- Detta ämne har 22 svar, 1,282 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 9 månader sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
21 oktober, 2004 kl. 13:06 #11256NiklasDeltagare
Ryktet säger att klassen WRC kör sista säsongen 2005 och kommer ersättas med en “S2000” klass (Formula S2000) inför 2006.
S2000 skulle vara en klass som liknar Grupp-N men man kommer inte få köra med turbo och en del andra hightech prylar som finns i bilarna idag.
Varför? Att hålla ett WRC-stall idag är inte billigt och om man gör bilarna billigare kommer de som håller på idag kunna fortsätta samt att fler märken kommer få en möjligt. Däribland finns VW och Volvo för att nämna några.
Innebär detta att produktionsklassen (som idag turas om med S1600 att köra rallyn) kommer att slopas återstår att se. Den känns väldigt överflödig om det skulle visa sig att klassen S2000 är verklighet.
Sant eller rykten som förädlats i flera munnar återstår att se men jag har helt plötsligt fått en väldigt sug att åka både till svenska och finska VM-rallyt nästa år. Är det sista chansen att få se WRC-bilarna vill man inte missa den.
Det låter inte helt osannoligt med tanke på att allt fler team drar sig ur VM då de inte har råd att fortsätta och vissa kör bara några enstaka tävlingar. Man kan ju inte påstå att det finns en stabilitet bland teamen i VM från år till år. “Skall Ford stanna kvar? Skall Mitsubishi klara av att få fart på Lancern? Har Skoda råd att köra? Försvann Hyundai för alltid? Kommer Toyota tillbaka? …”
Det var allt från djungeltelegrafen idag. 🙂
21 oktober, 2004 kl. 14:13 #122692MDEDeltagareförhoppningsvis så är det bara rykten,det är ju otänkbart att att WRC
skulle försvinna toppen av rally.
Att det skulle vara för dyrt tror jag inte heller på mer att det är lätt att dra sej ur när det går dåligt lika med dålig reklam.
jag menar kan lilla subaru va med så kan stora toyota också om vi pratar pengar vem omsätter mest!!
/MDE
21 oktober, 2004 kl. 14:24 #122696NiklasDeltagareMDE: Det är ju inte direkt att Fordarna går dåligt. Dessutom fick inte Colin vara med längre utan de valde två förare som inte krävde lika mycket i lön. Varför är det då osäkert på om Ford är med nästa år? De har ju knappast fått dålig reklam för sin rallysatsning och en av anledningarna till att Focusen gillas är att den används i rally.
Att Subaru har råd att köra rally är väl att de inte gör mycket annat. När de gör reklam för Imprezan i tv så visar de rallybilder på WRC-bilen i 19s och en stillbild på en vanlig Impreza i 1s.
Toyota hoppade av WRC för att satsa på F1. Om det inte är dyrt, varför inte köra båda? Corollorna gick ju som fan då de la ner rallysatsningen.
Varför kör alla mindre märken S1600 istället för WRC om det inte handlar om pengar? Kan de inte bygga fyrhjulsdrift eller responssystem?
Jag tror det kostar sjukt mycket pengar att hålla ett rallyteam med förare, tekniker, mekaniker och alla andra roller som finns SAMT ständigt utveckla bilen för att ligga på topp.
21 oktober, 2004 kl. 14:28 #122697NiklasDeltagareGjorde en sökning på Google efter “WRC S2000 2006” och hittade en hel del trådar. Dock var alla på tyska, polska, …
21 oktober, 2004 kl. 14:36 #122693MDEDeltagareLäs o begrunda:http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=16403
/MDE(kommer ford med en ny bil kanske)
21 oktober, 2004 kl. 14:54 #122694MDEDeltagareKlart att det kostar massor av miljoner att hålla ett WRC stall igång
men om tex toyota skulle ha vunnit WRC 5 år i rad och sen bara slutat för att satsa på F1 och bli en loser knappast!!
jag menar att stålarna man lägger ner måste ge resultat och då är det nummer ett man ska va om det ska bära sej!!så extrem är sporten.tror jag../MDE
>MDE: Det är ju inte direkt att Fordarna går dåligt. Dessutom
>fick inte Colin vara med längre utan de valde två förare som
>inte krävde lika mycket i lön. Varför är det då osäkert på om
>Ford är med nästa år? De har ju knappast fått dålig reklam för
>sin rallysatsning och en av anledningarna till att Focusen
>gillas är att den används i rally.
