• Detta ämne har 5 svar, 2,512 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av Legacy92.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22266
    -badass-
    Deltagare

      hej. min legacy turbo -92 har helt plötsligt börjat gå på 3 cylindrar,hände helt plötsligt då ja for från jobbet i fredags så det är inget problem som kommit smygandes. nu undrar jag vad ja borde kolla först, tänkte om det kanske kan vara nåt speciellt som brukar krångla på den här modellen med detta resultat?. har några andra frågor åxå hehe, hur kommer man åt stiften,ser lite trångt ut? vad ska kompet ligga på? om det är en tändspole som krånglar är det då möjligt att byta ut mot nå billigare universal eller måste man använda orginal för att det ska funka?.. mvh henrik

      #190921
      Building Micke
      Deltagare

        Min har gjort så där flera gånger. Mitt chip har ställt på med soppa så den hade sura ner stiften. Den första gångern trodde jag de var nån lyfare ellerr toppackning och bytte alla såna. De är vanlit på dessa.

        Men jag tror de bara var stiften från början.

        #190923
        -badass-
        Deltagare

          har bytt stift nu men jag tyckte dom som satt där såg ok ut…inge tecken på att det inte skulle vart gnista på nåt av dom. tänkte fortsätta ikväll genom att koppla bort en tändspole åt gången för att få reda på vilken av cylindrarna som inte går. kan det vara en spridare som lagt av tro? även att den drar soppa som fan men det beror väl förmodligen på att motorn får arbeta mer.

          #190922
          Building Micke
          Deltagare

            Tändspolen ä rätt vanligt. Tyvär är e ju lite bökigt att kolla vilken de är på dessa bilar:(

            #190924
            -badass-
            Deltagare

              jo jag har iaf lokaliserat vilken cylinder det är som inte går å tagit bort tändspolen på den,ringde runt till några ställen som håller på med bilel men dom kunde tydligen inte mäta om den va hel. ska låna en spole av en kille till helgen å se om det är den som spökar. annars funderar ja på om det kan vara tändmodulen.

              satt även å kikade på bildelsbasen om det va någon skrot som hade tändspolar till min bil, men alla bilder ja fick upp på tändspolar såg helt annorlunda ut än vad min gör. på min sitter ju spolen direkt på stiftet men på alla spolar ja hittade på bildelsbasen va det en separat box med alla 4 spolar samlade å med tändkablar vidare ner till stiften..finns det olika modeller??

              #190920
              Legacy92
              Deltagare

                Det går att mäta tändspolarna. På primärsidan ska det vara 0.68-0.83 ohm (nästan ingenting). Man kan även mäta upp sekundärsidan om man kopplar jord till terminal 1 och 12V till sekundärsidan (tändstiftet) så ska det gå 0.32mA.
                Annars ska det gå att sätta i ett stift och köra runt på startmotorn och se om det gnistar.
                Och ja, det är speciella tändspolar till turbon (inte ens tidiga impreza har likadana).
                Allt enligt FHI:s service manual.

                /Jesper

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.