› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › God jul – bilen startar inte
- Detta ämne har 28 svar, 2,579 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 3 månader sedan av
MickeM.
-
FörfattareInlägg
-
1 januari, 2007 kl. 13:48 #43137
MickeM
DeltagareJag blev rekommenderad Optima och Bosch. Optima passade inte alls
Boschen passade perfekt. Exakt samma mått och placering av … ja
vad dom nu heter … plus- och minus-knoddarna. Kostade 68€. Vet ej
om det är dyrt eller billigt eller bra eller dåligt eller snyggt
eller fult eller status eller nä… startar fint gör bilen nu. =)1 januari, 2007 kl. 15:48 #43147Nikke McRae
DeltagareBlev ett Tudor i min. Funkar fin fint nu.
1 januari, 2007 kl. 21:39 #43154Niklas
DeltagareSecretAgentMan: Tackar! Märke och inköpsplats – det kallar jag tips. Läs och lär. 🙂
/N – tar kanske en vända till Mekonomen imorgon…
3 januari, 2007 kl. 08:19 #43155Niklas
DeltagareJag vet inte hur länge jag har sagt åt mig själv att kolla batterivätskan men aldrig fått tummen ur. Alltid är det något som stjäl ens tid. Men nu köpte jag en dunk (50kr för 4l är ju ingenting) och upptäckte att vissa celler var helt torra. Fyllde på så bläcken täcktes och laddade batteriet igen. Efter 5-6 timmar gick jag ut och provstartade och bilen hoppade igång direkt om än lite småsegt men på första försöket. Ett visslande ljud från främre delen av motorn som försvann efter några minuters tomgångskörning. Gissar att det var någon av remmarna som var lite ”småsega”. Efter 15 minuters vacker sång i garaget rullade jag ut pärlan och tog några försiktiga småturer i området för att ”rensa” bromsarna och ge däcken lite massage. Otroligt att det inte kom en polisbil när man körde med skrapat skattemärke och på sommardäck.
Tack för alla tips, nu slapp jag köpa nytt batteri, fortsätter att nöta på mitt gamla som jag haft sedan jag köpte bilen 2002. 🙂
3 januari, 2007 kl. 18:03 #43138MickeM
DeltagareSom för mig då… alltså att vätskenivån i batteriet var för låg.
Men det hjälpte inte. Iofs var mitt batteri minst 4 år gammalt
(köpte bilen då) så det har väl gjort sitt. Vanligt underhåll.5 januari, 2007 kl. 08:21 #43156Niklas
DeltagarePrecis, det är normalt underhåll som egentligen tar mindre än en minut att kontrollera och inte många minuter att korrigera om man har vätskan hemma. Egentligen tragiskt att det skall behöva ”bli torrt”…men detta var första och sista gången. Nu kommer det alltid finnas en dunk finvatten hemma.
5 januari, 2007 kl. 08:28 #43148MariaimprezaGT
DeltagareJa.. känner ign mig.. oljan har jag alltid en jävla koll på.. men ringtrycket.. har ens inte kollat sen jag la på vintersulorna.. kanske e dags nu:) haha!
/Maria
Audi is teh ####!!
6 januari, 2007 kl. 10:04 #43143rallymarkus
Deltagareräkna med ett batteribyte iaf, dom brukar inte gilla att bli torra…
värt mycket med ett nytt o slippa en massa strul..
6 januari, 2007 kl. 15:34 #43144FeA
Deltagareräkna med ett batteribyte iaf, dom brukar inte gilla att bli torra…värt mycket med ett nytt o slippa en massa strul..
Precis, har plattorna i en cell INTE vart täckt med vatten så är batteriet slut.
6 januari, 2007 kl. 20:11 #43157Niklas
DeltagareFeA: Så du menar att nästa gång jag startar kommer bilen inte att gå igång då den inte stått på laddning sedan jag hade igång bilen sist?
7 januari, 2007 kl. 08:57 #43145FeA
DeltagareFeA: Så du menar att nästa gång jag startar kommer bilen inte att gå igång då den inte stått på laddning sedan jag hade igång bilen sist?
Ja, cellen/cellerna som har gått torr kommer aldrig mera att fungera. Men dom andra som du har haft vatten i kommer att göra det. Så du kommer säkert att få igång bilen om du startar den inom några dagar, om det är tillräckligt många celler som fungerar vill säga.
Så det är lika bra att köpa ett nytt batteri på en gång.
7 januari, 2007 kl. 11:02 #43131SVARTEN
DeltagareÅk du till Mekonomen nu istället för att oroa dig om batteriet kommer att hålla eller inte. Jag ordnar klubbrabatt hos Mekonomen i Nacka åt dig 😉
/C
7 januari, 2007 kl. 19:37 #43140MickeM
DeltagareMin hade ju varit lite lagom torr i nån cell och jag laddade den
och bilen startade, men det var seegt… ingen ork. Tror inte det
hade hållit så länge, så jag bytte ändå. Har spänningsnivån sjunkit
under 9V så brukar det tära också på Pb-accus….7 januari, 2007 kl. 19:37 #43139MickeM
DeltagareMin hade ju varit lite lagom torr i nån cell och jag laddade den
och bilen startade, men det var seegt… ingen ork. Tror inte det
hade hållit så länge, så jag bytte ändå. Har spänningsnivån sjunkit
under 9V så brukar det tära också på Pb-accus…. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.