SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Gnällande ljud från höger fram

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    hermelinen
    Deltagare

Igår märkte jag att bilen börjat gnälla om höger hjul fram. Det låter så här: http://www.fotodag.se/maximilian/IMG_0139.MOV ni måste nog skruva upp ljudet för att höra gnället.

(O)ljudet försvinner så fort jag vridit ratten lite till höger, ljudet ändras också beroende på hastighet, snabbare gnäll för hög hastighet, väldigt långsamt gnäll vid låg hastighet.
      Ljudet är där sålänge ratten är rak eller till vänster.

Jag tog bort däcket och belägg idag och kollade, ljudet slutade när jag tog en testsväng, men nu ikväll är det tillbaka igen.

Vad kan det vara?
      DBA 4000 skivor och tarox belägg sitter på.

FeA
      Deltagare

Har du känt om du har något glapp i hjullagret?

Skulle tippa på att lagret är slut, och du ska inte åka sådär, då blir du tvungen till att byta hubb oxå.

hermelinen
        Deltagare

Hur känner jag det?

Vad går ett hjullager med installation på?

Mumin
          Deltagare

Simpelt att kolla lagret.. lyft upp en sidan där det låter.. känn om hjulet glappar osv om inte så kan du typ sätta handen på fjäderbenet eller spindeln och snurra hjulet.. viberar det i något av dom så är det lagret…

Lagret går på ca 1200 från subaru osv bytet ca 2 timmar så säg runt 3600 isf på verkstad.

Kan också vara som det är på min nu.. bytter skivor och klossar på min i veckan dock så har metallplattan vid klossarna lossnat och då får klossarna ingen spänning och låter satan i höga hastigheter pga klossarna vibrerar mot skivan då och då.. svänger jag höger är det tyst svänger jag vänster låter det helvete.. + hela bilen skakar på ska ta hem ett fräscht par sånna… Kolla på oken om dom sitter kvar annars skulle jag tippa på dom.

hermelinen
            Deltagare

Min metallplatta sitter där, men lite löst, den sitter inte hård om man säger så, den går att rucka lite i sidled.

EDIT: Jämförde dom metallplattorna höger och vänster, den på höger(den sidan ljudet kommer ifrån) sitter väldigt löst och glappt i sidled, medans den på vänster sidan är mycket fastare. Får börja med att köpa ny monteringssats och testa.

hermelinen
              Deltagare

Om det är hjullagret, låter det inte hela tiden då, från att man rullar ut från parkeringen med kall motor tills att man kommer hem 30 min senare? Eller måste man ”värma” upp lagret som är risigt innan det börjar låta?

Mumin
                Deltagare

brukar vara så att det låter mer ju högre hastighet.. samma sak om du svänger… höger kanske minskar och vänster då kan ljudet öka oerhört. beronde villke sida.

Men som sagt testade det jag skrev tidigare!

hermelinen
                  Deltagare

Förmodligen är det hjullagret, märkte ett rätt bra glapp nu när jag kontrollerade mer noggrant.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.