SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Gjorde jag rätt med V5C?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Stas
    Deltagare

Hej

Har inte kunnat sova på flera dagar nu eftersom jag är rädd att gjorde fel med v5c.

Hoppas någon kan hjälpa.

Så när jag köpte bilen i England så skrev vi på allt som behövdes och sen skickade vi det till dvla.

Det jag fick med mig hem är del 10,11 o tolv. 10=New keepers details 11 = notification of permanent export 12= info

Vet att dessa inte räcker till för att göra ursprungskontroll så måste jag vänta på att jag ska typ få nya papper från england? eller har jag gjort helt fel?

Tack

Gilarski
      Deltagare

Låter som du gjort delvis rätt.

Det viktiga är att du har ett skrivet kvitto & att chassinummret stämmer samt inte ser skumt ut i torpedväggen, men det lär du ha koll på hoppas jag 🙂

Dock, du måste skicka in ’Notification of Permanen Export’ till DVLA så de plockar ut kärran ur sitt bilregister.

NickeH
        Deltagare

Du har gjort fel, tyvärr. Jag gjorde likadant som du när jag importerade först bilen, men som tur var skickade dvla orginal v5 dokumentet hem till mig.

Sent from my Xperia Ray using Tapatalk

NickeH
          Deltagare

Det viktiga är att du har ett skrivet kvitto & att chassinummret

Hur menar du? Transportstyrelsen ska ju ha v5 dokumentet i orginal. Kan man komma runt det?

Sent from my Xperia Ray using Tapatalk

Stas
            Deltagare

Kan berätta vad som har hänt då.

Var i kontakt med dvla och de sa att jag skulle fylla i blanketen för export utan v5c (finns på deras sida)och skicka med notification for permanent export.

Skickade iväg de för nästan 3 veckor sen och de sa att det skulle ta mellan 2-6veckor så nu sitter jag o väntar 😀

Synd att jag kan inte försäkra bilen förrän den är regbesiktigat 🙁

Stas
              Deltagare

Vi skrev ett kvitto där det står att den är min samt reg o chassi nr men det räcker väl inte med enbart kvittot för att regga den?

NickeH
                Deltagare

Det är inte svårare än att följa den punktlista som finns på transportstyrelsens hemsida.

Men man ska ju helst göra rätt i england också 🙂 om man läser lite noga på V5 dokumentet är det rätt enkelt.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/

Stas
                  Deltagare

Yes har läst där 🙂 Kan inte göra något förrän jag får hem mina papper.

Hur länge fick du vänta tills du fick hem nya regbeviset?

Stas
                    Deltagare

Ok sista inlägget nu.

Det har äntligen löst sig 🙂

Så det jag fick göra är att fylla i V561 formulär på dvla sidan.

Skickade iväg den 09/15 och i fredags (10/14) fick jag äntligen min Certificate of permanent export.

Nu kan jag äntligen regga den och försäkra 😀

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.