› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Grundladdtryck?
- Detta ämne har 27 svar, 2,455 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 7 månader sedan av
storfiskarn.
-
FörfattareInlägg
-
14 april, 2008 kl. 12:17 #63423
jaybe9
DeltagareJa jag e säker på det.. 0,9 orginal på en GT är absolut fel. Så du som laddar 1,1 med en ”orginal” GT bör ställa ner laddtrycket innan du skjuter både koppling å växellåda…
Vad jag har hört så ska en GT (My99) ladda 0,9 original. Min laddade dock helt original 1,04 enligt Select Monitorn, vilket IM:s teknikansvarige noterade och kommenterade vid en provkörning :-).Jag misstänker att de flesta original Imprezor (My99) peakar på 1,1 och kanske lite drygt det. De som monterar Dawes Device brukar lägga sig stabilt på 1,1, och det utan några problem med växellådor/kopplingar (jag har aldrig hört någon som rasat pga. det åtminstone).Om det är din laddtrycksmätare som visar på 0,7 så är det nog laddtrycksmätaren som felar…
Jag har monterat Dawes Device och har ställt den på ca 0,8-1,0 beroende på om det är kallt eller varmt ute.. Kallt (ca 10 minus) så laddar den 1,0 bra precis. 0 gradigt och varmare så ligger den på mellan 0,8-0,9. Men du kan helt klart ha rätt i att min laddtrycksmätare felar, det har jag ingen aning om. Men enligt papper så laddar min GT -98 0,7 bar orginal. Sen om dom papperen ljuger eller inte det låter jag vara osagt..
MVH
14 april, 2008 kl. 14:03 #63409specialized
DeltagareTycker du det är någon skillnad på att fara å ladda ”1,15” som du gör, och att fara å ladda 1,4? Sen om du ska mappa din bil betyder väl inte det att ditt laddtryck kommer bli typ 1,3-1,4… Du kan ha 280hk i din bil och fortf bara ladda 1 bar om du vill det. Men enligt er så är det ju den som har mest laddtryck som är värst och coolast. Hahaha beté er pojkar
Jösses 😮
Nu kommer den pedagogiskt förklarade versionen, fattar du inte nu så ger jag upp :+När man mappar en bil så innebär det att man optimerar Tändning/ bränsle samt höjer laddtrycket
Att mappa en bil utan att höja laddtrycket skulle ge inte så mycket effekt..
Ska du ha 280 Hk och bara ladda 1 bar får du har en betydligt större turbo än orginal och rikigt bra flöde i motorn.Detta, då det är hur mycket luft som kan flöda genom turbon som är styrande för hur mycket effekt du kan få ut ,under förutsättning att resten av motorn pallar det…
Det är alltså storleken på turbon som avgör hur mycket du behöver ladda för att få ut en viss effektFörstår du inte detta och i frågasätter ett helt forums kunskaper så kanske du ska tänka till lite..
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a 🙂 http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi ;):14 april, 2008 kl. 15:13 #63424jaybe9
DeltagareTycker du det är någon skillnad på att fara å ladda ”1,15” som du gör, och att fara å ladda 1,4? Sen om du ska mappa din bil betyder väl inte det att ditt laddtryck kommer bli typ 1,3-1,4… Du kan ha 280hk i din bil och fortf bara ladda 1 bar om du vill det. Men enligt er så är det ju den som har mest laddtryck som är värst och coolast. Hahaha beté er pojkar
Jösses :oNu kommer den pedagogiskt förklarade versionen, fattar du inte nu så ger jag upp :+När man mappar en bil så innebär det att man optimerar Tändning/ bränsle samt höjer laddtrycket Att mappa en bil utan att höja laddtrycket skulle ge inte så mycket effekt..Ska du ha 280 Hk och bara ladda 1 bar får du har en betydligt större turbo än orginal och rikigt bra flöde i motorn.Detta, då det är hur mycket luft som kan flöda genom turbon som är styrande för hur mycket effekt du kan få ut ,under förutsättning att resten av motorn pallar det…Det är alltså storleken på turbon som avgör hur mycket du behöver ladda för att få ut en viss effekt Förstår du inte detta och i frågasätter ett helt forums kunskaper så kanske du ska tänka till lite..Mvh.Mattias – Nu med VF35:a 🙂 http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi ;):
Men allvarligt.. haha!! Har jag ens varit i närheten att ifrågasätta det du skriver här ovan??? Som jag skrev så behöver man absolut inte ha 1,4 i ladd bara för att ha 280hk under huven, och enligt dig så hade jag rätt i det… Med ett turbobyte bla.
Denna diskusion började med att jag ifrågasatt 1,1 i ladd med en orginal koppling och låda. Självklart funkar det, men man kapar kopplingen och växellådans livslängd med bra många procent. Och säger du emot det så är det du inte så kunnig som du vill framstå dig själv för att vara..
Sen att sånna som du kommer in här å överreagerar för att jag tycker att det är dumt att köra med mer ladd än vad bilen är till för att göra, det får ju stå för dig.
