SSC Allmänt snack Allmänt småprat Har jag hittat ett lämpligt offer?

• Detta ämne har 4 svar, 997 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år sedan av Grusdraparn.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Desen
    Deltagare

Hej Alla!

Nu har jag bestämt mig, det blir en GT 99-00.
      Allt e fixat me banken, det som kvarstår e ett lämpligt ”offer”
      Jag har hittat en GT -99 på blocket som jag skja åka å titta på på Torsdag. Den har gått mellan 9000 -9500 mil full servicebok och alla remmar bytta vid 8200 mil.

Pratade med killen som har den och en sak som jag hängde upp mig på var att han sa om kopplingen att den kan slira lite om man slarvar med kopplingen mellan andra o tredje växeln.

Är detta ett tecken på att lammellerna behöver bytas omedelbart eller är det normalt beteende vid slarv?

10 000 milaservicen närmar ju sig oxå på denna bil. Vad tror ni den kan kosta med redan bytt rem?

Är det någon som vet vilken bil jag skriver om? Kanske kan berätta lite historik om den?

Kan detta vara ett lämpligt offer?

Snart STOLT subba ägare och medlem i klubben.

Cheers Desen

moken
      Deltagare

Slirar kopplingen redan vid en sån miss så är det dags att byta.
        Åker man med slirande koppling bränner man sönder svänghjulet och då blir det ännu dyrare.
        Byte av koppling på verkstad är en summa runt 10500kr om dom monterar en ny std koppling… Min byttes för några månader sedan, efter 13500 mil och en del trim 🙂

Hur mkt ska han ha för bilen annars då? Kan det vara värt att köpa den och lämna in på kopplingsbyte?

Desen
        Deltagare

Han begär 120 pengar för den. kanske billigare vid snabb affär.
          Men om kopplingen är på väg o ge sig borde han väl kunna slå av lite på priset.
          Kostar det verkligen över 10 papp? har sett lägre siffror här när jag cruisat forumet?
          Vad kostar kopplingen att köpa och hur många timmar att byta?
          Räcker det med lameller eller måste man byta mer?

Cheers Desen

Desen
          Deltagare

Hittade kopplings delar hos autoexperten
            lamell 1340 kr
            tryckplatta 1555 kr
            urtrampningslager 720 kr

mest troligt är det väl bara att lamellen behöver bytas?
            delarna är från sachs, borde väl hålla ett tag, eller?

Vad tror ni som vet?

Cheers desen

Grusdraparn
            Deltagare

Det är troligtvis läge att byta samliga delar medans du ändå gör jobbet, tråkigt att hamna i ett läge där du t.ex. behöver byta urtrampningslagret efter ytterligare bara 500-1000 mil.

Byt rubbet och byt till beprövade prylar om du vill slippa strul, väl värt några kronor extra.

/Klas

Ps. för väl beprövade prylar, gör en sökning på forumet.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.