› SSC › Modellspecifikt › Outback › Motor › Generatorn laddar inte bateriet..
- Detta ämne har 8 svar, 2,365 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 3 månader sedan av
folkeorg.
-
FörfattareInlägg
-
29 oktober, 2015 kl. 15:06 #34194
folkeorg
DeltagareOutback -10
Generatorn laddar inte batteriet. Bara 13V systemspänning. Batteriet är Ok och generatorn skickar på ström till förbrukningen så den verkar åxå Ok.
Men vad är denna strömmätaren till för? Har den m laddningen att göra? Om den är trasig, kan den lura generatorn att batteriet får tillräckligt med laddström? För nu går det ingen ström att tala om till eller från batteriet..
Det är +5V mellan röd och blå. Misstänker att det är ett Hallelement där inne och att grön är mätspänningen ut från sensorn. Men går det via ngn elektronikbox eller direkt t laddregulatorn i generatorn?
Sensorn beställs med nytt batterikablage a 2700kr men verkstaden trodde inte den var inblandad i laddningen.
Det finns även en tempsensor under batteriet som kan vara inblandad..
29 oktober, 2015 kl. 20:13 #279516Igge
Deltagare13V borde väl betyda laddning?
Låter förvisso lågt, men det är väl över vad batteriet har?29 oktober, 2015 kl. 21:58 #279519folkeorg
DeltagareJa det är för lågt. Batteriet laddas inte tillräckligt iaf. Efter ett antal starter så börjar batteriet krokna. Då måste jag köra CTEK-laddare några timmar för att få upp kapaciteten igen..
På min tidigare BMW320 E36 så var det minst 13,8V över batteriet så något lurar generator att tro att det räcker med 12,9V här men VAD är det som gör det tro..
Har testat med annat batteri, samma där, 13V.
Har kollat spänningen ut från generatorn, typ 50mV rippel så ngn trasig diodbrygga kan det inte vara.
Men frågan är om strömavkännaren och/eller tempsensorn har ngn med detta att göra?
7 november, 2015 kl. 09:22 #279520folkeorg
DeltagareKlippte ECU-styrningskabeln till generatorn. Inga felkoder pga detta men nu ger den 14,4V över batteriet. Fast det är fortfarande oklart varför ECU anser att batteriet inte ska laddas..
7 november, 2015 kl. 09:23 #279521folkeorg
DeltagareSå här ser signalen ut från ECU till regulatorn:
7 november, 2015 kl. 10:26 #279517Igge
DeltagareModerna bilar brukar inte ge full laddning om de inte bedömmer att de behövs för att få mindre motstånd och därmed dra mindre bränsle
7 november, 2015 kl. 12:04 #279522folkeorg
DeltagareNäe, det är väl grundtanken men problemet här är att den aldrig laddar upp efter att startmotorn dragit ut lite kapacitet så till slut startar inte bilen för att batteriet är tomt.
Visst, med kabeln inkopplad så ger generatorn till all förbrukning men som sagt, den laddar inte upp batteriet till full kapacitet och så kan man inte ha det! Då får den hellre dra lite mer soppa.
Så frågan är varför ECU anser att batteriet är fulladdat? Hur bedömmer den det eg.?
7 november, 2015 kl. 13:47 #279518Igge
DeltagareJag chansar på att den mäter spänningen.
Kanske behövs någon form av kalibrering?
Har du pratat med någon verkstad?7 november, 2015 kl. 21:06 #279523folkeorg
DeltagareMittenstiftet mäter batterispänningen, högra stiftet är kontrollampan.
ECU kanske åxå mäter batterispänning men den mäter iaf batteriström och batteritemperatur. Hög temp = fulladdat batteri.
Snackade med verkstaden men de kände inte till ngt liknande problem. När de brände ur DPF så hade vi några minuter att kolla igenom olika parametrar men hittade inget relaterat..
Har ju inga felkoder heller så bilen tycker ju att allt är bra..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.