› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › GC8 STI, Startar inte.
- Detta ämne har 45 svar, 3,419 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
type_ra.
-
FörfattareInlägg
-
31 mars, 2011 kl. 06:57 #220839
Gilarski
DeltagareOk, så du har gnista, då lever motorstyr eftersom det är den som styr ut.
Du har soppa säger du, då är det bara luft som saknas 🙂
Eftersom bilen gick ett tag så är tänd-ordningen korrekt.
Så, gnista finnes, tändorning finnes, luft finnes samt adekvat mängd bränsle -> du borde få en gnista :confused:
Funderar på om vev/kam-axelgivarna lackat ur men inte så troligt.
Om det är orginal motorstyr så är det bara mjukvaran som skiljer lite, nån annan får gärna rätta mig.
Låter onekligen skumt 🙁
31 mars, 2011 kl. 07:05 #220840Gilarski
DeltagareDu, det lär vara nåt problem på tomgång eftersom du får igång den när du håller lite högre varvtal. Kolla spjället, och hela insugsvägen, troligen har du nåt luftflödesrelaterat problem.
När jag hade en felaktig kamaxelgivare på en Opel så gick bilen som en potta skit på låga varv, men som sagt, inte troligt att du fått detta problemet.
När jag hade LMM problem i Volvo 855’an startade inte kärran utan fick dras igång och funkade när man höll uppe varvet. Kopplade man bort LMM, gick motorstyr in i default/limp home mode och då gick bilen och startade i vart fall.
31 mars, 2011 kl. 09:16 #220861type_ra
DeltagareJag hade bilen igång säg 15min igår men när jag släppte gasen så dog den. Efter det så startar den inte. Måste dra igång den. Ska kolla hur tändningen står idag. Men misstänker ändå någon givare
31 mars, 2011 kl. 11:03 #220831Turbovin
DeltagarePolarns universal felkodsdator modell DYR fick utan problem kontakt med min Type R iaf.
Du har inte provbytt med annan LMM?
31 mars, 2011 kl. 11:41 #220832Timzzon
Deltagarevet inte hur känslig din bil är men när min kammrem kuggade över så gick den bara när den va kall, ca 2 min, sen fick jag ”tvinga” den att vara vid liv. höll 0,3 i ladd! stendog när jag släppte gasen. din kanske är känsligare så den inte går alls om den har kuggat över, värre tändtider, kammar, känsligare ecu etc.
inget jättejobb o ta bort kåporna o kolla.31 mars, 2011 kl. 12:34 #220862type_ra
DeltagareVar en trådlös bosch ”dator”. A visst har funderat på om den kuggat med men varför jag har inte varit där o pillat. Tog bort ena kåpan men vet inte hur det ska se ut döe. Rem var spännd o fin
31 mars, 2011 kl. 20:36 #220863type_ra
DeltagareSå, bilen startar på en gång bara man drar igång den en snabbis.
Varm körde den, och lambdan ligger rätt. Går till och med på tomgång. Om man skulle tokvarva den nu och släppa gasen med en gång så dör den när den ska ner på tomgång. Dock så går inte bilen att starta med nyckeln om den fått vara avstängd i någon minut. Då måste man dra igång den.
Körde rätt länge med bilen idag, och lambdan står perfekt, och den går rätt bra. Men ska man accelerera så hugger bilen till och går snålt upp mot 17 i afr. Men efternågon sekund så hugger bilen till och sticker iväg med lambda värde på ner mot 10 hållet.
Ska lämna den till subaru verkstad imån och se ifall dom kan läsa felkoder.
Gissar vi på, LMM ? Lambdasond ? Eller båda..
Just det, ”trim gurun, Matti Hakala” som jag var hos kollade tändningen och den stod rätt. Han gav mig ett tips att kanske min dump läckte då den inte såg ut att stänga 100% och att kanske det är mitt problem när man gasa på och den rycker till..
Men inget av detta säger kanske egentligen varför den inte går att starta med nyckeln…
1 april, 2011 kl. 13:59 #220864type_ra
DeltagareNu har subaru verkstad läst av felkoderna och de fick fel på LMM. Men det kanske den visar bara för att vi drog ur lmm kontakten när bilen gick för att testa. Men på måndag ska de testa att dra igång bilen igen låta den gå ett litet tag för att läsa felkoderna igen och se om det kommer tillbaka eller något. SKUMT FEL.
4 april, 2011 kl. 18:50 #220865type_ra
DeltagareInga fler tips ?? Subaru verkstan har inte hunnit kolla så mycket på den mer än det jag redan testat, gnista soppa osv.. Inga felkoder.
Kan det vara min PCV-ventil eller vad den heter som kärvat ? Jag glömde ta bort den när insuget lackades så ventilen fick färg på sig också. Kan den bidra till detta äckliga fel !?
4 april, 2011 kl. 20:48 #220841Gilarski
DeltagareOm det var en passiv felkod på LMM så kan det bero på att den kopplades ur när bilen startades, var det däremot en aktiv felkod medan bilen var igång/startades så är LMM felaktig.
Med tanke på de fel du haft så är det fullt troligt att LMM inte funkar som den ska, dvs ger fel värden varpå motorstyr blir förvillad.
När man kopplar ur LMM bör bilen gå igång ifall det är fel LMM enligt mig.
5 april, 2011 kl. 04:16 #220866type_ra
Deltagarejo, men det har vi testat. bilen vill inte starta utan LMM heller.. Kanske är jätte luftläcka nånstans eller den där pvc ventilen
6 april, 2011 kl. 04:21 #220867type_ra
DeltagareInga insugsläckor hittades, inga fler felkoder..suck.. jobbigt. Det verkar subaru verkstan också tycka 😀
7 april, 2011 kl. 17:02 #220868type_ra
DeltagareSå nu är bilen hel. Dom visste egentligen inte vad felet var, mer än många små saker här och där kan bli till ett problem.
Dom flyttade vakuum slangen till min nya BTR till en nipel på insuget som var lite större än där orginal sitter egentligen. Flyttade vakuum till dump till mindre anslutning samt spände den lite då då den läckte lite.
Sen så notera dom även att mitt batteri är kasst och behöver bytas ut.
Dom har lagt mkt felsökning innan dom hittade felen, gjort komp test osv.
Skit samma nu funkar den 😀
7 april, 2011 kl. 18:31 #220846Mäki
DeltagareGrattis! 😀
7 april, 2011 kl. 19:27 #220842Gilarski
DeltagareGrattis 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
