› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hände en lustig sak
- Detta ämne har 15 svar, 1,470 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Jensa.
-
FörfattareInlägg
-
6 maj, 2005 kl. 08:02 #2906
Jensa
Deltagarehar haft problem med att CE lampan har tänts och släckts.
När lampan tänds så svarar bilen inte på gasen och går allmänt dåligt
då har jag bara stannat och stängt av och startat bilen varvid den går bra i ngn mil sen har det upprepat sig .efter några gånger så släcks CE lampan och allt är frid och fröjd tills lampan tänds och allt upprepar sig.
Jag har haft mina mistankar om att det kan vara Lmm som spökar.
Har använt sök funktionen till det 😮Men för ngn dag sen så provade jag att koppla ur Lmm när bilen gick,
den tvärdog, som den förmodligen ska göra. så jag provade starta bilen utan Lmm, då har jag haft den uppfatningen att bilen ska gå riktigt dåligt. (OBS detta görs när CE lampan tänts)
Men jag märkte ingen skillnad mot när Lmm var inkopplad eller urkopplad
Bilen gick bra gasade fullt på 1a och 2a växeln, motorn laddade som den skulle inga konstiga ryck eller nåt gick hur bra som helst.Efter det så kopplade jag in Lmm och startade bilen då slocknade CE lampan ??
Är det någon som har ngn ide ??
Det som är gjort med bilen är
större turbo, spridare , helsystem ink uppipe, HKS öppen dump
och APS race fuel system.ECUTECK3 (JRM som har mappat)Livet börjar vid 300hk
20 maj, 2005 kl. 19:19 #55495Jensa
DeltagareVisade sig att Lmm som strulat.
Nu har den gett upp helt ;(Nu undrar jag vad den kostar till MY01 ?? 🙁
Livet börjar vid 300hk
21 maj, 2005 kl. 07:50 #55504C.Barrow
DeltagareVisade sig att Lmm som strulat.Nu har den gett upp helt ;( Nu undrar jag vad den kostar till MY01 ?? 🙁 Livet börjar vid 300hk
Jag köpte en ny lmm häromdagen till min 00 helt i onödan. Om det är likadan lmm till din bil som det är till min kan du få köpa den till en billig slant. Kostade 1450:- ny.
/Jimmy
21 maj, 2005 kl. 08:36 #55496Jensa
DeltagareMin Lmm ser ut så här tror inte det är samma
//Jens
Livet börjar vid 300hk21 maj, 2005 kl. 09:49 #55505C.Barrow
DeltagareDå är det inte samma. Min ser inte alls likadan ut.
Vad kostar en ny till wrx:erna då?
/Jimmy
22 maj, 2005 kl. 13:32 #55503tendency
DeltagareÄr det en original LMM? Vet du om den passar 99? Isåfall kanske jag är intresserad, när jag vet närmare om min behöver bytas.
–
Impreza GT kombi -99 TILL SALU! http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=GT-kombi-99
Impreza GT sedan -9922 maj, 2005 kl. 15:29 #55506C.Barrow
DeltagareÄr det en original LMM? Vet du om den passar 99? Isåfall kanske jag är intresserad, när jag vet närmare om min behöver bytas.-Impreza GT kombi -99 TILL SALU! http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=GT-kombi-99Impreza GT sedan -99
Vet ej om det är en original lmm faktiskt. Det sitter 4 stift i den och den ser likadan ut som den nya jag köpte hos fürstenhoff. Borde ju vara original…
Vet dock inte om den passar till en 99, det får någon annan svara på.
Återkom ifall det blir aktuellt.
