Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29929
    Moosefan
    Deltagare

      Tjenare!

      Är nybliven GT ’99-ägare (sedan), och efter första väntan med lite last i(en baslåda i skuffen, två pers fram och en bak samt lite skidgrejjer) så märkte jag att det inte krävdes mycket för att det skulle skrapa i hjulhusen bak. Det sitter vinterdäck på de ‘vanliga’ vinterfälgarna, det är inte nå större grejjer än original, och bilen är inte sänkt. Jag gissar på att det är fjädrarna bak som gjort sitt på grund av att bilen säckar ihop en hel del när man sätter nån där bak, eller vad tror ni?
      Har även skrapat i en gång idag i en lite värre bula, när jag var ensam i bilen.

      Frågan är vad jag skall göra åt det. Bilen kommer gå som brukis och snö/grusbus, och jag hade väl tänkt att nån gång i framtiden sätta coilovers på den. Jag vill gärna kunna justera höjden på bilen utan allt för mycket krångel, det är ingen hit att åka lågt på snöiga skogsvägar i Dalarna, men på sommarasfalten däremot så är det desto roligare. Dessutom skall grejjerna gärna tåla lite stryk, i form av -25 och dåliga vägar.

      Dock känner jag att jag just nu helst vill ha nån typ av quickfix, och ta tag i de ordentliga jobben till sommarn. Eller vad tror ssc-expertisen, finns det nått smartare sätt än att försöka hitta på ett par fräsha original-fjädrar på nån skrot? Kan det va så att det inte bara är fjädrarna, utan att dämparna börjar bli helt slut?

      Gör ont i själen när det tar i, men man vill gärna slippa åla sig mellan guppen i krypfart här på byvägarna.

      #253682
      pettsun
      Deltagare

        hur budget ska lösningen vara?
        PÅ Min gamla e34 tröck jag in gummin från biltema i fjädern med hjälp av en portopover då minna bak fjädrar var slut. Fungerade faktiskt bra som snabb lösning tills man fixar nå bättre.

        Kollat så du har rätt däck dimension?

        Kan rekommendera D2 Coilovers. Har kört med dem hela vintern Och jag bor i luleå, så vi har kallt vänder och dåliga vägar.
        Har fungerar skit bra och billiga är dom också.

        #253681
        Christian S
        Deltagare

          var tar det i?
          vad har du för fälgar samt dimension på däcken? för det verkar som att du antingen har fel storlek på däcken eller fel ET på fälgarna.

          #253678
          .zip
          Deltagare

            finns det nått smartare sätt än att försöka hitta på ett par fräsha original-fjädrar på nån skrot? Kan det va så att det inte bara är fjädrarna, utan att dämparna börjar bli helt slut?

            Är fjädrarna hel så är det dämparna som är slut. Bara att plocka lös och kolla hur lätt dämparna åker in och om de åker ut av sig själv. Är dom lätt att trycka ihop och stannar kvar i samma ett längre tag så är de slut.

            Bara en fundering. Det kan inte vara så att du har is i hjulhuset som gör att det skrapar i?

            Annars har jag en uppsättning org. fjädrar som ligger för ett par hundralappar.

            En budgetlösning jag funderat på är att smäcka dit type-r ben med styva sänkfjädrar av något bättre märke

            “sänkfjädrar” på en byväg 😮 Kommer att skrapa i hela tiden oavsett märke.

            #253684
            Moosefan
            Deltagare

              Tack för alla snabba svar!

              var tar det i?
              vad har du för fälgar samt dimension på däcken? för det verkar som att du antingen har fel storlek på däcken eller fel ET på fälgarna.

              Däcken är i alla fall 205/55 på 16″ fälgar, har dock ingen koll på ET/bredd på fälgarna, men de sitter ungefär där de borde. Tror alltså inte att det är nån urspårad ET som ställer till det, utan dämparen som sjunker ihop för mycket.
              Det tar i innerskärmen/hjulhuset, ungefär vid klockan 10.

              hur budget ska lösningen vara?
              PÅ Min gamla e34 tröck jag in gummin från biltema i fjädern med hjälp av en portopover då minna bak fjädrar var slut. Fungerade faktiskt bra som snabb lösning tills man fixar nå bättre.

              Kollat så du har rätt däck dimension?

              Kan rekommendera D2 Coilovers. Har kört med dem hela vintern Och jag bor i luleå, så vi har kallt vänder och dåliga vägar.
              Har fungerar skit bra och billiga är dom också.

              Haha, mjaa, riktigt så budget som biltemagummin hade jag nog inte tänkt.
              Däremot har jag också kikat på D2, även om vissa verkar haft lite problem med dem. Kanske lika bra att köpa riktigt på en gång, och få det gjort. Å andra sidan är ju frågan vad som är smidigast om man vill kunna skifta höjd inför vintern på bilen, en uppsättning med t.ex koni-dämpare och sedan byta fjädrar kanske är bättre?

