SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor GC8 STI, Startar inte.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #220839
    Gilarski
    Deltagare

      Ok, så du har gnista, då lever motorstyr eftersom det är den som styr ut.

      Du har soppa säger du, då är det bara luft som saknas 🙂

      Eftersom bilen gick ett tag så är tänd-ordningen korrekt.

      Så, gnista finnes, tändorning finnes, luft finnes samt adekvat mängd bränsle -> du borde få en gnista :confused:

      Funderar på om vev/kam-axelgivarna lackat ur men inte så troligt.

      Om det är orginal motorstyr så är det bara mjukvaran som skiljer lite, nån annan får gärna rätta mig.

      Låter onekligen skumt 🙁

      #220840
      Gilarski
      Deltagare

        Du, det lär vara nåt problem på tomgång eftersom du får igång den när du håller lite högre varvtal. Kolla spjället, och hela insugsvägen, troligen har du nåt luftflödesrelaterat problem.

        När jag hade en felaktig kamaxelgivare på en Opel så gick bilen som en potta skit på låga varv, men som sagt, inte troligt att du fått detta problemet.

        När jag hade LMM problem i Volvo 855’an startade inte kärran utan fick dras igång och funkade när man höll uppe varvet. Kopplade man bort LMM, gick motorstyr in i default/limp home mode och då gick bilen och startade i vart fall.

        #220861
        type_ra
        Deltagare

          Jag hade bilen igång säg 15min igår men när jag släppte gasen så dog den. Efter det så startar den inte. Måste dra igång den. Ska kolla hur tändningen står idag. Men misstänker ändå någon givare

          #220831
          Turbovin
          Deltagare

            Polarns universal felkodsdator modell DYR fick utan problem kontakt med min Type R iaf.

            Du har inte provbytt med annan LMM?

            #220832
            Timzzon
            Deltagare

              vet inte hur känslig din bil är men när min kammrem kuggade över så gick den bara när den va kall, ca 2 min, sen fick jag ”tvinga” den att vara vid liv. höll 0,3 i ladd! stendog när jag släppte gasen. din kanske är känsligare så den inte går alls om den har kuggat över, värre tändtider, kammar, känsligare ecu etc.
              inget jättejobb o ta bort kåporna o kolla.

              #220862
              type_ra
              Deltagare

                Var en trådlös bosch ”dator”. A visst har funderat på om den kuggat med men varför jag har inte varit där o pillat. Tog bort ena kåpan men vet inte hur det ska se ut döe. Rem var spännd o fin

                #220863
                type_ra
                Deltagare

                  Så, bilen startar på en gång bara man drar igång den en snabbis.

                  Varm körde den, och lambdan ligger rätt. Går till och med på tomgång. Om man skulle tokvarva den nu och släppa gasen med en gång så dör den när den ska ner på tomgång. Dock så går inte bilen att starta med nyckeln om den fått vara avstängd i någon minut. Då måste man dra igång den.

                  Körde rätt länge med bilen idag, och lambdan står perfekt, och den går rätt bra. Men ska man accelerera så hugger bilen till och går snålt upp mot 17 i afr. Men efternågon sekund så hugger bilen till och sticker iväg med lambda värde på ner mot 10 hållet.

                  Ska lämna den till subaru verkstad imån och se ifall dom kan läsa felkoder.

                  Gissar vi på, LMM ? Lambdasond ? Eller båda..

                  Just det, ”trim gurun, Matti Hakala” som jag var hos kollade tändningen och den stod rätt. Han gav mig ett tips att kanske min dump läckte då den inte såg ut att stänga 100% och att kanske det är mitt problem när man gasa på och den rycker till..

                  Men inget av detta säger kanske egentligen varför den inte går att starta med nyckeln…

                  #220864
                  type_ra
                  Deltagare

                    Nu har subaru verkstad läst av felkoderna och de fick fel på LMM. Men det kanske den visar bara för att vi drog ur lmm kontakten när bilen gick för att testa. Men på måndag ska de testa att dra igång bilen igen låta den gå ett litet tag för att läsa felkoderna igen och se om det kommer tillbaka eller något. SKUMT FEL.

                    #220865
                    type_ra
                    Deltagare

                      Inga fler tips ?? Subaru verkstan har inte hunnit kolla så mycket på den mer än det jag redan testat, gnista soppa osv.. Inga felkoder.

                      Kan det vara min PCV-ventil eller vad den heter som kärvat ? Jag glömde ta bort den när insuget lackades så ventilen fick färg på sig också. Kan den bidra till detta äckliga fel !?

                      #220841
                      Gilarski
                      Deltagare

                        Om det var en passiv felkod på LMM så kan det bero på att den kopplades ur när bilen startades, var det däremot en aktiv felkod medan bilen var igång/startades så är LMM felaktig.

                        Med tanke på de fel du haft så är det fullt troligt att LMM inte funkar som den ska, dvs ger fel värden varpå motorstyr blir förvillad.

                        När man kopplar ur LMM bör bilen gå igång ifall det är fel LMM enligt mig.

                        #220866
                        type_ra
                        Deltagare

                          jo, men det har vi testat. bilen vill inte starta utan LMM heller.. Kanske är jätte luftläcka nånstans eller den där pvc ventilen

                          #220867
                          type_ra
                          Deltagare

                            Inga insugsläckor hittades, inga fler felkoder..suck.. jobbigt. Det verkar subaru verkstan också tycka 😀

                            #220868
                            type_ra
                            Deltagare

                              Så nu är bilen hel. Dom visste egentligen inte vad felet var, mer än många små saker här och där kan bli till ett problem.

                              Dom flyttade vakuum slangen till min nya BTR till en nipel på insuget som var lite större än där orginal sitter egentligen. Flyttade vakuum till dump till mindre anslutning samt spände den lite då då den läckte lite.

                              Sen så notera dom även att mitt batteri är kasst och behöver bytas ut.

                              Dom har lagt mkt felsökning innan dom hittade felen, gjort komp test osv.

                              Skit samma nu funkar den 😀

                              #220846
                              Mäki
                              Deltagare

                                Grattis! 😀

                                #220842
                                Gilarski
                                Deltagare

                                  Grattis 🙂

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.