› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Gick växellådan åt helvete nu?
- Detta ämne har 7 svar, 1,396 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
specialized.
-
FörfattareInlägg
-
26 augusti, 2010 kl. 00:52 #24004
Splatter
DeltagareHej hej,
Jag har en Jrm-trimmad Impreza GT 99:a som ska ligga på runt 270-290 kusar. Jag har haft den i snart ett halvår och under hela tiden har backen varit lite krånglig att få i och om man växlar från 2:an eller 3:an till 5:an på höga varv knorrar det till lite grann.
Jag var ute och lekte runt lite idag med en kompis och vi fick för oss att tävla på en raksträcka. Det var inga problem i början men när jag skulle växla upp till 3:an var det som att växelspaken lossnade, den blev helt slapp och jag fick inte i nån växel alls så jag fick rulla in på kanten av vägen. Efter lite våld lyckades jag dock få i 2:an så jag kunde ta mig hem. Är växellådan död nu eller vad har hänt? :S Och hur mycket kostar det att byta växellåda isåfall?
Tack på förhand: Jonas
26 augusti, 2010 kl. 07:40 #208564Gilarski
DeltagareLåter som du bör lyfta ner lådan & öppna den, en frisk låda beter sig inte så 😉
Med lite tur kan du själv byta bara synkringarna (om det visar sig att det är felet) annars kanske det är lättare att lämna in lådan för renovering, skulle gissa på att det går loss på ~10 lakan om du kommer med lådan löst.
26 augusti, 2010 kl. 07:57 #208562specialized
DeltagareBortsett från missljuden när du växlar ( som troligvis bara är dåliga är synkringar ), så låter det med ganska stor säkerhet som ”kulan” längst ned på växelspaken hoppat ur sitt läge, och den är bara att med lite våld trycka ned i rätt läge igen…
Det kan du känna om du rör om lite på spaken 🙂26 augusti, 2010 kl. 09:02 #208561FeA
DeltagareBortsett från missljuden när du växlar ( som troligvis bara är dåliga är synkringar ), så låter det med ganska stor säkerhet som ”kulan” längst ned på växelspaken hoppat ur sitt läge, och den är bara att med lite våld trycka ned i rätt läge igen…
Det kan du känna om du rör om lite på spaken 🙂Det tror jag med, men den ska sitta fast med en segersäkring.
Alt kan det vara muttern/bulten till växellänkaget som har gängat upp sej, eller inte blivit åtdragen.
Men va fan, lyft bort allt runt spaken inne i bilen och kika, så svårt är det inte.
26 augusti, 2010 kl. 09:43 #208565Splatter
DeltagareTack för alla svar, kanske blir billigare än väntat då =) Ska ta mig en kik hur det ser ut snart, men som ni kanske märker är jag inte så haj på bilar 😛
26 augusti, 2010 kl. 10:31 #208560syke
BlockeradNär jag fick hem min bil från japan var en av bussningarna i växellänkaget dött. Det resulterade i att när man hade växlarna i kunde man röra spaken i sidled rätt mycket, men det var fortfarande inga problem att få i växlarna eller köra. Samma symptom?
26 augusti, 2010 kl. 11:14 #208566Splatter
DeltagareDet blir nog billigt ändå =) Det var själva plasthållaren eller vad man ska kalla den som håller i kulan i botten av växelspaken som hade spruckit. Kan få i växlarna nu men den hoppar ur ”hållaren” lätt.
26 augusti, 2010 kl. 20:27 #208563specialized
DeltagareDet blir nog billigt ändå =) Det var själva plasthållaren eller vad man ska kalla den som håller i kulan i botten av växelspaken som hade spruckit. Kan få i växlarna nu men den hoppar ur ”hållaren” lätt.
Gött att det blev billigt, plastbiten borde finnas hos närmsta Subaru-handlare 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.