MVH
Jimmy23 maj, 2005 kl. 16:30 #55497Jensa
DeltagareDå är det inte samma. Min ser inte alls likadan ut.Vad kostar en ny till wrx:erna då?/Jimmy
En ny kostar till wrx 01 och framåt 4250:- 😮
Jag fick tag i en bättre begagnad från en 04 legacy för 2000:- 🙂
Livet börjar vid 300hk
14 juni, 2005 kl. 17:42 #55498Jensa
DeltagareDen begagnade jag fick var ju trasig så klart 🙁
Beställde en ny som tog 3 veckor på sig att anlända,var in på verkstan och byte den bilen gick som en påse nötter på tomgången, körde en dignos och fick att det var missfire på 4an cylinder, meckarna hörde på en gång att den inte gick på en cylinder. så jag fick rådet att skaffa ett nytt tändstift till att börja med, och komma tillbaka nästa dag
Men när jag kom hem så kunde jag inte låta bli utan jag klämde och tryckte lite på fyrans spole då började bilen gå bra på tomgång WEEE tänkte jag och tog bilen på en provtur för att känna hur den gick, den gick betydligt bättre än förut men jag han knappt läga i 2ans växel så hoppade bläddrade den till och nästan tvärdör 🙁 släppte gasen direkt rullar en liten bit, bilen går normalt på tomgång men svarar inte på gasen
så fort man trycker till på gasen dör den nästan.
Någon som har en ide??
Livet börjar vid 300hk
14 juni, 2005 kl. 18:09 #55492ExOrdis
DeltagareHar du fått veta vad som orsakade lampan, felkod?
Lambdasonden?
Kollat tändkablarna + stiften?
När du ändå är igång och mäter så verkar en kontroll av tändspolar
och vev + kamaxelgivare inte vara fel heller.Ändra gärna topic till motorstörningar eller nått mera passande..
14 juni, 2005 kl. 19:08 #55499Jensa
DeltagareSka ner med den på verkstan igen ska skriva upp felkoderna då
när man gasar långsamt så går det att gasa till 3000rpm
men trycker man till snabbt och håller gasen intryckt så dör bilen.Livet börjar vid 300hk
15 juni, 2005 kl. 19:56 #55502backfeed
DeltagareHmmm. Jag tycker det där luktar LMM-problem, trots att du stoppat i en ny (?). När man kopplar ur LMM:en så har jag förstått att det ska bli så, dvs ECU:n går i fail-safe-läge och tillåter inte att man krämar på över 3000 rpm, då klipper den…
Åtminstone på 99/00 GT, vet inte hur det är med andra modeller.
15 juni, 2005 kl. 19:56 #55493ExOrdis
DeltagareLåter nästan som en slang hoppat loss någonstans…
23 juni, 2005 kl. 15:22 #55501Jensa
DeltagareSå nu funkar bilen, kan ju säga att jag har lärt mig en hel del om vad det sitter för sensorer på bilen osv. (Eftersom ingen visste vad det var för fel)
Det som förmodligen har hänt är att LMM gick sönder samtidigt som jag plågade bilen så hårt det går att plåga en bil 🙂 varvid temperaturen
vart alldeles för hög, motorn spikade och gick i lean mode.När temperaturen vart för hög så brände den antagligen A/f sensorn som tydligen är väldigt känslig, och EGT sensorn.
vad jag lärt mig är att jag ska skaffa en knock link och en egen EGT med mätare i bilen.
och få bilen mappad till att gå lite fetare.
Tråkigt att man missade 5 år firandet pga sena leveranser. 🙁
Men just nu känns det riktigt bra med en frisk bil som går att köra :7
Livet börjar vid 300hk
19 december, 2005 kl. 06:19 #55494Manor
DeltagareKörde en diagnos idag efter att jag bytt A/F sensorn (dyr)fick upp två koder, nollade och startade om flera ggr för att se om inte anndra koder dök upp men det gjorde det intefelkod 1 P0545 Exhaust gas temperature sensor circuit low input Någon som vet vilken sensor det är ??felkod 2 P1544 High exhaust temperature detected Sensorn tyckte att jag hade 200 gradig temperatur fast bilen bara hade gått i 10 secLivet börjar vid 300hk
200 grader på avgaserna efter 10 sekunder låter väl inte omöjligt. Avgastempen stiger snabbt i min när jag startar den.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.