Vi vet att växellådan i GT är lite av en svag länk. Men vet vi vad det beror på att det rasas lådor? Vill inte tro att just Subarufolk är mer misshandelsbenägna än andra märkesentusiaster. Jag fick nämligen höra av en kille som rasade sin låda och fick den renoverad av en rallysnubbe som menade att lådan i GTn har ett konstruktionsfel, att en packning eller något expanderar och orsakar problem… Är det något som kan bekräftas eller dementeras?
Jodå, jag är medveten om de faktorerna angående drivning på alla hjul, koppling osv, och varför Type R-lådan håller bättre. Så på tidigare modeller flexade alltså lådhuset.
MEN, det här påståendet med konstruktionsfelet med expanderande packning, är det bara bullsnack eller? Det var det jag var nyfiken på, eftersom jag aldrig har hört eller läst något om konstruktionsfel förut. Han som sa det tillade att “Så, nu vet du det” och verkade så säker på sin “rallymekkälla”.
Så då är antingen det helt värdelöst med drevsatserna från Ppg och Scoobyclinic eller så är problemet med packningen åtgärdat i dem. Avfärdar nog detta tills jag sett bevis.
Finns inget konstruktionsfel eller nåt sånt! Finns inga packningar heller som flexar!!
Och det är jag säker på med tanke på alla lådor som jag renoverat genom åren!!
Ja, jag tyckte iaf att det lät konstigt med det påståendet eftersom man har hängt på Imprezaforum ett tag och aldrig läst om att det skulle vara konstruktionsfel.
P E: Har du några teorier om varför det rasas en del GT-lådor? Är de underdimensionerade eller är det oförsiktigt handhavande av folk som kör Impreza? De är möjligtvis dimensionerade för originaleffekt, men direkt vi börjar trimma så tummar vi på begränsningarna för vad de tål?