› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › hackar vid laddning!
- Detta ämne har 18 svar, 2,287 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av
edbe.
-
FörfattareInlägg
-
2 maj, 2010 kl. 09:18 #23251
Subbhenke
DeltagareHej, har ett litet problem med min subba, tog ut den för 2 veckor sen och skulle köra ifrån garaget, så börjar den rycka och dra så in åt helsike. när den börjar ladda, från 0 till 0.5 bar så börjar den hacka sig fram, typ som att den inte orkar ladda.
Vad jag har läst så brukar de vara LMM.. Fick lite hjälp av mumin med det, han satte på en som hade gått kanske 200-300 mil. Men fortfarande samma ryck..
Roliga är att jag och polarn gjorde rent dawes devicern och så upptäckte vi hål på själva slangen, bytte ut den, och då gick den fint som fan igen. Sen nu några dagar senare, då man skulle åka till garaget då börjas det igen =(.LMM? bytte vi , men den var ju ”körd redan så” kan ju ha pajjat, körde k&n filter vad jag har hört så pajjar den lätt lmmn så skiftade tillbaka till orginal.
tändstifen är sprillans hr8, nyligen bytta, kanske tändhattarna?
har även felsökt med dator den hittar inte ett piss ;s
Någon som har tips på vad det kan vara?
Blir galen på detta!! =/
Mvh Henke
2 maj, 2010 kl. 14:55 #201501FeA
DeltagareHade liknande på min oxå, då var det en tändkabel som var kaputt.
2 maj, 2010 kl. 17:38 #201515Subbhenke
DeltagareHade liknande på min oxå, då var det en tändkabel som var kaputt.
ok, ska till verkstan imorrn så vi får se vad vi hittar.
2 maj, 2010 kl. 19:41 #201516Subbhenke
Deltagarevar ute en sväng nyss, drog i en full tank i bilen, och då helt plötsligt gick den hur fint som helst? det är bara ibland den går hackit numera.. kan nog vara dawes devicern som spökar, Hällde i lite inject cleaner för o se om det är något skit i soppa systemet.
2 maj, 2010 kl. 19:57 #201502specialized
Deltagarevar ute en sväng nyss, drog i en full tank i bilen, och då helt plötsligt gick den hur fint som helst? det är bara ibland den går hackit numera.. kan nog vara dawes devicern som spökar, Hällde i lite inject cleaner för o se om det är något skit i soppa systemet.
Inget med dawes devicen kan göra så att den `hackar`
Det den gör är reglera laddtrycket med sin kula/ fjäder konstruktion.
Fastän laddtrycket skulle gå upp och ned så skulle inte bilen `rycka`
Det enda den kan ställa tilll med är för högt laddtryck vilket gör att du får fuelcut, men det upplevs som betydligt kraftigare än ´hackar `Låter som tändkablar/tändstift som Fea skrev…alternativt en halvkrasslig LMM.
HR 8 ? Vad är det för stift ????
2 maj, 2010 kl. 21:41 #201504Mumin
DeltagareDet är inget Fuelcut. men men får testa lita saker på tisdag efter jobbet henke 😀 flytta över min dawase + tändkablar.. annars köp en ny bil 😛
2 maj, 2010 kl. 21:45 #201507tIIMMY
DeltagareInget med dawes devicen kan göra så att den `hackar`
Det den gör är reglera laddtrycket med sin kula/ fjäder konstruktion.
Fastän laddtrycket skulle gå upp och ned så skulle inte bilen `rycka`
Det enda den kan ställa tilll med är för högt laddtryck vilket gör att du får fuelcut, men det upplevs som betydligt kraftigare än ´hackar `Låter som tändkablar/tändstift som Fea skrev…alternativt en halvkrasslig LMM.
HR 8 ? Vad är det för stift ????
HKS Iridium/platina Super Fire Racing HR8, det är dom han menar..
3 maj, 2010 kl. 07:20 #201509Fricke.w
Deltagareja låter ju som tändnings problem, om den börjar hacka vid laddtryck ?
3 maj, 2010 kl. 16:29 #201513ATMPatrik
Yes…låter helt klart som tändproblem – typ spole stift
Mvh Patrik
3 maj, 2010 kl. 17:34 #201517Subbhenke
precis ifrån 0-0.5 bar börjar den lagga apa : ) vi får väl se vad vi hittar för något imorrn
tack för alla tips
6 maj, 2010 kl. 11:40 #201510_jensa_
Deltagarehittat felet? har liknande på min
6 maj, 2010 kl. 13:24 #201512Gilarski
DeltagareOm det är spole/kablar så borde problemet vara där hela tiden säger min erfarenhet, den borde t.ex bludra lite eller misstända på tomgång då spänningsnivån är som lägst eftersom generatorn leverar som minst.
Hur beter sig bilen vid undertryck, dvs. ingen last, går den jämnt då ?
Skall inte säga för mycket men Lambdan används främst under låg motorlast och då får motorstyr feedback och kan reglera hyggligt i vart fall.
Vid last så tror jag inte du anväder lamba, eller har den i vart falll inte lika stor betydelse eftersom den är relativt sett ’långsam’.
Om du endast får problem vid last skulle jag personligen i vart fall utesluta Lambda sensorn. LMM & Dawes har ni redan diskuterat så dem kan vi utesluta.
Utöver att kolla alla vakuum slangar så kan man funder på om bränsletillförseln är felfri, tänkter då på övertrycksventil samt soppapumpen som ju båda utsätts för stress när man begär mera bränsle.6 maj, 2010 kl. 16:36 #201505Mumin
DeltagareDet måste vara Lambdan, drar jag ut kontakten och kör går den klockrent. kopplar jag in den går den skit dvs vid låga varv och påfrestning! nya lambda ska inhandlas sen bara tuta och köra! Någon som har en liggandes som kan tänka sig att sälja för en peng? GT-00!
6 maj, 2010 kl. 18:12 #201503specialized
DeltagareLåter ju minst sagt lite märkligt mtp. att motorn bara går lambdastyrd vid vacuum 🙂
6 maj, 2010 kl. 18:43 #201506Mumin
DeltagareLåter ju minst sagt lite märkligt mtp. att motorn bara går lambdastyrd vid vacuum 🙂
vi hittade en 2 små hål mellan dawasen. bytte den men som sagt ingen stor skillnad. kollade LMM,tändkablar osv.. lambdan kvar. återstår och se.. körde med datorn då visade lambdan åt helvete. först normalvärden sen katastråf värden. men nu går den som en klocka så testar med den att börja med iaf. för att vara 100% så borde jag testa min först men antagligen sitter hans lambda som satan! så risk för gängpajj osv visst går det att gänga upp men orka 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.