› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › GT Blåryker och tar olja!
- Detta ämne har 34 svar, 2,642 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2011 kl. 16:51 #26835
Peera
DeltagareSom sagt startar en ny tråd för den andra rubriken passa inte riktigt tycker ja;)
Det började med att jag blåste en avgasventil. Jag rev ner toppen bytte ventilen, kollade över ventilspel tätningar och styrningar, allt verkade schysst. Satt ihop grejerna och startade! Gick skitfint, mycket bättre än förut. Ut och provade och ser att de blåryker ibland, turbon tänkte jag! Åkte och hämtade en som skulle vara schysst, monterade den och visst blev det bättre! Men hon ryker fortfarande och tar olja. Mest när jag står still på friläge och gasar, sen när jag håller handen bakom avgassystemet så spottar den små svarta fuktiga prickar på näven? Verkar inte vara nå kolvringar heller för jag får Inge övertryck i vevhuset och de bolmar inte som ett ånglok som de borde ha gjort där?;) Sen svajar hon på tomgången men jag tror inte att dem grejerna hör ihop. Vad tror ni Subaru proffs att de kan vara? Är riktigt sugen på att köra ut na för ett vattenkraftverk!:)
Mvh30 september, 2011 kl. 16:39 #230073Gilarski
DeltagareLåter som du från början inte hade problem med blårök, detta kom efter att du satte ihop motorn ?
30 september, 2011 kl. 16:41 #230077Peera
DeltagareDu har aldeles rätt serru:)
1 oktober, 2011 kl. 06:26 #230074Gilarski
DeltagareHar du kollat om du har mycket olja in luftrören från turbon ?
Om du inte har olja där, då kommer i vart fall oljan inte via insugsvägen & då har du nåt problem inne i motorn skulle jag våga påstå.
1 oktober, 2011 kl. 07:56 #230078Peera
DeltagareÄnda som jag har lagt märke till var att det var en del olja i insugsröret till turbon där vevhusventen kommer in? Ska kika lite närmare påt ikväll, omdet skulle vara det vad kan de då vara?
1 oktober, 2011 kl. 08:16 #230095TypeR
Deltagareif theres oil in the turbo pipes its normally sign of the turbo bearings starting to go, when u changed the turbo did you remove and clean the pipework?
do you have a fmic fitted if so did you clean that out as well?do you have an oil catch tank fitted if so make sure its empty
check and clean all oil/breather pipe work from oil that could be from your old turbo, most people tend to forget to do this which will of course mean you are still putting out blue smoke for a week or so 🙂
out of interest do a compression test on all cylinders
1 oktober, 2011 kl. 14:43 #230079Peera
DeltagareDä låter inte alls som en dum ide:) det ska genast kollas upp och rengöra! Kan man använda nå speciellt medel eller är det bara att torka? Likaså kan det komma i avgassystemet också?
MVH//2 oktober, 2011 kl. 09:14 #230096TypeR
Deltagarejust use some old rags to give them a good clean out, if you have a fmic fitted you will need to remove it and hang it up so the oil can drain out, yes if the bearings were really bad then the exhaust system can have oil in it so its worth taking off and hanging up so any oil can drain out
4 oktober, 2011 kl. 18:08 #230080Peera
Deltagarehar rivit och kollat men det verkar inte vara nå olja eller nå där, men när jag bytte turbo så tappade jag i typ 2 liter glykol i avgassystemet. och röken luktar inte heller bränd olja, och det är typ en blandning av vatten och olja som kommer ut i avgassystemet (inte glykol) smakar typ vanligt vatten kondens typ?. Hur långt ska man typ köra för att bränna ut allt som finns i systemet? har kört kanske 3-4 mil.
5 oktober, 2011 kl. 06:38 #230075Gilarski
DeltagareHmm, låter som det är snarare glykolen i avgassystemet som ställt till det. Frågan är vart vätskan samlats, i katten blir det normalt 600 grader så där borde det koka bort, men då transporteras ångan vidare till slutburken och där är det relativt kallt, säg 50-100 grader & då lär det kunna ta ett tag innan allt är ute.
5 oktober, 2011 kl. 15:55 #230081Peera
DeltagareDå ska jag ta Na på en långtur i helgen och se om det blir bättre:) men vad kan den svajande tomgången bero på då? Hon verkar inte ta tjuvluft någon stans (har gått lös med startgas överallt) kan det vara dumpen eller tomgångsmotorn eller nå?
5 oktober, 2011 kl. 19:19 #230064Fricke.w
Deltagarehe he ja har du glykol i avgas så förstår jag om den ryker, glykol i avgas = rena rama rök maskinen 😀 finns en film på detta på garaget har jag för mig, när nå tokar gör en egen batmobil av en volvo 740, och då just sätter in en nipel i grenröret som dom kan spruta in glykol med vid knapp tryckning och kan vell säga som så att dom rök lägger hela stan, den ryker av bara satan 🙂
6 oktober, 2011 kl. 06:29 #230082Peera
DeltagareHaha så Jävla skoj! Du har inte sett en toklåg svart gammal likbil med blått tak här i stan? Den har vi gjort diesel insprut på i grenrören VIA en knapp och spolarvätske pump och behållare! Den ryker halvfint den å:D
6 oktober, 2011 kl. 09:21 #230065Fricke.w
DeltagareHa ha nä den har jag nog missat, har i och för sig sätt den uppe vid verkstan, men inte sett någon rök som sagt 😀
16 oktober, 2011 kl. 16:47 #230083Peera
DeltagareHar sett nu att oljereturen inte sitter på riktigt och att det läcker lite där, har googlat lite och sett att oljereturer kan spöka till blårök, men hur?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.