SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Går ojämnt när den är kall

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #55432
    strickz
    Deltagare

      Nu slog det mig att jag kan ju dissekera min gamla grej och se hur den ser ut inuti, det borde väl finnas nån rörlig den i den om den ska spärra luft?

      #55427
      Lt Dan
      Deltagare

        >>Nu slog det mig att jag kan ju dissekera min gamla grej och
        >>se hur den ser ut inuti, det borde väl finnas nån rörlig den
        >i
        >>den om den ska spärra luft?
        >
        >
        >Ja kan inte svära på hundraprocent att det ska vara en
        >backventil.. Ja blir osäker när du har beställt en exakt
        >likadan å du kan blåsa genom båda. Men ja kan heller inte
        >förstå funktionen på den om den skulle vara ett filter.. Öppna
        >den gärna å gör en beskrivning på hur den ser ut 😉
        >
        >Blir ju bara osäker
        >
        >
        >//Jonas
        >

        Är 100% säker att det är ett filter och INTE en backventil.
        /Dan

        #55433
        strickz
        Deltagare

          Efter lite hamrande och bankande har jag kommit fram till att den har en plastvägg i mitten med några små borrade hål i. På båda sidor av mittenväggen sitter det nån form av luftfilter.

          http://www.strickz.com/temp/grej.jpg

          #55426
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Jag störde mig en smula på att bilen drog lite ojämnt på jämn gas nu vid senaste besiktningen (med standardsprut för att förenkla livet en smula), det var väldigt subtilt, men det fanns där, inte något gungande, men ojämnt drag helt enkelt.

            Det är en av orsakerna till att det blev link i bilen från första början, det, och den idiotiska laddtrycksbegränsningen om man ligger och halvgasar på 2:an och kliver på. 😀

            /J

            #55450
            Isol
            Deltagare

              OK nu ska jag prova med en backventil och se om det blir bättre.
              Vart exakt sitter den?
              Vilket håll ska det flöda?

              Trött på att pulsera fram ;(

              #55434
              strickz
              Deltagare

                http://www.strickz.com/gallery/VisaDelen/Pic_032

                Så här såg det ut när jag testade med en backventil. I mitten på bilden går tre luftslangar lodrätt, på den som är närmast kameran sitter en bit som är ljusare grå än slangarna. Det är backventilen, orginal ska det runda luftfiltret med skumgummi sitta där.

                Edit: Vi är alltså i närheten av högre fjäderbenstornet, det framgår inte så tydligt på bilden.

                #55435
                strickz
                Deltagare

                  Jag testade med båda riktningarna, den ena hade samma ”gung” och den andra gav en Check Engine, sen satte jag i ett nytt orginalfilter. Kommer inte ihåg vilken som var vilken :+

                  #55451
                  Isol
                  Deltagare

                    jaha det låter ju inget vidare…
                    Försvann gunget med nytt ”filter” ?

                    #55436
                    strickz
                    Deltagare

                      jaha det låter ju inget vidare…Försvann gunget med nytt ”filter” ?

                      Nä, ingen skillnad.

                      #55445
                      zOdi
                      Deltagare

                        jaha det låter ju inget vidare…Försvann gunget med nytt ”filter” ?

                        Nä, ingen skillnad.

                        Ingen som testat å byta lambda ?
                        Vissa säger ju att det e lambdans reglering av soppa/luft som man känner som ett gung som är värre när mortorn e kall.

                        Kan det stämma att lambdan skulle ha blivit dålig och reglerar för mkt hit och dit tro ? 🙂

                        Eller har nån nån annan ide om hur man får bort felet ?

                        #55437
                        strickz
                        Deltagare

                          Stiften och LMM är väl två andra saker som skulle kunna ge liknande symptom.

                          Jag kollade mina stift och de *såg* ok ut, de har gått 6000mil tror jag. De kostar ju en slant så det känns onödigt att byta bara för felsökningens skull. LMMen skulle man ju kunna testa att koppla ur. Hm…

                          #55446
                          zOdi
                          Deltagare

                            nja jag köpte en ny lmm för en månad sen ingen skillnad 🙁
                            Sen bytte dom till nya stifft vid förra servicen och gissa vad…. ingen skillnad

                            #55452
                            Isol
                            Deltagare

                              Verkar som man får leva med det så länge man kör original styrsystem. ;(

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.