SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt GT -00 Felkoder/Tillbehör m.m.

  • Detta ämne har 5 svar, 2,380 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av Bumble bee.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31777
    Bumble bee
    Deltagare

      Börjar fundera på att rusta upp Imprezan ändå då jag fått tillbaka suget av att skruva lite.. tog bara 8 år :rolleyes:

      Idag plugga jag in datorn för att läsa av ev. felkoder, jodå tre st hade den samlat på sig:

      Motorvarningslampan har tänts upp ett fåtal ggr. efter att det har regnat ordentligt, typ vattenfall ni vet, då har bilen ändå stått parkerad och sedan när jag skuttat iväg så tändes den upp. Kört bilen varm, stängt av och startat igen så har den slocknat.. på ett ungefär, motorn har inte gått illa. Vanlig åkomma? Kunde dock inte radera felkoden trots att den är historisk utan den stod kvar men det kan lika gärna vara applikationen som brister.

      Var sitter knacksensorn?

      ABS-lampan har dock aldrig tänts upp under färd, spontant känns den korrekt inkopplad även om jag inte lossat instrumentet och kontrollerat. Hur som helst så tillverkar Bosch naturligtvis till många märken och då är frågan om det är ngt. känt problem med själva ABS-styrenheten på Subaru? Vissa märken har som ni kanske vet problem med dessa, Volvo ex. så är det förhållandevis vanligt att de sätter felkod på givaren höger bak men i själva verket så är det alltså ngn. kass lödning i boxen som spökar. Hurvida det är Bosch som är pappa till dessa kommer jag dock inte ihåg och dessa felkoder gick bra att radera på Imprezan, får se efter att jag har varit ute o svarvat lite om de kommit tillbaka eller ej.

      Om det nu blir byte av ABS-givaren, var sitter kontaktstycket? Inte ens funderat på detta när jag varit under bilen men ibland kan tillverkarna krångla till det.

      Vad är denna till för? Sitter till höger i motorutrymmet (vänster på bilden ovan), fördraget för hill holder? Alltså bromsrör som går till/från denna om jag såg rätt, två in genom torpedväggen (?) och två till ABS/hydraulenheten.

      Sen har skorven lite tillbehör installerade men som är urkopplade, ev. larm samt ngn. Defa-historia handlar det om =) Killen jag tjöpte den ifrån sa något i stil med att den tjuvlarmade när Defa-enheten slog till, var några år sen så minns inte exakt. Larmet, om det nu sitter kvar lägger jag inte så stor vikt vid men Defa-enheten kan vara trevligt att få igång, om jag förstår det rätt så skickar den spänning till motor/kupevärmare samt batteriladdare i ett.

      Vet inte om det är prick denna, troligtvis men jag har kanske en äldre modell:

      http://www.defa.com/file/a4e254027055/1920251%20E08.pdf

      Nu är bara frågan vad som är urkopplat och hur, det finns en no name larmdiod vid vindrutan som inte blinkar, vid säkringsdosan i kupén finns det några sladdar som inte är ihopkopplade. Saknar dock en honkontakt ännu så jag ska plocka loss panelen för att försöka nysta ut ormboet där bakom och förhoppningsvis hittar jag den förlorade kontakten. Ok men verkar det inte lite överambitiöst att dra in sladdarna i kupén för en Defa-enhet(?), möjligen men det sitter ett tidur på instrumentpanelen så det kan vara anledningen.

      Någon som känner igen sladdarna? Gissningsvis till larm eller Defa-enheten, vet inte vilka som hör ihop och det sista jag vill skapa är en kabelbrand…

      Nu till dimljusen, av någon anledning har jag både knappar och reglage på spaken för dessa men det är bara knapparna på instrumentpanelen som aktiverar dimljusen. Någon logisk förklaring eller bara anta att ngn. bytt spak av ngn. anledning och så blev det en med dimljusreglage?

      På den senaste bilden ovan ser ni även tiduret för Defa-enheten men det får alltså ingen spänning i dagsläget. Sedan sitter den där runda prylen där, ser svart ut vid första anblick men om man lyser på den kan man ana en röd nyans så jag gissar på en diod/indikator för ngt. Någon som vet vad?

      Kopplingen är bytt för ca 2000 mil sedan och fungerar fint men när man kopplar mycket, läs; rusningstrafik och sitta i en krypkö 20-40min så tappar kopplingspedalen trycket. Kopplar man tillräckligt mycket så åker kopplingspedalen inte upp igen av sig själv utan man får ”dra” upp den med foten. Den kopplar dock ur som den ska så att växla är inga problem och den driver inte med pedalen nertryckt men varför tappar den trycket?

      Efter att man kommit upp i hastighet och säg kört normalt i 5-10 min så är trycket tillbaka och kopplingspedalen fungerar som vanligt. Det försvinner ingen bromsvätska.

      Tacksam för svar! =0)

      #264548
      Bumble bee
      Deltagare

        Ingen som sitter inne på info. annat än kålfiber och xenonkonvertering? 😉

        #264547
        kleinis
        Deltagare

          knack sensorn sitter på motorblocket, under insuget höger bak på motorn i färdriktningen storlek 12 på bulten tror jag.

          abs kontakterna sitter under baksätet

          bild 3 är en strypning för bromsarna bak så att de inte ska få samma bromstryck som frambromsarna.

          defa histarian är jag osäker på funkar bilen så kanske de inte är någon ide o forska mer i de ? 😛

          kopplingshändelsen har jag också haft men jag lufta kopplingen flera gånger blev ibland bättre o ibland sämre, finns 2 luft nipplar en på kolven och en där slavcylindern/oljebehållaren sitter vet inte hur man gör de på bästa sätt de kan någon annan få svara på 🙂

          #264550
          Dash
          Deltagare

            Knacksensor sitter på blockets förarsida, mellan IC och insug kan man säga.

            Prylen på instrumentbrädan är en kontakt till larmet. Det går att sätta en ”nyckel” där och avaktivara det ifall inte det trådlösa skulle fungera.

            #264551
            clasen
            Deltagare

              Spontan tanke angående kopplingen är att mastercylindern läcker… Hade slavcylindern läckt skulle den pissa ur sig vätska men de gör väl inte huvudcylindern om jag minns rätt…

              #264549
              Bumble bee
              Deltagare

                Tackar för infon ang. knacksensorn, felkoden försvann dock vid tidigare radering även om det var en smula otydligt då, ABS-systemet höll sig även felkodsfritt vid dagens avläsning =)

                Får se om man ska testa med en ny huvudcylinder tillslut dock inte prio ett just nu, sitter och tittar på nya fjäderben runtom och så behöver jag nya bromsar fram inkl. bromsok. Letar original eller motsvarande och det verkar ändå inte blodigt dyrt på ebay m.fl. internetsidor, i samband med detta blir det ny bromsvätska rätt igenom så då visar det sig om luftning gör någon skillnad.

                Larmet skippar jag, tveksamt om det ens är kopplat till originalfjärren och ngt. annat har jag ändå inte men Defa-makapären ska jag göra ett försök med i helgen.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.