              Är fjädrarna hel så är det dämparna som är slut. Bara att plocka lös och kolla hur lätt dämparna åker in och om de åker ut av sig själv. Är dom lätt att trycka ihop och stannar kvar i samma ett längre tag så är de slut.

              Bara en fundering. Det kan inte vara så att du har is i hjulhuset som gör att det skrapar i?

              Annars har jag en uppsättning org. fjädrar som ligger för ett par hundralappar.

              Ah, inte sett nån skada på fjädern. I sådana fall är det nog gissningsvis dämparen som är slut, då.

              Då är ju frågan vad man skall skaffa sig istället. Såg att Scoobyworld hade ett paket med whitelinehämare, anti-rise och coils till ett ganska överkomligt pris, frågan är ju hur de där coiloversen fixar svensk vinterkyla och vägsalt.

              Väghållning är en djungel jag inte riktigt hittar i än, känner jag! 😛

              #253679
              .zip
              Deltagare

                Tror alltså inte att det är nån urspårad ET som ställer till det, utan dämparen som sjunker ihop för mycket.
                Det tar i innerskärmen/hjulhuset, ungefär vid klockan 10.

                Då kan det lika väl vara fel ET.
                Ta 5 min ledigt från din fritid och plocka lös något däck och kika på fälgen vad det är tryckt på insidan på fälgkanten. Kan vara så simpelt att det är fel fälgar på rätt bil 🙂

                Då är ju frågan vad man skall skaffa sig istället. Såg att Scoobyworld hade ett paket med whitelinehämare, anti-rise och coils till ett ganska överkomligt pris, frågan är ju hur de där coiloversen fixar svensk vinterkyla och vägsalt.

                Ett bra paket till ett hyffsat pris. Men för en brukis för att köras på vanlig väg och snö vette tusan. Då duger org. dämpare och fjädrar lika bra.

                #253676
                FeA
                Deltagare

                  Däcken är i alla fall 205/55 på 16″ fälgar, har dock ingen koll på ET/bredd på fälgarna, men de sitter ungefär där de borde. Tror alltså inte att det är nån urspårad ET som ställer till det, utan dämparen som sjunker ihop för mycket.
                  Det tar i innerskärmen/hjulhuset, ungefär vid klockan 10.

                  Det är fel dimension på däcken, 205/50-16 är org. Körde oxå med 55-profil en vinter, skrapade i lite lätt för mej oxå ibland.

                  Är det org-fälgar du kör med?

                  Tycker inte du ska skruva på coilovers om du använder bilen dagligen, blir för jobbigt. Jag kör med D2 på räsern, och på brukskombin kör jag org. (GT-00 båda två).

                  En bra kompromiss, om du även ska åka-fort-på-asfalt, är sänkfjädrar + whiteline krängningshämmare.

                  #253685
                  Moosefan
                  Deltagare

                    Nudå, äntligen fått tid att riva av fälgen och fota lite. Såhär ser det då ut:

                    Antar att ETn är 53?
                    Kan passa på att fråga vad JJ står för, aldrig fattat vad bokstäverna i fälgdimensionerna betyder!

                    Här är då ställena där det skrapat i. Kan inte förstå att fälgen skulle sitta på nått konstigt sätt här, man ska väl inte behöva cykeldäck?

                    Här är en bild på hur hög bilen är bak. Betydligt högre fram, kanske nån som kapat fjädrarna eller något?

                    Och slutligen en bild på fjäderbenet, dock inklusive snö.

                    Nå, vad tror ni? 🙂

                    #253677
                    FeA
                    Deltagare

                      Läste du inte vad jag skrev? Det är fel dimension på däcken.

                      Inte bredden alltså, utan profilen.

                      #253686
                      Moosefan
                      Deltagare

                        Läste du inte vad jag skrev? Det är fel dimension på däcken.

                        Inte bredden alltså, utan profilen.

                        Ahh, right. Klantigt av tidigare ägare, suck. Men då får jag i alla fall tacka så mycket, och mysteriet löst! 🙂

                        #253687
                        Moosefan
                        Deltagare

                          Kan ju dock bero på att 205/50 R16 verkar vara en ganska svår dimension att hitta bra däck till 😛

                          #253680
                          .zip
                          Deltagare
                            #253683
                            pettsun
                            Deltagare

                              Kan ju dock bero på att 205/50 R16 verkar vara en ganska svår dimension att hitta bra däck till 😛

                              Kör 195or i stället, blir billigare och bättre fäste som vinter däck. De gjorde jag på min GC8, funkade fint.

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.