14 april, 2008 kl. 15:37 #63400Manor
DeltagareJag har monterat Dawes Device och har ställt den på ca 0,8-1,0 beroende på om det är kallt eller varmt ute.. Kallt (ca 10 minus) så laddar den 1,0 bra precis. 0 gradigt och varmare så ligger den på mellan 0,8-0,9. Men du kan helt klart ha rätt i att min laddtrycksmätare felar, det har jag ingen aning om. Men enligt papper så laddar min GT -98 0,7 bar orginal. Sen om dom papperen ljuger eller inte det låter jag vara osagt..MVH
Jag har ingen aning om vad en -98 ska ladda, det kanske är 0,7…det kanske var det som gjorde skillnaden mellan 211 hk och 218 hk mellan modellbytet till -99 (även om jag är skeptisk).
Du har dock en ganska trist och mästrande attityd, tycker jag…och det verkar vara fler än jag som reagerar på det :-(.
14 april, 2008 kl. 15:39 #63414NickeH
DeltagareAlltså jaybe9 när man är ny på ett forum kan man försöka vara lite extra trevlig.
Oavsett vem som har rätt eller fel är detta inget trevligt svar:
”Okej men vad det hästkrafter eller vad det laddtrycket vi surrade om? Pajas!
Men du påstår att det är helt nyttigt att fara å ladda 1,1 i en orginalbil som laddar 0,7 i vanliga fall?? Jaja… Undrar vem det är som har noll koll ja. LOL””Men allvarligt.. haha!! Har jag ens varit i närheten att ifrågasätta det du skriver här ovan??? ”
Det enda du gjort i den här tråden är väl att ifråga sätta folk som faktiskt har koll och gett vettiga svar.
lunarstorm finns alltid tillgängligt för dom som inte fyllt arton än..
14 april, 2008 kl. 15:53 #63415Scav
DeltagareMin GT MY99 laddar 0.9bar orginal..Har satt dit DawesDevice å ställt den på 1.0 (WOW vilken skillnad hehe *not*) Grejerna håller lätt 😉
14 april, 2008 kl. 15:56 #63425jaybe9
DeltagareAlltså jaybe9 när man är ny på ett forum kan man försöka vara lite extra trevlig.Oavsett vem som har rätt eller fel är detta inget trevligt svar:”Okej men vad det hästkrafter eller vad det laddtrycket vi surrade om? Pajas! Men du påstår att det är helt nyttigt att fara å ladda 1,1 i en orginalbil som laddar 0,7 i vanliga fall?? Jaja… Undrar vem det är som har noll koll ja. LOL””Men allvarligt.. haha!! Har jag ens varit i närheten att ifrågasätta det du skriver här ovan??? ”Det enda du gjort i den här tråden är väl att ifråga sätta folk som faktiskt har koll och gett vettiga svar. lunarstorm finns alltid tillgängligt för dom som inte fyllt arton än..
Ok ska tänka på det i fortsättningen
14 april, 2008 kl. 18:30 #63406Adam K
DeltagareOP, förlåt för fortsatt trådkapning.
Men jag tror nog, utan att för tillfället kunna konsultera manualerna (är inte hemma) att en GT98 ska ladda 0.9bar original. Däremot är jag av uppfattningen, motsats till andra, att wastegaten öppnar vid ungefär 0.5bar vid stängd solenoid (nödläge) (testa att koppla trycksidan av turbon direkt till wastegaten för att testa.Och tror f.ö. som många andra att det är dumt att chippa sin bil.
Det går ganska lätt att både skrota växellåda och koppling med original effekt/vrid som att skona bägge med betdligt högre av båda, bara man har lite mekanisk sympati, och undviker stående starter…
15 april, 2008 kl. 07:20 #63416Scav
DeltagareEn annan sak jag kom på är att går inte GT`n med 0,7bars tryck i nödläget ? Min gjorde iallafall har jag för mig
15 april, 2008 kl. 23:13 #63413twank
DeltagareSka du ha 280 Hk och bara ladda 1 bar får du har en betydligt större turbo än orginal och rikigt bra flöde i motorn.
Hm orignal i min är 278 hk, borde alltså vara en annan turbo?
16 april, 2008 kl. 05:44 #63403Mats
DeltagareDet stämmer bra det.
En VF24 eller VF28 borde det vara beroende på årsmodell, om jag inte kommer ihåg fel.
Du har också bättre toppar än det sitter på GT:n.Så du har större turbo och en motor som andas mycket bättre än en orginal GT.
Mats
Type R ’9917 april, 2008 kl. 11:35 #63405FeA
DeltagareDet stämmer bra det.En VF24 eller VF28 borde det vara beroende på årsmodell, om jag inte kommer ihåg fel.Du har också bättre toppar än det sitter på GT:n.Så du har större turbo och en motor som andas mycket bättre än en orginal GT.MatsType R ’99
OT: …och ändå är GT’n snabbast! 😉 :*
17 april, 2008 kl. 14:16 #63410storfiskarn
DeltagareHar en wrx 05,laddar 1,0 original?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.