› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › hållbarhet på vxllåda sti type r V5 å V6
- Detta ämne har 7 svar, 2,132 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av
STIred.
-
FörfattareInlägg
-
28 februari, 2010 kl. 12:41 #4638
goffemannen
DeltagareHejsan. Jag funderar på att köpa mig en impreza sti type r V5 el V6. Lådan på gt’n vet ja att den är dålig men gäller detsamma med sti type r? Ja har tänkt att köra med ca 330hk.
Ja har sökt men inte hittat nått riktigt bra.
28 februari, 2010 kl. 16:31 #66709TKarlsson
DeltagareSTI- grejer är bra grejer. Samma gäller type rrrrrrrrrrrr.
Jag kör en wrx, dvs samma töntiga låda som GT:n. Jag åker med 300 hästar idag, och har gjort det i två år. Min låda är hur snäll som hälst och håller (uppenbarligen) ännu.
Kööööör bara 🙂28 februari, 2010 kl. 17:10 #66707specialized
DeltagareHejsan. Jag funderar på att köpa mig en impreza sti type r V5 el V6. Lådan på gt’n vet ja att den är dålig men gäller detsamma med sti type r? Ja har tänkt att köra med ca 330hk. Ja har sökt men inte hittat nått riktigt bra.
Den håller bättre än GT-lådan, dock inte alls lika stabil som en 6 petad STI-låda
Material i drev osv. är samma som i GT-lådan sägs det.
Orsaken till Type-R lådan håller bättre är nog främst
att den är lägre utväxlad samt att den är tätare stegad..Vet att någon fått byta synkringar i sin, dock inget med själva dreven 🙂
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg28 februari, 2010 kl. 21:37 #66711Mumin
DeltagareSTI- grejer är bra grejer. Samma gäller type rrrrrrrrrrrr.Jag kör en wrx, dvs samma töntiga låda som GT:n. Jag åker med 300 hästar idag, och har gjort det i två år. Min låda är hur snäll som hälst och håller (uppenbarligen) ännu. Kööööör bara 🙂
hur fan har du fått 300 i din nu då? fan vad grejjor din bil får 😛
1 mars, 2010 kl. 00:50 #66710TKarlsson
DeltagareHaha, samma som förut ju. Får skriva en projekttråd snart, annars blir alla moderatorer så sura när vi förstör alla trådar 😛
Men det får bli när det är lite mera gjort. 🙂1 mars, 2010 kl. 02:28 #66706alrik
DeltagareHejsan. Jag funderar på att köpa mig en impreza sti type r V5 el V6. Lådan på gt’n vet ja att den är dålig men gäller detsamma med sti type r? Ja har tänkt att köra med ca 330hk. Ja har sökt men inte hittat nått riktigt bra.
Den håller bättre än GT-lådan, dock inte alls lika stabil som en 6 petad STI-lådaMaterial i drev osv. är samma som i GT-lådan sägs det.Orsaken till Type-R lådan håller bättre är nog främstatt den är lägre utväxlad samt att den är tätare stegad..Vet att någon fått byta synkringar i sin, dock inget med själva dreven :)_____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Byta synkringar är i princip standard på dessa lådor. Är gjort på min samt flertal andra bilar.
1 mars, 2010 kl. 08:35 #66708Bodyshot
DeltagareJag körde min Impreza GT med fmic spridare och fullt ställd VF34 av jrm med orginal GT låda och den höll bra tills jag sålde den då den hade gått 9800mil, trimmade den vid 5400mil.
Det beror helt på hur man kör hur grejjerna håller helt enkelt.
Ingen bil klarar strippenstart varje dag vid varje rödljus
STI grejjer är helt klart att föredra om man har möjligheten att välja.
Mvh
1 mars, 2010 kl. 21:43 #66705STIred
DeltagareSTI-lådaMaterial i drev osv. är samma som i GT-lådan sägs det.Orsaken till Type-R lådan håller bättre är nog främstatt den är lägre utväxlad samt att den är tätare stegad..Vet att någon fått byta synkringar i sin, dock inget med själva dreven
1an till 3an på JDM STI RA lådorna från 97 och framåt ska vara något bredare än motsvarande WRX lådor eller GT lådor. Alltså rent fysiskt bredare. Dessa lådor har även 4.44 i slutväxel i vanliga fall, vad jag sett iaf.
Så de håller säkert något bättre än stadard GT. Men går fortfarande inte jämföra med de sexväxlade lådorna när det gäller hållbarhet.
Sen har jag även läst att nyare (03-04 och framåt )USDM WRX har tydligen fått bredare 1a till 3a också. Dessa har 3.9 i slutväxel.
Kan inte garantera att det här är 100% sant men har sett de här uppgifterna på flera olika ställen. :*
Och dessutom så gälde frågan type-r och inte RA … blev ofrivillig OT från min sida 😀
/r
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.