› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Har någon Idéer ?! Hjälp!
- Detta ämne har 44 svar, 6,899 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av
Alexander.
-
FörfattareInlägg
-
16 april, 2010 kl. 15:59 #23121
IdaL
DeltagareHej!
Min Impreza GT -00 rycker och går knas, för att den ska låta bli att rycka måste man komma upp på både ladd och varvtal då går den jätte fint, men innan det motar eller som jag skrev rycker den.
Bilen är felsökt på Subaru, jag har bytt i princip allt, och ingen hittar några fel på bilen, allt verkar vara som det skall, men varje gång jag kör den blir jag motbevisad och man har ju börjat fundera på vad felet är.
Bytta delar:
LMM
Lamda
Knacksensor
IC och tillhörande dumpventil
ALLA tänddelarnaOch jag har testat startgas på allt i motorn men inget läckande, dock blev jag väldigt paff för när jag testade gasen vid luft filtret som man skall göra, dog bilen av gasen, vad kan detta bero på är det ngn som vet ?? alla säger ju att bilen ska gå upp på varvtalet av startgasen..
Kom med Idéer om ni har några, bilen mår mycket bättre nu än när jag köpte den för 3månader sedan MEN jag måste få bort ryckandet på låga varv och innan laddet kommer, annars är det ju inge skojj alls…
tacksam för hjälp, finns det ngn kunnig Impreza ”mek” i närheten av Sala som kan ta sig en titt för betalning så Pma mig ?!
Mvh Ida
16 april, 2010 kl. 18:26 #200220Desen
DeltagareVilket bränsle använder du?
Innan du byter spridarna så kanske du helt enkelt ska ta en titt på pump o filter.
17 april, 2010 kl. 15:04 #200237IdaL
DeltagareVilket bränsle använder du?
Innan du byter spridarna så kanske du helt enkelt ska ta en titt på pump o filter.
Alla filter är självklart bytta, sådana små saker byter jag alltid direkt vid köpt av ny bil, Ang soppa pumpen så fungerar den fint, vid felsökningen på Subaru så ser dom alla värden när det gäller bensin tryck OSV, dom körde bilen samtidigt som datorn var uppkopplad, och dem hittade inget fel, väldigt skumt tycker jag, för även Subaru nissen sade ju att bilen går ju super bra när laddet kommer och på högre varv, och innan dess så är det som att små bromsa hela tiden.. :-/ Ang bränsle så kör jag på 98 aldrig 95…
17 april, 2010 kl. 15:23 #200221Desen
DeltagareGammmkokarna är ju småryckiga i allmänhet och blir lite värre med åldern i synnerhet, men om den ”tokrycker” så är ju något knas.
Du verkar ha tittat över och eliminerat alla de klassiska problemen.Det är väl nu gissningsleken och uteslutningsmetoden börjar på allvar.
En trött kamgivare kan ju spöka till det, även sprickor i en vacuumslang. Ett leakdown test på motorn ger en hel del info om hur den mår. Som sagt det är lite gissningar nu.
17 april, 2010 kl. 15:50 #200238IdaL
DeltagareGammmkokarna är ju småryckiga i allmänhet och blir lite värre med åldern i synnerhet, men om den ”tokrycker” så är ju något knas.
Du verkar ha tittat över och eliminerat alla de klassiska problemen.Det är väl nu gissningsleken och uteslutningsmetoden börjar på allvar.
En trött kamgivare kan ju spöka till det, även sprickor i en vacuumslang. Ett leakdown test på motorn ger en hel del info om hur den mår. Som sagt det är lite gissningar nu.
Ja det verkar som att man nu får ta och gissa sig fram, nej alltså tokrycker gör den ju inte men man märker ju att något är lite knas, och det stör mig som tusan,är en sådan perfektionist och vill ha bilar som går klockrent gärna.
Slangarna är som sagt kollade, får börja leta lite mer helt enkelt och som du skrev, ta en sak i taget och utesluta dem, man får göra så gott det går, trist att gissa sig fram, hade ju varit MKT lättare om datorn visat några fel på bilen, då hade man ju bara köpt och bytt lixom.. 🙂
17 april, 2010 kl. 16:04 #200222Desen
DeltagareDatorn e ju lite begränsad då den enbart läser av trasiga givare eller kablar, en givare som e lite trött och ger lite knasiga värden hittar inte datorn direkt. Lite upp till teknikern bakom datorn att tyda infon.
Har du ganska nyligen köpt bilen? är den modiferad? Har den varit moddad och försökts att återställas innan den såldes? Tex laddtrycksstyrning osv?
Är där någon laddtrycksmätare, är slangarna till den täta?
Jag vet att detta är ännu mer gissningar, men försöker bara hjälpa till med ideer.
17 april, 2010 kl. 21:44 #200227Turbovin
DeltagareBränsletrycksregulator? Spjällägesgivare?
18 april, 2010 kl. 00:32 #200229Lirkus
DeltagareNyfiken jag också 😀 Då min går lite oroligt på lägre varv när man segdrar växlarna, typ ligga på 3:an vid 2500 varv och hålla gasen konstant så känns de lite ryckigt.
18 april, 2010 kl. 20:37 #200239IdaL
DeltagareNyfiken jag också 😀 Då min går lite oroligt på lägre varv när man segdrar växlarna, typ ligga på 3:an vid 2500 varv och hålla gasen konstant så känns de lite ryckigt.
