SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hållbarhet Impreza motor

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Tomtefamiljen
    Deltagare

Har en Impreza STI -02 nu med 380hk men mkt vill ha mer 🙂
      Hur mkt effekt klarar Subaru motorn av? Visst de är ju från motor till motor men var ligger gränsen där man måste öppna motorn och byta delar?
      Funderar på att ligga runt 450hk på E85

Fricke.w
      Deltagare

De brukar vel sägas att EJ207 motorerna klarar av just cirka 450hk, men känns vell kanske lite risky än då, med tanke på att man ofta bygger smid maskin för att ha marginaler att gå på, och med e85 i tanken antar jag att de kommer laddas på lite för att uppnå dom 450hk, för de är ju just de som är grejen att du kan ha en agresivare tändning samt ladd utan att de spikar, men blir ju även mer stress på maskineriet.
        Men är ju du som avgör i slut ändan hur du vill göra 🙂

Tomtefamiljen
        Deltagare

Nä man vill ju inte ligga på gränsen utan ha lite marginal även om allt ändå kan rasa.
          Har du något koncept på vad man ska handla på sig i delar till motorn för att klara 450 med marginal? Är ju själv inte så bra på motorer

Fricke.w
          Deltagare

Ja de bör ju räka med den vanliga trim boxen 😀
            Smida kolvar, smida stakar, acl eller cosworth race lager till både vev och stakar, ARP bullt till topparna, samt topp packningar.
            Sen kan de ju alltid vara bra med en lite bättre olje pump när du ändå börjar få lite fart på grejerna typ cosworth eller roger clark motorsport mm, sen om de ska svängas mycket kan ju även en baflad sump eller bufel plate vara bra, från typ cosworth eller Buddy club.

Fricke.w
            Deltagare

En använd bar tråd för dig om du ska jaga delar till bra priser 🙂
              http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=89531

TomK
              Deltagare

Du kan kolla i min projekttråd vi har samma motor och jag siktar på den effekten+
                där finns det även ganska mycke bilder på hur man gör.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.