Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43137
    MickeM
    Deltagare

      Jag blev rekommenderad Optima och Bosch. Optima passade inte alls
      Boschen passade perfekt. Exakt samma mått och placering av … ja
      vad dom nu heter … plus- och minus-knoddarna. Kostade 68€. Vet ej
      om det är dyrt eller billigt eller bra eller dåligt eller snyggt
      eller fult eller status eller nä… startar fint gör bilen nu. =)

      #43147
      Nikke McRae
      Deltagare

        Blev ett Tudor i min. Funkar fin fint nu.

        #43154
        Niklas
        Deltagare

          SecretAgentMan: Tackar! Märke och inköpsplats – det kallar jag tips. Läs och lär. 🙂

          /N – tar kanske en vända till Mekonomen imorgon…

          #43155
          Niklas
          Deltagare

            Jag vet inte hur länge jag har sagt åt mig själv att kolla batterivätskan men aldrig fått tummen ur. Alltid är det något som stjäl ens tid. Men nu köpte jag en dunk (50kr för 4l är ju ingenting) och upptäckte att vissa celler var helt torra. Fyllde på så bläcken täcktes och laddade batteriet igen. Efter 5-6 timmar gick jag ut och provstartade och bilen hoppade igång direkt om än lite småsegt men på första försöket. Ett visslande ljud från främre delen av motorn som försvann efter några minuters tomgångskörning. Gissar att det var någon av remmarna som var lite “småsega”. Efter 15 minuters vacker sång i garaget rullade jag ut pärlan och tog några försiktiga småturer i området för att “rensa” bromsarna och ge däcken lite massage. Otroligt att det inte kom en polisbil när man körde med skrapat skattemärke och på sommardäck.

            Tack för alla tips, nu slapp jag köpa nytt batteri, fortsätter att nöta på mitt gamla som jag haft sedan jag köpte bilen 2002. 🙂

            #43138
            MickeM
            Deltagare

              Som för mig då… alltså att vätskenivån i batteriet var för låg.
              Men det hjälpte inte. Iofs var mitt batteri minst 4 år gammalt
              (köpte bilen då) så det har väl gjort sitt. Vanligt underhåll.

              #43156
              Niklas
              Deltagare

                Precis, det är normalt underhåll som egentligen tar mindre än en minut att kontrollera och inte många minuter att korrigera om man har vätskan hemma. Egentligen tragiskt att det skall behöva “bli torrt”…men detta var första och sista gången. Nu kommer det alltid finnas en dunk finvatten hemma.

                #43148
                MariaimprezaGT
                Deltagare

                  Ja.. känner ign mig.. oljan har jag alltid en jävla koll på.. men ringtrycket.. har ens inte kollat sen jag la på vintersulorna.. kanske e dags nu:) haha!

                  /Maria

                  Audi is teh ####!!

                  #43143
                  rallymarkus
                  Deltagare

                    räkna med ett batteribyte iaf, dom brukar inte gilla att bli torra…

                    värt mycket med ett nytt o slippa en massa strul..

                    #43144
                    FeA
                    Deltagare

                      räkna med ett batteribyte iaf, dom brukar inte gilla att bli torra…värt mycket med ett nytt o slippa en massa strul..

                      Precis, har plattorna i en cell INTE vart täckt med vatten så är batteriet slut.

                      #43157
                      Niklas
                      Deltagare

                        FeA: Så du menar att nästa gång jag startar kommer bilen inte att gå igång då den inte stått på laddning sedan jag hade igång bilen sist?

                        #43145
                        FeA
                        Deltagare

                          FeA: Så du menar att nästa gång jag startar kommer bilen inte att gå igång då den inte stått på laddning sedan jag hade igång bilen sist?

                          Ja, cellen/cellerna som har gått torr kommer aldrig mera att fungera. Men dom andra som du har haft vatten i kommer att göra det. Så du kommer säkert att få igång bilen om du startar den inom några dagar, om det är tillräckligt många celler som fungerar vill säga.

                          Så det är lika bra att köpa ett nytt batteri på en gång.

                          #43131
                          SVARTEN
                          Deltagare

                            Åk du till Mekonomen nu istället för att oroa dig om batteriet kommer att hålla eller inte. Jag ordnar klubbrabatt hos Mekonomen i Nacka åt dig 😉

                            /C

                            #43140
                            MickeM
                            Deltagare

                              Min hade ju varit lite lagom torr i nån cell och jag laddade den
                              och bilen startade, men det var seegt… ingen ork. Tror inte det
                              hade hållit så länge, så jag bytte ändå. Har spänningsnivån sjunkit
                              under 9V så brukar det tära också på Pb-accus….

                              #43139
                              MickeM
                              Deltagare

                                Min hade ju varit lite lagom torr i nån cell och jag laddade den
                                och bilen startade, men det var seegt… ingen ork. Tror inte det
                                hade hållit så länge, så jag bytte ändå. Har spänningsnivån sjunkit
                                under 9V så brukar det tära också på Pb-accus….

                              Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.