› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Går det att renovera skuren cylinder?
- Detta ämne har 10 svar, 1,052 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 7 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
23 september, 2007 kl. 17:45 #3895
Fredrik_gt
DeltagareHar en impreza med en skuren cylinder, kanske drygt 1mm repa. Den är borrad för överdimisionskolvar. Går det att rädda motorn? Bilen är en -00 GT. Vet någon om det är ”lösa” foder i den motorn?
23 september, 2007 kl. 17:45 #62316Fredrik_gt
DeltagareHar en impreza med en skuren cylinder, kanske drygt 1mm repa. Den är borrad för överdimisionskolvar. Går det att rädda motorn? Bilen är en -00 GT. Vet någon om det är ”lösa” foder i den motorn?
24 september, 2007 kl. 05:04 #62310SecretAgentMan
DeltagareDet är kört om det redan är borrat, och repan är såpass djup – och det är bra mycket billigare att trolla fram ett annat block än att ge sig på att borra i foder (nej, det är inte lösa foder, du åker på en jäkla massa bearbetning).
Grade A Subaru eller API Engines i England kan hjälpa till – den senare är nog mer trolig när det gäller ett block (shortblock heter det du skall ha).
/J
24 september, 2007 kl. 05:04 #62311SecretAgentMan
DeltagareDet är kört om det redan är borrat, och repan är såpass djup – och det är bra mycket billigare att trolla fram ett annat block än att ge sig på att borra i foder (nej, det är inte lösa foder, du åker på en jäkla massa bearbetning).
Grade A Subaru eller API Engines i England kan hjälpa till – den senare är nog mer trolig när det gäller ett block (shortblock heter det du skall ha).
/J
24 september, 2007 kl. 10:25 #62314locko99
DeltagareEtt nytt shortblock kostar hos Subaru ca 18000:-…
24 september, 2007 kl. 10:25 #62315locko99
DeltagareEtt nytt shortblock kostar hos Subaru ca 18000:-…
24 september, 2007 kl. 15:08 #62317Fredrik_gt
DeltagareOk, vad pratar vi för priser på shortblock från england t ex? eller vad finns det för alternativ? Och om man vill ha värre grejer? 300-400hk som mål.
24 september, 2007 kl. 15:42 #62312SecretAgentMan
DeltagareBilligaste alternativet som pallar det ledigt får nog bli ett nytt EJ257 från staterna, räkna med i krokarna runt 15 hemma.
Det blir finfina 300-400 det, men skall du ha mer blir det till att byta kolvar i alla fall.
Alternativ 2 blir att leta efter ett 2-liters block från en tidig newage sti, API Engines byggde Litchfields ”Type 25” innan 2,5-litersmotorn dök upp i Europa, de kan kanske ha ett par nya 2-litersblock liggande…
/J
24 september, 2007 kl. 15:58 #62318Fredrik_gt
Deltagarelåter intressant, var leta efter saker i usa då? hur fungerar en EJ257 med grejerna jag har nu från förra motorn? fästen, slangar, insug, etc… pratar du om EJ257 inkl stakar o kolvar? passar mina toppar?
28 september, 2007 kl. 15:44 #62319Fredrik_gt
Deltagareupp
28 september, 2007 kl. 15:46 #62313SecretAgentMan
DeltagareShortblocket (byggt block, med kolvar, stakar, vev och alla lager) passar rakt på, du använder dina toppar, och allt annat.
All el, etc sitter ju på toppar/insug.
Resten är samma-lika, oljepump, remhjul, vattenpump.
Har du en phase 2 (99-00) skall du jaga rätt på de tjockare toppacknignarna (1,5 mm vill jag minnas), det för att kompressionen skall hamna på runt 8:1.
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.