SSC Allmänt snack Allmänt småprat GT vs STI

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Calle
    Deltagare

Halloj!

Går i bilbytar tankar och funderar på vad man ska ha..
      Antingen en sjyst preppad GT eller en STI 05-07.
      Kör ju en STI 03:a JDM just och tycker verkligen om den men undrar lite hur det skulle vara med en ”ban/rallypreppad” GT?
      Bilen kommer mest att användas på helger samt diverse träffar, har inget problem med mycket ljud och vinande osv…

Nån som har nån sjyst input som kanske kan få min vilsna skalle att hitta sin väg?

Fricke.w
      Deltagare

Jag kan vell inte ge dig så värst mycket input om just de, men min spontana tanke är att de kommer nog att kosta en hel del att få en gt att hålla med mycket effekt, då du får byta mycket i drivlinnan, är vad jag tror, men samtidigt så kostar ju en GT inte lika mycket som dom STI bilar du nämner, så du har ju mer pengar att lägga på uppgraderingar, och halva nöjet är ju att skruva också 🙂 tycker då jag.
        Men på sti fronten så vad jag har förståt så är vell 05-sti den mest pålitliga motorn ut av dom, samt att du får nya hjulbasen mm, så svårt vall 😀

Calle
        Deltagare

Jodå, har haft siktet inställt på en STI 05:a väldigt länge.
          Men har börjat fundera mer och mer på att köpa en relativt färdig GT isåfall.

Är så osäker, gillar verkligen STI 03-05 modellerna men en sjyst byggd GT med dem rätta moddsen väger också tungt.. 😉
          Ingen som har en tungt preppad GT som man kan få åka en sväng i? 😛

Kvarnis
          Deltagare

Min är väl lätt moddad har jag med den så får du åka en tur på träffen.

/Kvarnis

Calle
            Deltagare

Ja men de vore trevligt 🙂 Fungerar Morgan som betalning;)

Ubbe
              Deltagare

Varför byta bil när du har en ball och potent bil, som dessutom är lite exotisk? Jag hade byggt vidare på den utan att tveka. 🙂

Du skulle sagt till i helgen så kunde du åkt med en sväng i en MY05… Kan ju ta det på 10-årsträffen.

I valet mellan en 05’a och en gammal GT skulle jag valt en 05’a, men jag är kanske inte helt objektiv dårå :p

Edit – Morgan funkar för mig. 🙂

Kvarnis
                Deltagare

Vet en saker man hitta på med en twinscroll så dom går so men skållad råtta iofs 😉 😀
                  en det är väl inte helr grattis att göra dock 😉 😀

Fick ju 20kg delar från US idag så nu ska snart ha skruvar race mot Pedersén, tänkte börja till helgen då har strx under 30 dagar för att få i hop bilen 😉 :D..undra vemsomgör strösta förändringarna 😀

/Kvarnis

Calle
                  Deltagare

Kvarnis och Ubbe: Förbered passagerarsätena och håll glasen i högsta hugg! 🙂

Nu har man sovit lite på det och har kommit fram till att en 05:sti är nog vettigast.
                    Kommer ju använda bilen en hel del så det lutar nog åt lite mera komfort 😛
                    Fast å andra sidan så är man ju inte omöjlig 😉

Ubbe: Jo bilen är ju lite udda och med bra snurr i maskin men vill också ha en bil som kan nyttjas mer till vardags i denna underbara trafik i stockholm 😛

Kvarnis: Vad är receptet? haha! Hoppas du får på allt på bilen tills den 10:e så du kan ratta lite!

Bodyshot
                    Deltagare

Kvarnis vad har du för hemligheter för dig nu då? 😉

Vilken av alla dina Imprezor ska få en total-makeover?

Hemma hos kvarnis ser det säkert ut som det bor ett rally-team 😀

BTW kvarnis, ska du använda din GT45R på din GT? 😉

calle gsi
                      Deltagare

Nu vet jag inte hur mycket en 05:a sti väger men GT är ju riktigt lätt och med lite delar i glas eller kolfiber så blir dom ju ännu lättare. Ska du köra bana så är ju vikten viktigare än lite extra motorstyrka.

Christian S
                        Deltagare

Nu vet jag inte hur mycket en 05:a sti väger men GT är ju riktigt lätt och med lite delar i glas eller kolfiber så blir dom ju ännu lättare. Ska du köra bana så är ju vikten viktigare än lite extra motorstyrka.

precis, min Type R väger 1300kg och det är med ca 40kg bilstereoprylar och full tank och en STI 05 väger väll iallafall en 1500kg skulle jag tro.

JoakimN
                          Deltagare

Kvarnis och Ubbe: Förbered passagerarsätena och håll glasen i högsta hugg! 🙂

Nu har man sovit lite på det och har kommit fram till att en 05:sti är nog vettigast.
                            Kommer ju använda bilen en hel del så det lutar nog åt lite mera komfort 😛
                            Fast å andra sidan så är man ju inte omöjlig 😉

QUOTE]

En -05´a sa du 😉

Hmmmm
                            http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Impreza_STi_PSE_II_27926330.htm?ca=11&w=1

Mvh
                            Jocke

Kvarnis
                            Deltagare

Jo en gammal gt går nog att göra hyfsat lätt, skule gissa på att RA’n kommer väga ca 1100-1150kg, då jag inte byter ruter och tlll galsfiber dörrar.

Nja blir väl inget jätte speciellt men ska väl skruva dit delarna som jag haft liggandes i garaget ett tag, men har inte fått allt för att slå i hop rovan.
                              GT45,nä så stor turbo blir det inte, det ska ju spolla innan 5k 😀

alrik
                              Deltagare

Kommer finnas en Type R -99 till salu snart. Då med nya hjullager fram.

Alla bussningar bytta till powerflex samt D2 :or gen3 med hårdare fjädrar samt hårdare shimsning. Bussningar och D2 :or har suttit på bilen i ca:250mil, körda 2 träffar. AP-racing bromsar fram. Walbro 255pump, Nvidia 3 tums system och Ecutek. Liknande modds ger 310-320hk, kanske mer.

Väger 1280kg utan förare men med full tank.

PM:a om du vill veta mer.

/Mikael

Bodyshot
                                Deltagare

Kvarnis, vad är ändamålet för bilen? stripp eller bana? skriv motorreceptet är du snäll, vill jämföra lite.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.