SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Har någon Idéer ?! Hjälp!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)
  • Författare
    IdaL
    Deltagare

åk till per så får du att seriöst fixat och en bil som blir riktigt bra efterrått! är det ecutek licens i boxen så betalar du bara timpris

Hade jag haft mer pengar hade jag som sagt åkt dit direkt, han är duktig..

IdaL
      Deltagare

JRM ligger näramre, och beroende på vad bilen kommer i från är det ganska stor risk att det är där den är mappad.’

Ringa och kolla upp med dom annars så kan det vara unichip, i värsta fall superchip…

Men har du laddtrycksmätare i den?, då märcks rätt tydligen om det är mappat alt ful chipat.

Sen hur beter sig bilen på tomgång?
        Sitter det öppet filter på bilen?
        vad händer om du drar utt lmm medans bilen går på tomgång?
        Provar att spruta startgas/läcksökt runt spridarna

Skulle utan att sett/kört bilen säga att det är soppa problem på nått sätt, lambdan används bara vi neg.laddtryck.
        För lite soppa och bilen blir väldigt ryckig tillsamans med fel tändning.

Gissar på att JRM alt ex Per på Autotec kan hittade detta fel ganska enkelt om då båda har rullande + wb lambda och mjukvara för att logga det mesta.

Och jag vill absolut inte smuts kasta ngn eller bli osams med någon här inne, men jag är INTE ett fan av JRM, tyvärr…

IdaL
        Deltagare

Att sätta chip på en GT-00 är ju inte det man brukar göra, men det är ganska enkelt kollat.
          Under mattan där passageraren har sina fötter, där finns en plåt med 4 skruvar och en mutter, under den finns ECUn Om där finns ett chip så är där kablar skarvade och dragna där som inte e orginal. Om där skulle vara ett chip så se till att bli av med det, det är inte något bra.

Men mest troligt är ju att bilen är mappad med ECUtech, Då är nog mitt bästa förslag att du åker Till Per Johansson i trollhättan och får mappen kollad.

Vem har mappat den innan?

Saken är den att jag inte vet något om den här bilen alls, ingen historik what so ever tyvärr, det gör ju saken för mig mycket svårare direkt..

Jag ska helt klart kolla om den är chippad nu när du beskriver hur man gör så tar jag en koll idag redan, återkommer då om hur det såg ut, tack för ideerna…

IdaL
          Deltagare

JRM ligger näramre, och beroende på vad bilen kommer i från är det ganska stor risk att det är där den är mappad.’

Ringa och kolla upp med dom annars så kan det vara unichip, i värsta fall superchip…

Men har du laddtrycksmätare i den?, då märcks rätt tydligen om det är mappat alt ful chipat.

Sen hur beter sig bilen på tomgång?
            Sitter det öppet filter på bilen?
            vad händer om du drar utt lmm medans bilen går på tomgång?
            Provar att spruta startgas/läcksökt runt spridarna

Skulle utan att sett/kört bilen säga att det är soppa problem på nått sätt, lambdan används bara vi neg.laddtryck.
            För lite soppa och bilen blir väldigt ryckig tillsamans med fel tändning.

Gissar på att JRM alt ex Per på Autotec kan hittade detta fel ganska enkelt om då båda har rullande + wb lambda och mjukvara för att logga det mesta.

jag missar saker jag ska svara på hela tiden blev mkt på en gång här, haha..
            Ang ladd trycksmätare så JA det sitter en sådan i bilen, och bilen laddar 1.1kg och spikar inte på högre varv eller slår ifrån vad jag märkt iaf,det är inget konstigt alls på så sätt, den går rent så fort man kommer upp i lite ladd och varv, under 3.000varv är den dock lite ryckig..

Kvarnis
            Deltagare

Laddar den 1.1 och det inte sitter någon pys ventil etc vid turbon så är den mappad.

Lambdan används bara vid undertyck därförså ger den problemvid låglastkörning.

Kammrem när bytes den?

Sounds like you have a nasty hole in your fuel map 😉 😀

Logga med wb.lambda alt delta dash etc skulle kunna ge svar på hur det står till med den biten.

Är det nått som plötsligt har hänt lr har den varit ryckig jämt?

andreaswrx
              Deltagare

känns som det är hobbymappad eller någon inte gjort mappen riktigt i mellan registret! spara pengarna och bytt inget och åk till per när du har råd är mitt tips! så får ni särket fram vad felet är!

Desen
                Deltagare

Laddtrycket går ju att tvinga upp ett par hg med att fibbla med wg klockan utan att mappa. Men det är ju absolut att rekommendera att bilen mappas för aktuellt effektuttag. Annorlunda kan leda till väldigt trista och kostsamma reparationer. Lika samma med uni och superchip som bara lurar bilen att göra saker som den inte borde.
                  Om bilen körs på 98 oktan så får man även lägga till att kvaliteten på detta bränsle skiljer en del mellan olika bolag.
                  Det bränsle som håller jämnast kvalitet är Shell V-Power 99 oktan.

