Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Musse
    Deltagare

handbromsen låser sig vid sväng hänt för någon annan än mig 😡

challe
      Deltagare

Va pratar vi om för bil?
        Har du DCCD?
        Så enkelt att den är låst?

Musse
        Deltagare

Subaru wrx sti GR årsmodell 2011. när jag har på diff locked o ska parkera så nyper de till bak men när jag drar i handbromsen litegrann så lossnar trycket. är de handbromsen som hakar upp sig eller kan de vara diffen som spökar. har DCCD

Igge
          Deltagare

Du ska inte parkera med låst centerdiff….
            Kortfattat: Låst centerdiff betyder att det inte diffar alls (alltså skiljer sig mellan axlar), och bilen behöver diff just när det svänger mycket och greppar på alla hjul
            Låst kan man ha när det ska sladdas t.ex.
            Men vid parkering etc sliter du bara på knutar osv.

Sedan släpper den låsningen så fort du spänner handbromsen (så att lampan tänds)

Musse
            Deltagare

varför låser den bakhjulen ? när man har diffen i. jag fattar de som att när jag har diffen på locked alltså 50% drivning bak och 50 fram då borde inte bakhjulen låsa sig.

Igge
              Deltagare

När du svänger behöver framhjulen ha olika hastighet gentemot bakhjulen, därför diffen finns.

Har du däremot låst känns det lite som att köra med svets diff

Lindbloom
                Deltagare

Du får 50/50 drivning och alla hjul driver lika mycke oavsätt om du svänger elr kör rakt fram, alltså den diffar inte utan diffarna är”låsta”. Kör öppen om du inte ska göra nå spec, duger utmärkt! Har kört öppen när ja lekt på snö å funkar utmärkt de med ????

Musse
                  Deltagare

varför nyper den till bak när jag svänger lite när jag har på låst diff 50/50?

Igge
                    Deltagare

Hur märker du att den nyper bak?

Eller menar du att det hugger till och rycker och har sig?

Edit: Jag misstänker iaf att det inte hugger till bak utan det du känner av är däcken som kasar för att de inte tillåts ha olika hastighet trots att de färdas olika långt, händer det inte när du kör rakt fram med låst diff, eller inte alls med öppen så är det bara felanvändningen av DCCD’n du märker av tippar jag på

Edit: Så här blir det (Ska bli) med låst centerdiff
                      https://www.youtube.com/watch?v=zQbVYScwaDs

kamikaze
                      Deltagare

Därför att centerdiffen är låst och inte tillåter någon rotationsskillnad mellan framaxeln och bakaxeln, när du svänger skarpt vill framaxel och bakaxel snurra olika fort men med en låst centerdiff “bromsar” diffen för att föra över kraften till den axeln som snurrar minst och då upplevs det som att bilen bromsas.

Så kör inte med låst centerdiff när du kör sakta och använder stora rattrörelser.

Film om hur en differential fuknar
                        http://youtu.be/F40ZBDAG8-o

Edit: Igge han svara före

Igge
                        Deltagare

Yay! 😀

kamikaze
                          Deltagare

Yay! 😀

Ja den filmen är ganska pedagogisk 😀

Musse
                            Deltagare

tack för alla svar har en annan fråga var får ja tag på sjysta bromsbelägg till min STI de är inte brembon. står bara STI på oken

Andersson
                              Deltagare

Det är samma som brembo, på alla Sti:er från 2002-2015 är det samma belägg fram o bak.

Musse
                                Deltagare

tack för svaren får byta bak tjuter så in i bomben tydligen nå racebelägg som e extra hårda

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.