skulle jag gissa. Vad jag hört är det inte bara smacka på dom utan krävs lite små modifieringar för att det ska passa. Vill gärna ha såna själv på min.. mums.
24 september, 2015 kl. 08:29 #278398TomKDeltagareJag körde förut med Rota T2-R 18×9,5″ +38 och det fungerade utmärkt.
Man fick dock massera skärmkanterna lite men inte så farligt.24 september, 2015 kl. 08:33 #27839924 september, 2015 kl. 10:13 #278409AdelanteDeltagareExakt vad behövdes göra? Jag är sjukt sugen på fälgar i den dimensionen.. mkt negativ camber?
24 september, 2015 kl. 11:14 #278403LindbloomDeltagareKörde griden förut 18×9.5 et 38 å behövde valsa skärmarna fram å bak (beror mycke på hur hög elr låg bilen e) samt 5 mm spacer för att dom skulle gå fritt från oken fram så inte jättesvårt å få till 🙂
24 september, 2015 kl. 11:22 #278404LindbloomDeltagare24 september, 2015 kl. 12:13 #278383tendencyDeltagareLindbloom: Nu var frågan ställd för min WRX -05. Behövs spacerplattor även på den för att just dom fälgarna ska gå fritt från framoken?
Är det någon skillnad på WRX och STi? Kan man köra samma uppsättning hjul på dom båda? Allt som passar på STi passar även WRX?
Tack för svaren så långt. 🙂
25 september, 2015 kl. 00:43 #278384tendencyDeltagareTomK: Grymt snyggt! Skulle den där setupen även passa WRX? Eller är det något som skiljer STi och WRX åt (förutom bromsarna)?
25 september, 2015 kl. 06:31 #278405DescoobyDeltagare18 9.5 +38 grid på sti 03.
25 september, 2015 kl. 07:41 #278396KoffeKeymasterJag kan ha läst nånstans att kombin har lite mer utrymme i skrämarna än sedanen… Men jag kan även ha drömt 🙂
Mellan STi och WRX tror jag inget skiljer förutom bromsarna som sagt, så du borde klara dig utan spacer.
Valsa lite skärmar och ett par grader negativ camber lär dock behövas för 9.5″ breda fälgar med ET38.
Sen beror det förstås på däckdimension också. Vill minnas att Tom körde rätt köttiga däck (255?) medan t.ex. Descooby ser ut att köra mer stretch. Är ju däcken som tar i skärmarna, inte fälgarna 🙂
Så allt väger ju in. Camber, däckdimension, rideheight, infjädring/hårdhet, körstil.//Koffe
25 september, 2015 kl. 19:19 #278385tendencyDeltagare18 9.5 +38 grid på sti 03.
Lite tajt vid oket. 😀 Kör du med spacers? Hur ser det ut vid skärmarna? Originalfjädrar/ben?
25 september, 2015 kl. 19:29 #278386tendencyDeltagareJag kan ha läst nånstans att kombin har lite mer utrymme i skrämarna än sedanen… Men jag kan även ha drömt 🙂
Mellan STi och WRX tror jag inget skiljer förutom bromsarna som sagt, så du borde klara dig utan spacer.
Valsa lite skärmar och ett par grader negativ camber lär dock behövas för 9.5″ breda fälgar med ET38.
Sen beror det förstås på däckdimension också. Vill minnas att Tom körde rätt köttiga däck (255?) medan t.ex. Descooby ser ut att köra mer stretch. Är ju däcken som tar i skärmarna, inte fälgarna 🙂
Så allt väger ju in. Camber, däckdimension, rideheight, infjädring/hårdhet, körstil.//Koffe
Har rätt dålig koll på vad som passar på min WRX. Men det är klart att jag förstår att allt spelar in. 🙂 Har väl tänkt slänga på sänkfjädrar runt om, men det tar jag när jag har nya sommarhjul på och ser vad som kan tänkas bli bra ride height. Ska som sagt gå att bruksa med, blir inget toksänkt, betongstumt eller kvartitvålutning på hjulen. Vill även helst köra med 19″ och undrar vad för dimensioner som kan tänkas passa min bil; maxbredd, ET osv utefter mina önskemål om utseende (se bilder). Kan tänka mig att ev köra coilovers om det skulle krävas. Valsa skärmkanterna räknar jag med. Och WRX’en kommer jag inte att köra hårt med, det har jag min STi till om jag skulle vilja. 😉
Bästa vore ju om jag kunde få ett helt recept att bara kopiera till min bil! 😀 19″, fälgbredd, däckdimension och ET för den utfyllnad jag vill ha, ev antal grader negativ camber och hur mycket jag kan sänka bilen utan att behöva höra däck skrapa sönder i skärmarna när man sitter 4 pers i bilen och kör över farthinder.
26 september, 2015 kl. 06:30 #278400TomKDeltagareJa jag körde med 255 på dom fälgarna, inga spacerplattor.
26 september, 2015 kl. 11:57 #278387tendencyDeltagareJa jag körde med 255 på dom fälgarna, inga spacerplattor.
Fan vad nice. Men det är inte standard hjulvinklar du kör med? Ser riktigt bra ut, man kanske skulle köra din setup på min STi och ta STi’ns nuvarande 19″ OZ Ultraleggera och slänga på WRX’en. 😎
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.