Om din bil är mappad med ecutech så innebär det inte några enorma summor att enbart få mappen kollad och justerad.

Men du kan ju testa att nolla din ECU, tanka 99 och köra försiktigt ett tag. Men det är viktigt att ta det lite lugnt så hönshjärnan har en chans att lära in igen.

Men precis som Kvarnis säger så verkar din bränslemapp vara sådäääär bra.

Hoppas det löser sig

specialized
                  Deltagare

Lika samma med uni och superchip som bara lurar bilen att göra saker som den inte borde.

Ett Unichip är en seriös box som mappas, detta gör bla Per på Autotech, Trollspeed, Jrm. mfl
                    Populärt på bilar äldre än – 99, då de inte går att mappa med Ecutek.

Superchip däremot, är det som inte är så bra 🙂

Bara som ett tilllägg 🙂

IdaL
                    Deltagare

Laddar den 1.1 och det inte sitter någon pys ventil etc vid turbon så är den mappad.

Kammrem när bytes den?

Logga med wb.lambda alt delta dash etc skulle kunna ge svar på hur det står till med den biten.

Någon som vill ta en titt och ev hjälpa mig ??
                      kan varken det ena eller det andra, men har kollat boxen nu och finner inget konstigt, den ser orörd ut, inga andra kablar eller ngt alls, så ful chippad bör den då inte vara..vilket är JÄTTE skönt.. som idag nyss gick han fint hela tiden, märkte inget ryckande, det är inte ständigt, men ibland mer än vissa dagar, riktigt fin bil och jag måste få ordning på skiten 🙂

IdaL
                      Deltagare

Ett Unichip är en seriös box som mappas, detta gör bla Per på Autotech, Trollspeed, Jrm. mfl
                        Populärt på bilar äldre än – 99, då de inte går att mappa med Ecutek.

Superchip däremot, är det som inte är så bra 🙂

Bara som ett tilllägg 🙂

min bil är en 00a 🙂

den verkar inte vara chippad har kollat boxen nu..

IdaL
                        Deltagare

Laddtrycket går ju att tvinga upp ett par hg med att fibbla med wg klockan utan att mappa. Men det är ju absolut att rekommendera att bilen mappas för aktuellt effektuttag. Annorlunda kan leda till väldigt trista och kostsamma reparationer. Lika samma med uni och superchip som bara lurar bilen att göra saker som den inte borde.
                          Om bilen körs på 98 oktan så får man även lägga till att kvaliteten på detta bränsle skiljer en del mellan olika bolag.
                          Det bränsle som håller jämnast kvalitet är Shell V-Power 99 oktan.

Om din bil är mappad med ecutech så innebär det inte några enorma summor att enbart få mappen kollad och justerad.

Men du kan ju testa att nolla din ECU, tanka 99 och köra försiktigt ett tag. Men det är viktigt att ta det lite lugnt så hönshjärnan har en chans att lära in igen.

Men precis som Kvarnis säger så verkar din bränslemapp vara sådäääär bra.

Hoppas det löser sig

Hur nollar man då ?? finns ju inte en chans att han nollar sig själv genom att tanka annat bränsle !? 😀 jag kanske fattade helt fel nu men ngt mer lär ju göras?

andreaswrx
                          Deltagare

ut med pluskablen(den röda) eller den svarta på batteriet en 10 min

IdaL
                            Deltagare

Kammrem när bytes den?

Jag tänkte inte på att den små ryckte när jag köpte den, för jag var noga med att dra ur den mycket hårt och länge för att se om den gick varm eller spikade eller ngt annat skit, så det märkte jag 2a dagen när jag hade den hemma, men som sagt den går fint på högre varv och när laddet kommer, inte ett ryckande då utan helt rent och fint.. vet dock att genom stiften att läsa går den snålt, för dem var bruna…

Turbovin
                              Deltagare

Stiften ska vara gyllenbruna, tyder på optimal förbränning. Går den snålt är de vita, för fett svarta/sotiga.

Desen
                                Deltagare

Hur nollar man då ?? finns ju inte en chans att han nollar sig själv genom att tanka annat bränsle !? 😀 jag kanske fattade helt fel nu men ngt mer lär ju göras?

Helt rätt, boxen nollas inte av att byta bränsle, men om du skulle köra den på enbart 99 oktan ett tag så skulle boxen efterhand lära sig och justera sina värden.

Men det snabbaste sättet att nå resultat och märka skillnad är ju såklart att nolla boxen.

Batterikabel av en stund och nytt bränsle. Kör försiktigt i början.

Om du slår en signal till Per Johansson och till JRM så kanske dom via ditt regnr kan plocka fram om bilen e mappad där.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.