Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31202
    Timzzon
    Deltagare

      Har byggt ihop en motor till min gröna Turbokombi som jag har tänkt ha i vinter o leka med, men nu efter att jag har byggt ihop en motor till den av div subaru delar så går den illa. Den misständer, hostar o beter sig allmänt illa. Ibland får den för sig att den ska svara väldigt fint på gas (torgas) men oftast så hostar den bara. När jag väl tvingar ut den på väg så vägrar den ta ladd (?), turbon börjar ladda men bilen TAPPAR fart istället, känns som den ställer om tändningen så mycket att den motarbetar sig själv. Har fått slut på idéer om vad det kan vara för fel.

      Motorn är;
      Legacy Turbons block med vev
      Kolvarna är OEM smidda med tillhörande stakar
      V1-2 toppar
      VOS chippad box (Den går lika illa med Apexi ECUn)

      Har provat o byta;
      Kamdrev
      Vev + kamaxelgivare
      LMM
      Kabelpiskan under insuget
      Gasspjället
      Lamdasond

      Tändspolarna funkade på motorn som satt i bilen innan. Dom har inte gått långt, lika så stiften.

      Har alla gc8 turbos samma kompression?
      Nån som har haft samma problem på sin legacy/impreza?

      #261526
      Fladric
      Deltagare

        Är kamremmen rätt inställd?
        Skulle kamdreven vara fel skulle den inte starta alls så det är det nog inte! 🙂

        #261513
        Timzzon
        Deltagare

          Kamremmen är kollad o den stämmer, vet av erfarenhet att bilen går även om den har kuggat över ett kugg på veven 😉 Dock bara i ca 1 min när den är kall, hände mig i den vite för många år sen.

          #261527
          Fladric
          Deltagare

            Hur är det med bränsle då, får den tillräckligt? Har du en pålitlig BTR? Och vad för tändstift kör du? 🙂

            #261514
            Timzzon
            Deltagare

              Kör original btr, får prova o byta den. Stiften är ifrån den vita o dom har inte gått särskilt långt, så dom borde det inte vara något fel på.
              Ska försöka hinna med o filma imorgon när den är igång 🙂

              #261528
              Fladric
              Deltagare

                Okej! För min Legacy betedde sig snarlikt när jag just startat upp den och hade för lågt bränsletryck! 🙂
                Körde den dock aldrig, hade den bara på tomgång innan jag ökade trycket och den började gå som den ska.

                #261537
                Widolf
                Deltagare

                  Mät upp tändkablarna.
                  Nya ska vara runt 3kOhm.
                  Är det mycket högre värde kommer det inte orka bli någon gnista vid belastning.

                  #261512
                  FeA
                  Deltagare

                    Lilla drevet på veven. Kolla så att det är helt, triggers till givaren kan gå av.

                    Kamremmen rätt nollad?

                    #261515
                    Timzzon
                    Deltagare

                      Mät upp tändkablarna.
                      Nya ska vara runt 3kOhm.
                      Är det mycket högre värde kommer det inte orka bli någon gnista vid belastning.

                      Legacyn har en spole på varje cylinder. Den orkar ge gnista men det känns som att den inte är rätt inställd. Men eftersom det är datorn som bestämmer så blir det genast lite svårare.

                      Lilla drevet på veven. Kolla så att det är helt, triggers till givaren kan gå av.

                      Kamremmen rätt nollad?

                      När min vita Legacy kuggade över på veven så gick den bra kall, ca 30-60sek, sen börja den hosta o dog. Får göra en noggrann inspektion av drevet ifall den skulle vara problemet.

                      Remmen är ny och har markeringar på sig vart den ska vara, har gått efter det.
                      Kan jag ha fel kamrem eller vevdrev? Motorn är trots att ett ihop plock.

                      #261516
                      Timzzon
                      Deltagare

                        Video på hur den beter sig med arbetstemp.
                        http://youtu.be/URj7vfv6_oI

                        #261538
                        Widolf
                        Deltagare

                          Legacyn har en spole på varje cylinder. Den orkar ge gnista men det känns som att den inte är rätt inställd. Men eftersom det är datorn som bestämmer så blir det genast lite svårare.

                          Det spelar ingen roll hur många spolar den har. Är det dålig kontakt i kablarna blir det för dålig gnista.
                          Ledaren i kabeln består av kolpulver som med tiden packar ihop sig och skapar luftfickor vilket ger högre motstånd.
                          Om du inte är 100 på att de är ok så gör en enkel test. Det tar bara några minuter.

                          Min bil gick illa speciellt vid belastning och jag testade alla svåra givare först, utan större lycka…

                          #261517
                          Timzzon
                          Deltagare

                            Ok, får prova det. Men hur mäter man? Har aldrig mätt ut några spolar nån gång..

                            #261539
                            Widolf
                            Deltagare

                              Du ska inte mäta spolarna utan bara motståndet i tändkablarna.
                              Ta loss kabeln ifrån stiftet och spolen och mät motståndet genom kabeln.

                              Behöver du mer info?

                              #261529
                              Fladric
                              Deltagare

                                Det finns ingen kabel mellan spolen och tändstiften eftersom det sitter en spole per cylinder och de sitter bultade direkt på tändstiften…

                                #261540
                                Widolf
                                Deltagare

                                  Det finns ingen kabel mellan spolen och tändstiften eftersom det sitter en spole per cylinder och de sitter bultade direkt på tändstiften…

                                  Ahhh den varianten.

                                  Då lär inte kablarna vara något problem…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.