Min slutar att rycka vid 3.000Varv när laddet börjar ge ”trycka”, och som du själv beskriver så innan känns den lite ryckig och ”dum”..
Dock tycker jag den rycker även vid fullt gaspådrag innan ett visst ladd uppnås..
18 april, 2010 kl. 20:38 #200240IdaL
DeltagareBränsletrycksregulator? Spjällägesgivare?
Du det har jag faktiskt inte kollat, får kolla det oxå då 🙂
18 april, 2010 kl. 20:41 #200241IdaL
DeltagareDatorn e ju lite begränsad då den enbart läser av trasiga givare eller kablar, en givare som e lite trött och ger lite knasiga värden hittar inte datorn direkt. Lite upp till teknikern bakom datorn att tyda infon.
Har du ganska nyligen köpt bilen? är den modiferad? Har den varit moddad och försökts att återställas innan den såldes? Tex laddtrycksstyrning osv?
Är där någon laddtrycksmätare, är slangarna till den täta?
Jag vet att detta är ännu mer gissningar, men försöker bara hjälpa till med ideer.
Ang modd, så är det lite dubbla budskap ang den här bilen, ett par st säger att den är chippad och andra säger mappad, då det är ungefär 275hk i den vilket verkligen märks vid gaspådrag oxå.. jag har ägt bilen 3månader bara.. tror inte ngn försökt återställa den dock, ang läckor så har jag inte hittat några och jag har lämnat in den på 2 olika ställen och även haft andra som hjälpt mig men inte funnit ngt, hade blivit glad om det var några slangar som läckte 😉
19 april, 2010 kl. 07:00 #200223Desen
DeltagareAtt sätta chip på en GT-00 är ju inte det man brukar göra, men det är ganska enkelt kollat.
Under mattan där passageraren har sina fötter, där finns en plåt med 4 skruvar och en mutter, under den finns ECUn Om där finns ett chip så är där kablar skarvade och dragna där som inte e orginal. Om där skulle vara ett chip så se till att bli av med det, det är inte något bra.Men mest troligt är ju att bilen är mappad med ECUtech, Då är nog mitt bästa förslag att du åker Till Per Johansson i trollhättan och får mappen kollad.
Vem har mappat den innan?
19 april, 2010 kl. 10:52 #200212Kvarnis
DeltagareJRM ligger näramre, och beroende på vad bilen kommer i från är det ganska stor risk att det är där den är mappad.’
Ringa och kolla upp med dom annars så kan det vara unichip, i värsta fall superchip…
Men har du laddtrycksmätare i den?, då märcks rätt tydligen om det är mappat alt ful chipat.
Sen hur beter sig bilen på tomgång?
Sitter det öppet filter på bilen?
vad händer om du drar utt lmm medans bilen går på tomgång?
Provar att spruta startgas/läcksökt runt spridarnaSkulle utan att sett/kört bilen säga att det är soppa problem på nått sätt, lambdan används bara vi neg.laddtryck.
För lite soppa och bilen blir väldigt ryckig tillsamans med fel tändning.Gissar på att JRM alt ex Per på Autotec kan hittade detta fel ganska enkelt om då båda har rullande + wb lambda och mjukvara för att logga det mesta.
19 april, 2010 kl. 14:22 #200215andreaswrx
Deltagareåk till per så får du att seriöst fixat och en bil som blir riktigt bra efterrått! är det ecutek licens i boxen så betalar du bara timpris
20 april, 2010 kl. 13:22 #200242IdaL
DeltagareJRM ligger näramre, och beroende på vad bilen kommer i från är det ganska stor risk att det är där den är mappad.’
Ringa och kolla upp med dom annars så kan det vara unichip, i värsta fall superchip…
Men har du laddtrycksmätare i den?, då märcks rätt tydligen om det är mappat alt ful chipat.
Sen hur beter sig bilen på tomgång?
Sitter det öppet filter på bilen?
vad händer om du drar utt lmm medans bilen går på tomgång?
Provar att spruta startgas/läcksökt runt spridarnaSkulle utan att sett/kört bilen säga att det är soppa problem på nått sätt, lambdan används bara vi neg.laddtryck.
För lite soppa och bilen blir väldigt ryckig tillsamans med fel tändning.Gissar på att JRM alt ex Per på Autotec kan hittade detta fel ganska enkelt om då båda har rullande + wb lambda och mjukvara för att logga det mesta.
Tack för svaret, det sitter inget öppet filter på bilen utan original då jag hört att imprezorna är känsliga för de öppna filtren så länge man har luftmängds mätaren kvar och sådär.
Jag tycker ju dock att OM det är bensin problem borde den INTE gå bra på högre varv?! alltså den går jätte bra då..samma på tomgång bilen går klockrent, det tyckte ju subaru bar knepigt oxå, eftersom alla värden är perfekta på besiktningen oxå..
Jag vet vem Per är då mitt X alltid har åkt dit ner och jag alltid följt med när han fixar med sin impreza, men dom tar ju verkligen grymt mkt pengar i timmen, så jag har tyvärr inte råd att lämna in den där nere hur gärna jag än vill, sen är väntetiderna för att få åka dit ganska långa, han har alltid mkt att göra..
Ang hur den beter sig utan LMM vet jag inte, får helt enkelt testa detta.
mvh Ida
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.