>
>Att Subaru har råd att köra rally är väl att de inte gör
>mycket annat. När de gör reklam för Imprezan i tv så visar de
>rallybilder på WRC-bilen i 19s och en stillbild på en vanlig
>Impreza i 1s.
>
>Toyota hoppade av WRC för att satsa på F1. Om det inte är
>dyrt, varför inte köra båda? Corollorna gick ju som fan då de
>la ner rallysatsningen.
>
>Varför kör alla mindre märken S1600 istället för WRC om det
>inte handlar om pengar? Kan de inte bygga fyrhjulsdrift eller
>responssystem?
>
>Jag tror det kostar sjukt mycket pengar att hålla ett
>rallyteam med förare, tekniker, mekaniker och alla andra
>roller som finns SAMT ständigt utveckla bilen för att ligga på
>topp.21 oktober, 2004 kl. 16:06 #122695andreaswrxDeltagarehar med hört detta! är ett förslag finns mera förslag än detta! det här har blivit så mkt snack om bara för att wrc ska försvinna i sådan fall! dom andra förslagen handla om! att ta bort visa matrial typ titan med mera
kan säaga att en subaru wrc 2004 ny kostar 9,5 miljoner! kanske därför somd et inte finns så mkt privatåkare som åker med dom när wrc startade kunde man få en wrc bil för 3!!Andreas
21 oktober, 2004 kl. 17:10 #122687ExOrdisDeltagare9,5 Miljoner ja. Betänk att Petter har förpassat några direkt till skroten under denna säsong, tur att det inte dras direkt på lönen. 😉
21 oktober, 2004 kl. 18:53 #122698NiklasDeltagareHar inte Hirvonen varit “bättre” på att buckla blå plåt? Fast ingen slår Colin McCrash. 😉
21 oktober, 2004 kl. 21:47 #122689BlockenDeltagare>9,5 Miljoner ja. Betänk att Petter har förpassat några direkt
>till skroten under denna säsong, tur att det inte dras direkt
>på lönen. 😉Lägger dom ner klassen (har oxå hört detta rykte) så sjunker andrahandsvärdet, och man kan köpa sig ett par WRC-kärror och ha på parkeringen och sitta och röka i :D:):P
/AB – för det mesta rökfri
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
22 oktober, 2004 kl. 06:57 #122699NiklasDeltagareJa, tänk när man berättar för sina barn om förr i tiden då man körde med fyrhjulsdrivna bilar med turbo och en massa hjälpmedel. Sen visar man dem filmer från WRC och spelar RSC och CMR. De kommer väl säga “Nu hittar du på igen pappa. Sånna bilar har de aldrig kört med. Det är precis som de där Grupp-B som du ljög om igår.”
22 oktober, 2004 kl. 07:38 #122685StratDeltagareLäste just i AMS att FIA beslutat att inte köra S2000 utan istället begränsa nuvarande regler. Inga aktiva diffar eller sekvensiella lådor. Kanske t om samma motorstyrning på alla bilar.
22 oktober, 2004 kl. 08:00 #122700NiklasDeltagareBlir lite WRC light då nästan. Tillbaka till att rycka i spaken, inte mer paddlar och skivor bakom ratten att växla med.
22 oktober, 2004 kl. 08:07 #122688WiklundhDeltagareDrar dom ner nivån på WRC-bilarna för mycket tror jag att intresset för sporten sjunker.
Själv skulle jag inte vara så sugen att åka ut och kika på Svensk Rallyt om det var massa framhjulsdrivna bilar utan turbo som fes runt i skogen. 🙁22 oktober, 2004 kl. 12:53 #122702NiklasDeltagareSå vidare de inte planerat med regeländringen och kommer använda 2005 till att testa deras C4 WRC Light inför 2006 då WRC Light drar igång.
Jaja, många olika rykten. Vi får väl se vad som händer. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.