• Detta ämne har 6 svar, 1,054 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Patrick P931.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Patrick P931
    Deltagare

Hallå!

Oberoende av modell, wrx, fxt, sti osv, vad är det för laddtryck ni landar på som max och vad får ni för laddtryck vid höga varv då ni gör en s.k. “steg 1 chippning”?

Tacksam för alla svar.

🙂
      Patrick

roadtip85
      Keymaster

Vet inte riktigt vad steg 1 innebär, men jag har en V5 STI (VF29 turbo) mappad med soppapump och avgassystem. Den laddar ca 1.4 bar.

Red_Mike
        Deltagare

Jag laddar upp stegvis på varje växel men på 5:an och 6:an så ligger jag på 1.5 bar.

.zip
          Deltagare

Steg 1? Menar du då det som bl,a JRM utför? Det är ajjabajja att blanda ihop mappning och chipning då det är stor skillnad. Det enda rätta för boxermotorn är mappning för att få det bra.
            Men till frågan. Antal bar beror på vad man har för turbo, och även där är det stor skillnad mellan årsmodeller. GT’ns org snurra funkar som bäst om man ligger runt 1 bar. Mer än så så blir det bara skit.

karlzzon.
            Deltagare

Min är mappad på 95oktan av JRM och den laddar ca 1.3 bar med orginal Turbo!!

Mumin
              Deltagare

Min är mappad hos Jrm laddar 1.35 på 98 orginal snurra med 2.5l botten fin kombo 😉

Patrick P931
                Deltagare

Hej!

Tack för alla svar!

Precis, med “steg 1” menar jag så som t.ex. JRM gör på en orginalbil, med orginalturbo. En “mappning”. Steg 2 är väl i min bok annan dp, catback, kanske större ic. Steg 3 vore annan turbo, soppapump och spridare osv. Stegen varierar beroende på vad man har för utgångsmodell, som i t.ex. mitt fall så är det en Forester Steg 3, men då bl.a. turbo och ic är från en STI blir det en STI Steg 2. Enkelt. 😉

Peakar så långt över 1 bar låter kul, vad blir det kvar för tryck vid 6000 v/min?

Tack på förhand!

🙂
                  Patrick

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.