› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Går ojämnt när den är kall
- Detta ämne har 27 svar, 2,211 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 3 månader sedan av
Isol.
-
FörfattareInlägg
-
2 maj, 2005 kl. 17:08 #55432
strickz
DeltagareNu slog det mig att jag kan ju dissekera min gamla grej och se hur den ser ut inuti, det borde väl finnas nån rörlig den i den om den ska spärra luft?
2 maj, 2005 kl. 18:35 #55427Lt Dan
Deltagare>>Nu slog det mig att jag kan ju dissekera min gamla grej och
>>se hur den ser ut inuti, det borde väl finnas nån rörlig den
>i
>>den om den ska spärra luft?
>
>
>Ja kan inte svära på hundraprocent att det ska vara en
>backventil.. Ja blir osäker när du har beställt en exakt
>likadan å du kan blåsa genom båda. Men ja kan heller inte
>förstå funktionen på den om den skulle vara ett filter.. Öppna
>den gärna å gör en beskrivning på hur den ser ut 😉
>
>Blir ju bara osäker
>
>
>//Jonas
>Är 100% säker att det är ett filter och INTE en backventil.
/Dan2 maj, 2005 kl. 18:40 #55433strickz
DeltagareEfter lite hamrande och bankande har jag kommit fram till att den har en plastvägg i mitten med några små borrade hål i. På båda sidor av mittenväggen sitter det nån form av luftfilter.
2 maj, 2005 kl. 18:45 #55426SecretAgentMan
DeltagareJag störde mig en smula på att bilen drog lite ojämnt på jämn gas nu vid senaste besiktningen (med standardsprut för att förenkla livet en smula), det var väldigt subtilt, men det fanns där, inte något gungande, men ojämnt drag helt enkelt.
Det är en av orsakerna till att det blev link i bilen från första början, det, och den idiotiska laddtrycksbegränsningen om man ligger och halvgasar på 2:an och kliver på. 😀
/J
3 maj, 2005 kl. 20:24 #55450Isol
DeltagareOK nu ska jag prova med en backventil och se om det blir bättre.
Vart exakt sitter den?
Vilket håll ska det flöda?Trött på att pulsera fram ;(
3 maj, 2005 kl. 20:53 #55434strickz
Deltagarehttp://www.strickz.com/gallery/VisaDelen/Pic_032
Så här såg det ut när jag testade med en backventil. I mitten på bilden går tre luftslangar lodrätt, på den som är närmast kameran sitter en bit som är ljusare grå än slangarna. Det är backventilen, orginal ska det runda luftfiltret med skumgummi sitta där.
Edit: Vi är alltså i närheten av högre fjäderbenstornet, det framgår inte så tydligt på bilden.
3 maj, 2005 kl. 21:04 #55435strickz
DeltagareJag testade med båda riktningarna, den ena hade samma ”gung” och den andra gav en Check Engine, sen satte jag i ett nytt orginalfilter. Kommer inte ihåg vilken som var vilken :+
4 maj, 2005 kl. 13:39 #55451Isol
Deltagarejaha det låter ju inget vidare…
Försvann gunget med nytt ”filter” ?4 maj, 2005 kl. 16:57 #55436strickz
Deltagarejaha det låter ju inget vidare…Försvann gunget med nytt ”filter” ?
Nä, ingen skillnad.
5 maj, 2005 kl. 17:50 #55445zOdi
Deltagarejaha det låter ju inget vidare…Försvann gunget med nytt ”filter” ?
Nä, ingen skillnad.
Ingen som testat å byta lambda ?
Vissa säger ju att det e lambdans reglering av soppa/luft som man känner som ett gung som är värre när mortorn e kall.Kan det stämma att lambdan skulle ha blivit dålig och reglerar för mkt hit och dit tro ? 🙂
Eller har nån nån annan ide om hur man får bort felet ?
5 maj, 2005 kl. 17:54 #55437strickz
DeltagareStiften och LMM är väl två andra saker som skulle kunna ge liknande symptom.
Jag kollade mina stift och de *såg* ok ut, de har gått 6000mil tror jag. De kostar ju en slant så det känns onödigt att byta bara för felsökningens skull. LMMen skulle man ju kunna testa att koppla ur. Hm…
5 maj, 2005 kl. 20:06 #55446zOdi
Deltagarenja jag köpte en ny lmm för en månad sen ingen skillnad 🙁
Sen bytte dom till nya stifft vid förra servicen och gissa vad…. ingen skillnad6 maj, 2005 kl. 08:37 #55452Isol
DeltagareVerkar som man får leva med det så länge man kör original styrsystem. ;(
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.