› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Har 99:orna något fabrikationsfel i motorn?
- Detta ämne har 13 svar, 1,156 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 6 månader sedan av
subban.
-
FörfattareInlägg
-
12 februari, 2005 kl. 20:55 #2769
moken
DeltagareJa, inte klaga på min fråga nu, har sökt men inte hittat, kanske är värdelös även på det vad vet jag…
Men iallafall, många av 99:orna man ser på annons har fått motorn utbytt på garanti, och då undrar jag om det är något fabrikationsfel i dessa motorer? Vill ju inte köpa en med ej bytt maskin och sen åka ras på direkten nämligen:)12 februari, 2005 kl. 21:02 #54634down_the_drain
Deltagarevar det inte något med vxl lådan som var konstigt på 99-00? Mutter som lossnade eller nått?
/P
12 februari, 2005 kl. 21:03 #54625SecretAgentMan
DeltagareNej, men många är utsatta för klåpare som skall pilla. 🙂
Motorn är klart trevlig, och håller för en gedigen höjning av pulver – OM det görs på rätt sätt./J
12 februari, 2005 kl. 21:04 #54626SecretAgentMan
Deltagare>var det inte något med vxl lådan som var konstigt på 99-00?
>Mutter som lossnade eller nått?
>
>/PJupp, muttern på ingående axelns bakkant släppte på några, och gör så att hela paketet med 5:an och synkringar kan röra sig (5:an hoppar ur av sig själv) – något man bör greja så fort som möjligt då chansen är större att man kan rädda lite delar…
/J
12 februari, 2005 kl. 21:25 #54632moken
Deltagare>Nej, men många är utsatta för klåpare som skall pilla. 🙂
>Motorn är klart trevlig, och håller för en gedigen höjning av
>pulver – OM det görs på rätt sätt.
>
>/JOk, har nämligen reagerat på att förhållandevis många annonser säger motor bytt, flera som finns nu på blocket säger så, och även den jag var och kollade på idag hade fått motorn bytt… Fast det syntes inte direkt, den skulle ha gått 4000mil nya motorn, men den såg inte sån ut tyvärr…
Regagerade på olja uppepå blocket (svart olja) och att det var oljekladd vid inloppet till intercoolern, alltså utanför slangen.Men det är alltså klåperi som ger motorras, skönt att höra:)
12 februari, 2005 kl. 21:48 #54635down_the_drain
DeltagareVad jag har fått erfara så skall impreza motorn vara väldigt stryktålig, som de andra skrev så är det klåperi som ställer till det. En väl efterhållen motor tål en hel del fastän den är hårt trimmad.
/P ”som nu skall återgå till groggen”
12 februari, 2005 kl. 23:20 #54630GrizzlyBear
DeltagareVar det inte problem med ”kolvknack” på 2liters motorerna mellan 97-99? Men det var väl aldrig tal om att byta hela motorn iof, men det var ju lite delar som böts på garantin om man uppmärksammade det i tid…
/Björn
13 februari, 2005 kl. 01:35 #54628OzO
Deltagare14 februari, 2005 kl. 13:40 #54636subban
Deltagaremin rasade efter 10068 mil.
varför? därför att en kylkanal är mindre på 3ans cylinder.
pratade med turbocenter sthlm. dom visade 3 andra impreza motorer med exakt samma ras. så mitt råd är att köpa en nyare impreza lr en med bytt motor. lr en impreza med en legazy motor. (dom kallade det för fabrikationsfel) det är ännu samma sak med kylkanalen men nu håller kolvarna bättre lr nå så.MVH / Krillo
14 februari, 2005 kl. 14:12 #54627SecretAgentMan
DeltagareDet är humbug, skulle det vara ett problem skulle det rasa motorer kors och tvärs – det är folk som gör helt fel, och utmanar ödet som ställer till det.
/J
14 februari, 2005 kl. 14:17 #54629Strat
DeltagarePrecis. Och dom skulle rasa fort. Okej att 3:an åker först men har man koll på knackningar och kanske avgastemp så är det inget problem.
14 februari, 2005 kl. 16:41 #54633moken
DeltagareFör en som aldrig satt sej in i vilken cylinder som är ett och tre, är det bakre på förarsidan som är trean?
14 februari, 2005 kl. 18:04 #54631Kvarnis
Deltagaresitter sist på fuelrain, ser högst olje temp etc etc….
ser lika utt på alla MY, sen att dom getr Legacy som förslag är därför dom har cdb block med kolv kylning.
14 februari, 2005 kl. 21:25 #54637subban
Deltagare>trean är om jag förstår det cylinde som är närmast turbon.
>Den sidan blir mycket varmare eftersom turbon ligger nära..
>Jag har sett på många imprezor att värmeskölden över turbon är
>borta pågrund av att skyddet inte passar efter byte av
>downpipe.
>
> Ett tips är att använda skyddet.
>
>
>//Jonasvad kallas cylindern framtill på förarsidan då?
det var den som rasade pga kylkanalen. enligt turbocenter sthlm iaf. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.