Tvåfaldige rallyvärldsmästaren Marcus Grönholm är nu anmäld till det portugisiska VM-rallyt i april i en Subaru WRC S14. Bilen ska skötas av det gamla VM-teamet, Prodrive, och det kan bli fler VM-rallyn.
Det har tisslats länge om en comeback för Marcus Grönholm men hittills har det slutat med enstaka körningar i Rallycross-EM. Men den här gången är det allvar och Rally-VM och det är Subarus gamla VM-team, Prodrive, som kontaktat den forne Ford-föraren.
– De ringde, vi talades vid och de lät mig testa bilen i Norge. Det kändes bra och nu kör jag alltså i Portugal, men det är en “one -off”. Därefter ska jag ta ett nytt beslut på vad jag ska göra, säger Grönholm.
Grönholm kör därmed en av de bilar som Prodrive /Subaru använde i fabriksteamet i slutet av fjolårets rally-VM, med Petter Solberg och Chris Atkinson som förare. I Portugal kommer Marcus Grönholm att ha sin gamle kartläsare, Timo Rautiainen, bredvid sig. Och nu spekuleras det om en längre comeback som innebär flera tävlingar, kanske rent av resten av årets VM-serie.
– Jag kan inte säga om jag fortsätter. Men när jag slutade för ett drygt år sedan sa jag aldrig att jag inte skulle komma tillbaka. Jag får se hur det känns efter Portugal.