› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › har monterat dump = problem
- Detta ämne har 15 svar, 1,080 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
MittX.
-
FörfattareInlägg
-
15 oktober, 2004 kl. 11:34 #2652
MittX
DeltagareSatte på min Blitz dump ida…. och den verkar funka som den ska…
men nu te problemet
kan börja me att bilen har EcuTek2, Blitz Nür Spec R, Öppet K&N filter och så Blitz dump..men nu sen ja satte på dumpen så gör bilen nåra JÄVLA avgas smällar ibland lr rätt ofta…, tomgång är perfekt och bilen går som innan…
men varför börjar den skjuta som fan nu efter Blitz dumpen? har väl hänt nån gång inann me, men nu händer d ofta..
ofta om man drar på ”lite” lätt på låga varv och sen släpper upp fort och sen bara nuddar te på gasen, då jävlar låter d som en gammal Mauser!!
kan dumpen va lite felmonterd så d kanske läcker luft nån stans?
varför detta???
15 oktober, 2004 kl. 11:43 #53736Niklas
DeltagareKan det ha med att du har monterat en atmosfärisk dump så kommer motorn att anta att all luft du släpper ut ur systemet är använd vid förbränning och skickar in mer soppa. När du trampar på igen så finns det för mycket soppa och det blir en rejäl detonation.
15 oktober, 2004 kl. 11:49 #53730MittX
Deltagareså detta är inget va kan man säga ”stort” problem då? man blir fan skraj när d bänner på rejält där bak!
15 oktober, 2004 kl. 11:59 #53729Borsta
DeltagareOm du nu har en katalysator så kan du ju säga hej då till den då den kommer att brännas upp!
15 oktober, 2004 kl. 12:03 #53728Strat
DeltagareEtt tips är att alltid läsa på innan man monterar saker på bilen, så man vet hur det fungerar. Detta ämne har det dessutom skrivits mest om av alla.
Katten på DP’n (som du har kvar?) lär säga upp sig tidigare än normalt om du fortsätter med öppen dump. Kör man med MAF ska man ha återcirkulerande dump. Punkt. 😉
15 oktober, 2004 kl. 12:08 #53731MittX
DeltagareMAF???
och har ej någon Kat på DP….
detta kommer skada motorn lr? för det är ju inte som d ska…
15 oktober, 2004 kl. 12:20 #53725SecretAgentMan
Deltagare…jag får mer och mer förståelse för IM:s strikta garantipolicy på den gamla goda tiden… 😀
Bilen går rikt när dumpen släpper ut luften utanför insuget (standard återcirkulerar), det drabbar vissa bilar mer än andra – kan tänka mig att körstilen är av vikt här – den extra soppan antänds och det poffar och smäller lite.
Jag har aldrig hört om någon som fått problem av detta, katalysatorer gillar inte när det brinner i dem…men någon sådan hade du inte vad jag förstår.
Men som sagt, innan man pillar bör man kanske studera lite – alternativt vara beredd på att det kan bli strul OCH kosta pengar.
/J
15 oktober, 2004 kl. 12:25 #53732MittX
Deltagareja har läst om detta här på forumet men ingen som sagt nått om poffar… och d me bränslet fattar ja… va samma sak på min gammla 245:a om man drog av nyckeln och sen satte på den igen =) men då va d ballt!! hehe
15 oktober, 2004 kl. 12:31 #53737Niklas
DeltagareMittX: Man kan väl säga så här, byt downpipe till en utan katt. Dock har du inga kattar kvar då vilket ger problem vid besiktningen.
Jag hade atmosfärisk dump i någon vecka men böt till en återcirkulerande då jag märkte av ökad bränsleåtgång. Vet inte om det var mer psykologiskt än faktiskt men men. Då hade jag inte problem med avgasknallar, men så hade jag orginal downpipe och orginal mellanrör.
15 oktober, 2004 kl. 12:53 #53734down_the_drain
DeltagareKör själv med atmo dump, 3″mellanrör o fet slutburk. Fick oxå lite häftigre avgasknallar när jag byte till den nya dumpen. men det kan man väl stå ut med:) Bränsleförbrukningen tyckte jag inte ökade. körde till Fjollträsk för ett par månader sen, 115på90 väg 135på110 osv. Blev rättså förvånad när jag tankade. 0.95/mil. Då var vi inne o snurrade bland ett par små byar oxå.
/p
15 oktober, 2004 kl. 13:35 #53727OzO
Deltagare>MittX: Man kan väl säga så här, byt downpipe till en utan
>katt. Dock har du inga kattar kvar då vilket ger problem vid
>besiktningen.
—Han hade ju inga kattar… 🙂
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::15 oktober, 2004 kl. 13:40 #53738Niklas
Deltagare>Han hade ju inga kattar… 🙂
Läste genom hans modifieringslista och såg inget om bytt downpipe.
15 oktober, 2004 kl. 14:03 #53726SecretAgentMan
Deltagare…han skriver att han inte har något katt på dp:n, och har ett Blitz Nürspec R….vilket innebär att det inte sitter några kattar på bilen. 🙂
/J
15 oktober, 2004 kl. 14:06 #53739Niklas
DeltagareJerry har du ett par glasögon att sälja? Köper dem för ett riktigt skambud. 😉
/N – som inte bara missar ord utan hela meningar och inlägg. 😮 😀
15 oktober, 2004 kl. 14:31 #53735down_the_drain
DeltagareSkyll på att det är fredag och göken står på bordet 😉
Fungerar alltid för mig !/P
>Jerry har du ett par glasögon att sälja? Köper dem för ett
>riktigt skambud. 😉
>
>/N – som inte bara missar ord utan hela meningar och inlägg.
>:o 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.