SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Går ojämnt på bana

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    t1hero
    Deltagare

Fick ett konstigt fenomen där bilen började gå ojämnt efter väldigt hård bankörning, hackar och har sig på låga varv, drar på fint över 4000.
      Det hela försvinner om bilen får svalna.

I dag utökades problemet med att den var nästan omöjlig att starta tills jag lyckades lura upp den i varv, ett stort svart rökmoln kom ur avgaset och sedan gick den fint utan tvekan oavsett varvtal.

Värst gick den när tanken var nästan tom, och jag fick fylla upp fullt.

Varken oljelampan eller motorlampan har gett signal.

Teorier, ledtrådar?

t1hero
      Deltagare

Lägger egna teorier i ett separat inlägg så att ni får tid att tänka själva 🙂

Listar några teorier:
        Diesel/fulbensin i tanken, något som flyter ovanpå finbensinen i såfall (blandas ned i botten när jag kränger max, och blir massor när tanken börjar sina)

Borde skaffa baffler i tråget (men det borde tända oljelampan?)

Borde skaffa catchtank till vevhusventilationen

Motorn är slut, jag måste köpa en 450HKmotor på pall

Hittade pyttelitet läkage på oljeförsörjningen till turbon. (tryckfall => slitet lager => olja via ic till insugen) Men då borde felet vara konstant.

Jag har tractrix och obd2 läsare men kan inte komma på hur jag skulle kunna felsöka bättre med dem.

Motorn blir överhettad (men vattentempen är 85-95 enligt OBD, oljetempen i tråget är under 90)

Turbovin
        Deltagare

Kass tvådelad tank på Imprezorna som gör att du får fuel surge. Löses väl med catch tank och extern pump.

t1hero
          Deltagare

Kass tvådelad tank på Imprezorna som gör att du får fuel surge. Löses väl med catch tank och extern pump.

Borde jag inte tända ”too lean” felkoden då?

challe
            Deltagare

Jag skulle också gissa på fuelsurge

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.