SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ha ner bakdiffen på sti

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    clasen
    Deltagare

Tjänna,

Tänkte ha ner bakdiffen på min sti -07 och kontrollera den då det kommer en del missljud från den. Förhoppningsvis hittar jag inget och oljebyte gör susen, men de får vi se…

Till frågan! Kan man ha ner diffen med drivaxlar i och dra ur dom när paketet kommit ner en bit eller blir man tvungen att lossa stagen och dra ut drivaxlarna?

När man har diffen på plats, tömma och fylla olja… Sitter ju en plugg i locket, antar att den är tömningspluggen. Ska man fylla olja i hålet för givaren sen?

Tacksam för snabba svar, hade tänkt börja riva nu 😉

Fricke.w
      Deltagare

Tjänna,

När man har diffen på plats, tömma och fylla olja… Sitter ju en plugg i locket, antar att den är tömningspluggen. Ska man fylla olja i hålet för givaren sen?

Tacksam för snabba svar, hade tänkt börja riva nu 😉

Stämer bra de, nedre plugen för att tömma och skruva ur givaren för att fylla.
        ett tips är att höja bilen lite fram när du tappar oljan, har för mig att lite ville stanna kvar annars 🙂

De andra får någon annan svara på, då jag aldrig rev någon diff på mina sti bilar.

clasen
        Deltagare

Perfekt, tackartackar

Fan, ja får inte ur dom förbannade drivaxlarna ut diffen. Har lossat ringarna som sitter runt och får ut dom några millimeter, sen är de stumt. Sitter de nån låsning eller ska de bara vara att dra?

Christian S
          Deltagare

Till frågan! Kan man ha ner diffen med drivaxlar i och dra ur dom när paketet kommit ner en bit eller blir man tvungen att lossa stagen och dra ut drivaxlarna?

det går utmärkt att göra så, så gör vi alltid när vi bara ska ha ner själva diffen.

vilka ringar? dom som sitter på drivaxlarna? dom ska du inte röra, det är bara smutsskydd.
            sitter låsringar på drivaxlarna som låser inne i diffen, brukar använda en lite kofot/bräckjärn eller liknande för att bända ut drivaxeln ur diffen.

clasen
            Deltagare

Tackar för hjälpen!

Ringarna jag snackade om är dom aluminiumlock som packboxarna sitter i, vilka även visade sig hålla yttre lagerbanorna till diffen 😉 Skitsamma, jag plockade isär hela skiten ändå och gjorde rent och smorde upp.

Men operationen bekräftade mina teorier, drevsatsen är påväg att ge sig. Bara jaga tag på ny 🙁

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.