- Detta ämne har 29 svar, 5,439 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 10 månader sedan av Timzzon.
-
FörfattareInlägg
-
10 oktober, 2013 kl. 19:47 #31202TimzzonDeltagare
Har byggt ihop en motor till min gröna Turbokombi som jag har tänkt ha i vinter o leka med, men nu efter att jag har byggt ihop en motor till den av div subaru delar så går den illa. Den misständer, hostar o beter sig allmänt illa. Ibland får den för sig att den ska svara väldigt fint på gas (torgas) men oftast så hostar den bara. När jag väl tvingar ut den på väg så vägrar den ta ladd (?), turbon börjar ladda men bilen TAPPAR fart istället, känns som den ställer om tändningen så mycket att den motarbetar sig själv. Har fått slut på idéer om vad det kan vara för fel.
Motorn är;
Legacy Turbons block med vev
Kolvarna är OEM smidda med tillhörande stakar
V1-2 toppar
VOS chippad box (Den går lika illa med Apexi ECUn)Har provat o byta;
Kamdrev
Vev + kamaxelgivare
LMM
Kabelpiskan under insuget
Gasspjället
LamdasondTändspolarna funkade på motorn som satt i bilen innan. Dom har inte gått långt, lika så stiften.
Har alla gc8 turbos samma kompression?
Nån som har haft samma problem på sin legacy/impreza?10 oktober, 2013 kl. 20:25 #261526FladricDeltagareÄr kamremmen rätt inställd?
Skulle kamdreven vara fel skulle den inte starta alls så det är det nog inte! 🙂11 oktober, 2013 kl. 19:30 #261513TimzzonDeltagareKamremmen är kollad o den stämmer, vet av erfarenhet att bilen går även om den har kuggat över ett kugg på veven 😉 Dock bara i ca 1 min när den är kall, hände mig i den vite för många år sen.
13 oktober, 2013 kl. 12:11 #261527FladricDeltagareHur är det med bränsle då, får den tillräckligt? Har du en pålitlig BTR? Och vad för tändstift kör du? 🙂
13 oktober, 2013 kl. 17:52 #261514TimzzonDeltagareKör original btr, får prova o byta den. Stiften är ifrån den vita o dom har inte gått särskilt långt, så dom borde det inte vara något fel på.
Ska försöka hinna med o filma imorgon när den är igång 🙂14 oktober, 2013 kl. 21:00 #261528FladricDeltagareOkej! För min Legacy betedde sig snarlikt när jag just startat upp den och hade för lågt bränsletryck! 🙂
Körde den dock aldrig, hade den bara på tomgång innan jag ökade trycket och den började gå som den ska.15 oktober, 2013 kl. 17:09 #261537WidolfDeltagareMät upp tändkablarna.
Nya ska vara runt 3kOhm.
Är det mycket högre värde kommer det inte orka bli någon gnista vid belastning.15 oktober, 2013 kl. 18:31 #261512FeADeltagareLilla drevet på veven. Kolla så att det är helt, triggers till givaren kan gå av.
Kamremmen rätt nollad?
15 oktober, 2013 kl. 19:23 #261515TimzzonDeltagareMät upp tändkablarna.
Nya ska vara runt 3kOhm.
Är det mycket högre värde kommer det inte orka bli någon gnista vid belastning.Legacyn har en spole på varje cylinder. Den orkar ge gnista men det känns som att den inte är rätt inställd. Men eftersom det är datorn som bestämmer så blir det genast lite svårare.
Lilla drevet på veven. Kolla så att det är helt, triggers till givaren kan gå av.
Kamremmen rätt nollad?
När min vita Legacy kuggade över på veven så gick den bra kall, ca 30-60sek, sen börja den hosta o dog. Får göra en noggrann inspektion av drevet ifall den skulle vara problemet.
Remmen är ny och har markeringar på sig vart den ska vara, har gått efter det.
Kan jag ha fel kamrem eller vevdrev? Motorn är trots att ett ihop plock.15 oktober, 2013 kl. 19:26 #261516TimzzonDeltagareVideo på hur den beter sig med arbetstemp.
http://youtu.be/URj7vfv6_oI15 oktober, 2013 kl. 19:33 #261538WidolfDeltagareLegacyn har en spole på varje cylinder. Den orkar ge gnista men det känns som att den inte är rätt inställd. Men eftersom det är datorn som bestämmer så blir det genast lite svårare.
Det spelar ingen roll hur många spolar den har. Är det dålig kontakt i kablarna blir det för dålig gnista.
Ledaren i kabeln består av kolpulver som med tiden packar ihop sig och skapar luftfickor vilket ger högre motstånd.
Om du inte är 100 på att de är ok så gör en enkel test. Det tar bara några minuter.Min bil gick illa speciellt vid belastning och jag testade alla svåra givare först, utan större lycka…
15 oktober, 2013 kl. 19:43 #261517TimzzonDeltagareOk, får prova det. Men hur mäter man? Har aldrig mätt ut några spolar nån gång..
16 oktober, 2013 kl. 14:21 #261539WidolfDeltagareDu ska inte mäta spolarna utan bara motståndet i tändkablarna.
Ta loss kabeln ifrån stiftet och spolen och mät motståndet genom kabeln.Behöver du mer info?
16 oktober, 2013 kl. 15:11 #261529FladricDeltagareDet finns ingen kabel mellan spolen och tändstiften eftersom det sitter en spole per cylinder och de sitter bultade direkt på tändstiften…
16 oktober, 2013 kl. 17:16 #261540WidolfDeltagareDet finns ingen kabel mellan spolen och tändstiften eftersom det sitter en spole per cylinder och de sitter bultade direkt på tändstiften…
Ahhh den varianten.
Då lär inte kablarna vara något problem…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.