SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Gnisslande ljud bakifrån

  • Detta ämne har 14 svar, 2,202 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Flamingo.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26320
    Flamingo
    Deltagare

      Han bara hem efter en färd på 20 mil med min nyköpta subaru så började det gnissla från bakdäcken.

      Trodde det va beläggen som var slut först så jag kolla upp det och det fanns ca 6 – 6.5 mm kvar på dom så de va lugnt.

      Kände på hjulbultarna som glappade lite mot skivan, vettifan om de ska va så? Aldrig tänkt på om de ska va så när jag skruvat på andra bilar?

      (klicka på länken för video på hur de såg ut)

      View My Video

      De gisslar hela tiden förutom när jag bromsar, de gnisslar inte mer i kurvor så hjullagren borde de väl inte va?

      Vad återstår då? Bromsskölden som ligger emot kanske?

      Bilen är en GT -99…

      #226432
      Nikke McRae
      Deltagare

        Om ljudet försvinner när du bromsar så är det 99% de som är problemet.
        Troligtvis kolven i bromsoket som kärvar, alternativt luft i bromsystemet/gammal bromsvätska. Kanske har bilen nyligen körts på bana/konbana?

        Prova att lufta bromsarna och se om det hjälper.

        Det där med hjulbultarna är nog ingen fara. När man drar fast fälgen så sitter de fast.

        Navmuttern ser ny ut. Kanske har de nyligen fixat hjullagret eller bytt drivaxeln?

        #226437
        Flamingo
        Deltagare

          Om ljudet försvinner när du bromsar så är det 99% de som är problemet.
          Troligtvis kolven i bromsoket som kärvar, alternativt luft i bromsystemet/gammal bromsvätska. Kanske har bilen nyligen körts på bana/konbana?

          Prova att lufta bromsarna och se om det hjälper.

          Det där med hjulbultarna är nog ingen fara. När man drar fast fälgen så sitter de fast.

          Navmuttern ser ny ut. Kanske har de nyligen fixat hjullagret eller bytt drivaxeln?

          Hur smörjer jag upp kolven då? Eller måste man lämna in skiten på renovering? Den har gått strax över 10 000, kanske någon som känner till vanligt förekommande fel runt dom milen?

          #226429
          OzO
          Deltagare

            …du ska även fetta in kolvar och packningar innan du sätter ihop det.

            Har för mig att innanför dammskyddet skall det endast vara bromsvätska, så man smörjer packningarna och kolven med bromsvätska för att sedan täta dammskyddet mot kolven med fettet. Eller är jag ute o cyklar? Kan man verkligen blanda fettet (som följer med renoveringssatsen) med bromsvätska?

            Se för 17 till att sätta tillbaka kolvarna åt rätt håll! På min svarta var det någon som satte dom åt fel håll… inte så konstigt att dom sen kärvade.

            Det är inte nån sten bara som har fastnat och därav ljudet? 🙂

            #226434
            edbe
            Deltagare

              Han bara hem efter en färd på 20 mil med min nyköpta subaru så började det gnissla från bakdäcken.

              Trodde det va beläggen som var slut först så jag kolla upp det och det fanns ca 6 – 6.5 mm kvar på dom så de va lugnt.

              Kände på hjulbultarna som glappade lite mot skivan, vettifan om de ska va så? Aldrig tänkt på om de ska va så när jag skruvat på andra bilar?

              (klicka på länken för video på hur de såg ut)

              View My Video

              De gisslar hela tiden förutom när jag bromsar, de gnisslar inte mer i kurvor så hjullagren borde de väl inte va?

              Vad återstår då? Bromsskölden som ligger emot kanske?

              Bilen är en GT -99…

              Har du kollat beläggen bakom skivan? Så var det för mig…från utsidan såg det bra ut…bakom låg det järn mot järn :s

              #226431
              tendency
              Deltagare

                Jag hade ett sånt där fenomen förut på vår Forester, ett högt gnisslande som försvann när man bromsade. Jag blev inte klok på vad som gjorde att ljudet uppstod eftersom jag hade kollat beläggen och de hade någon mm kvar, och skrikvarnarna hade jag böjt ut för att utesluta det. Men ett beläggbyte rådde bot på det ändå. Men om du har minst 6mm kvar av beläggen på båda sidor om skivan, så måste det ju bero på något annat.

                Navmuttern ser ny ut. Kanske har de nyligen fixat hjullagret eller bytt drivaxeln?

                Alla navmuttrarna på bilen ser sådär nya ut. 😉

                #226433
                Steewe
                Deltagare

                  – Behöver du nya bättre begagnade bakskivor, hör av dig.
                  – Behöver du gatbelägg bak, gått ca 500 mil, hör av dig.
                  – Behöver du ok bak, har det det liggandes oxå. 🙂

                  Allt finns i Gbg. 😉

                  /S

                  #226430
                  OzO
                  Deltagare

                    Hmm, nu var det lääänge sen jag gjorde detta, men ska det inte vara fett mellan dammskyddet och inre packningen, tanken är väl att ingen bromsvätska ska läcka genom inre packningen, och dammskyddet är just bara ett dammskydd utan någon tätningsfunktion. 🙂 Men nåt specialfett ska man väl va, blått var det jag använde för typ 5år sen om jag inte minns galet.. 😀

                    Hmm, när jag tänker vidare på det så borde det minsann inte skada med att trycka i fett innanför dammskyddet och inre packningen också… Hmm. Använde fettet (orange?) som följde med men det borde nog vara nåt specialfett (som eventuellt inte tar skada med att blandas med ev. bromsvätska.

                    Ska renovera nästa set ok snart så 😎

                    #226435
                    Mäki
                    Deltagare

                      Skrev ihop denna guide nu, har inte orkat tidigare men såg att du funderade nu.
                      http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=89739

                      Hoppas den kommer till användning.

                      Mvh Marcus

                      #226438
                      Flamingo
                      Deltagare

                        Skrev ihop denna guide nu, har inte orkat tidigare men såg att du funderade nu.
                        http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=89739

                        Hoppas den kommer till användning.

                        Mvh Marcus

                        Fan kanon! Jävligt bra jobbat, återkommer och skriver hur det blev!

                        Trevlig helg!

                        #226436
                        Mäki
                        Deltagare

                          Fan kanon! Jävligt bra jobbat, återkommer och skriver hur det blev!

                          Trevlig helg!

                          Detsamma! Lycka till. 🙂

                          #226439
                          Flamingo
                          Deltagare

                            Är detta kit dom har på mekonomen samma rep kit?

                            Länken fungerade visst inte… Reps. gliddel ok med styrpinne bak står det, det måste väl va samma?

                            #226440
                            Flamingo
                            Deltagare

                              Jaha då har man renoverat oken bak men problemet kvarstår :/ Tyckte de gick precis lika trögt när jag satte tillbaka kolvarna. Kan de va så att de nya packningarna måste slitas in lite eller ska jag börja kolla om de kan va något annat som är fel?

                              Ja jag fettade in allt.

                              #226441
                              Flamingo
                              Deltagare

                                Dom ska inte slitas in..

                                Slipade du bort rosten på kolven och inne i cylindern?

                                Ja jag gjorde ju de. Får ta med en polare och kolla ordentligt så inte ljudet kommer från frambromsarna.

                                #226442
                                Flamingo
                                Deltagare

                                  Man ska ju kanske va lite försiktig med att trycka bromsen i botten när man luftar bromsarna så inte huvudcylindern ska kärva fast va?

                                  Kan det vara något sånt som hänt?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.