• Detta ämne har 6 svar, 1,054 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Patrick P931.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27079
    Patrick P931
    Deltagare

      Hallå!

      Oberoende av modell, wrx, fxt, sti osv, vad är det för laddtryck ni landar på som max och vad får ni för laddtryck vid höga varv då ni gör en s.k. “steg 1 chippning”?

      Tacksam för alla svar.

      🙂
      Patrick

      #231449
      roadtip85
      Keymaster

        Vet inte riktigt vad steg 1 innebär, men jag har en V5 STI (VF29 turbo) mappad med soppapump och avgassystem. Den laddar ca 1.4 bar.

        #231453
        Red_Mike
        Deltagare

          Jag laddar upp stegvis på varje växel men på 5:an och 6:an så ligger jag på 1.5 bar.

          #231450
          .zip
          Deltagare

            Steg 1? Menar du då det som bl,a JRM utför? Det är ajjabajja att blanda ihop mappning och chipning då det är stor skillnad. Det enda rätta för boxermotorn är mappning för att få det bra.
            Men till frågan. Antal bar beror på vad man har för turbo, och även där är det stor skillnad mellan årsmodeller. GT’ns org snurra funkar som bäst om man ligger runt 1 bar. Mer än så så blir det bara skit.

            #231452
            karlzzon.
            Deltagare

              Min är mappad på 95oktan av JRM och den laddar ca 1.3 bar med orginal Turbo!!

              #231451
              Mumin
              Deltagare

                Min är mappad hos Jrm laddar 1.35 på 98 orginal snurra med 2.5l botten fin kombo 😉

                #231454
                Patrick P931
                Deltagare

                  Hej!

                  Tack för alla svar!

                  Precis, med “steg 1” menar jag så som t.ex. JRM gör på en orginalbil, med orginalturbo. En “mappning”. Steg 2 är väl i min bok annan dp, catback, kanske större ic. Steg 3 vore annan turbo, soppapump och spridare osv. Stegen varierar beroende på vad man har för utgångsmodell, som i t.ex. mitt fall så är det en Forester Steg 3, men då bl.a. turbo och ic är från en STI blir det en STI Steg 2. Enkelt. 😉

                  Peakar så långt över 1 bar låter kul, vad blir det kvar för tryck vid 6000 v/min?

                  Tack på förhand!

                  🙂
                  Patrick

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.